سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلف نیوز گزارش داد:‌

شرکای تجاری بزرگ ایران، آمریکا را در اعمال تحریم‎های جدید همراهی نخواهند کرد/ یک توافقنامه ناقص با ایران از عدم توافق خیلی بهتر است

گلف نیوز گزارش داد:‌ با توجه به شرایط کنونی باید گفت یک توافقنامه هسته‎ای نصفه و نیمه میان ایران و 1+5 از هیچ خیلی بهتر است، چرا که اعمال تحریم‎های جدید با همراهی دیگر کشورها مواجه نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی گلف نیوز در گزارشی به قلم "دویل مک مانوس" تحت عنوان "توافقنامه موقت هسته ای با ایران تا همین سطح مطلوب است" نوشت : مذاکرات در خصوص برنامه هسته ای ایران قرار است این ماه از سر گرفته شود،‌ ولی دیپلماتها از هم اکنون مذاکره را در خصوص اینکه اگر مذاکرات به شکست بینجامد چه باید کرد، آغاز کرده‌اند. 

برخی از دیپلماتهای جهان مانند جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تا آخرین لحظه به تلاش های خود برای دستیابی به توافق تا قبل از فرا رسیدن ضرب الاجل 24 نوامبر ادامه دادند . ولی با پایان آخرین دور از مذاکرات ، نتوانستند به موردی از دستیابی به پیشرفت در این گفتگوها اشاره ای کنند. این بدین معناست که دست کم می توان بر روی تمایل ایران برای تداوم رعایت مفاد توافقنامه موقت حساب کرد . 

جان لیمبرت دیپلمات سابق آمریکا در ایران در این باره می گوید: دو طرف دارند درباره گذشته با یکدیگر حرف می زنند ، آمریکا درباره سانتریفوژها حرف می زند و ایران درباره لزوم رعایت احترام و شان ومنزلت. 

مذاکرات قرار است این ماه از سر گرفته شود ولی دیپلماتها از همین حالا شروع به صحبت درباره موضوعاتی مثل این کرده اند که اگر مذاکرات به شکست بینجامد چه کار باید بکنند.  

در این میان برخی از نمایندگان کنگره مانند سناتور "رابرت منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنا ، از همین حال و حتی قبل از شکست مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک درباره تفویض اختیارات برای اعمال تحریم های بیشتر بر ضد تهران سخن می گویند . 

با توجه به این مشکلات زمان آن فرا رسیده است که بررسی کنیم اگر شرایط کنونی به همین منوال ادامه داشته باشد و توافقنامه موقت تمدید شود و کمترین موضوعات برای چانه زنی بر روی میز قرار داشته باشد ، چه اتفاقی خواهد افتاد . 
واضح است با ادامه روند کنونی بن بست هسته ای پایان نخواهد یافت ولی قدر مسلم از وخامت بیشتر اوضاع و سوق یافتن به سمت ورطه جنگ جلوگیری خواهد شد.
 
بر اساس توافقنامه موقت که یکسال پیش بر سر آن توافق شد، ایران سطح غنی سازی خود را به سطحی پایین تر به تعلیق در خواهد آورد و امکان بازرسی های گسترده تر از تاسیسات هسته ای خود فراهم خواهد کرد . در عوض آمریکا و متحدانش از شدت تحریم ها بر ضد تهران خواهند کاست و  امکان دسترسی ایران را به  سالانه حدود هفت میلیارد دلار از در آمدهای نفتی بلوکه شده این کشور مهیا می کنند . 

"جرج پرکوویچ" از تحلیلگران بنیاد کارنگی در این باره می گوید:  اگر توافقنامه موقت با ایران تمدید شود ، چندان بی خواب و ناراحت نمی شوم چون گزینه های دیگر به جای این موضوع یا دشوارتر یا بدتر هستند. 

با این همه افرادی مانند سناتور منندز هنوز هم از لزوم تشدید تحریم ها بر ضد ایران حرف می زنند ولی یک مانع بسیار بزرگ بر سر کارآمدی این راهبرد خودنمایی می کند و آن اینکه تحریمها تنها در صورتی بر ضد ایران کارساز واقع خواهند شد که همه شرکای تجاری بزرگ ایران در اجرای آنها با آمریکا همکاری کنند و این مهم اتفاق نخواهد افتاد.
 
ولی شرکای بزرگ تجاری ایران نیز در شرایط کنونی تقریبا بر سر حفظ شرایط کنونی اتفاق نظر دارند . گری سیمور یک مقام سابق دولت اوباما که هم اکنون در هاروارد به فعالیت مشغول است در این باره می گوید: روس ها و چینی ها ترجیح می دهند توافقنامه موقت همچنان به قوت خود باقی باشد، حتی اگر مذاکرات متوقف شود. چرا که تمدید این توافقنامه این روزها با یک امتیاز بزرگ همزمان شده است: سقوط بهای جهانی نفت چون این روند حتی بدون اقدام جدید کنگره در تشدید تحریم ها بر ایران، فشارهای بی امانی را بر پیکره ایران وارد خواهد کرد. 

با این همه دست کم یک دلیل قانع کننده برای تلاش در جهت تمدید اجرای توافقنامه موقت وجود دارد.  گری سیمور هفته گذشته طی اظهاراتی در برابر کمیته روابط خارجی سنا گفت : ما در حال تلاش برای خریدن زمان هستیم ، ما در حال تلاش برای به تعویق انداختن برنامه هسته ای ایران هستیم ... ما نباید خود را گول بزنیم که تا زمانی که دولت کنونی در ایران بر مسند قدرت است، راه حلی دائم و پایدار برای این مشکل وجود دارد ،‌ همه آنچه که ما  انجام می دهیم در چارچوب اتخاذ تدابیری موقتی خواهد بود. 

اینجاست که باید گفت یک توافقنامه نصفه و نیمه از هیچ خیلی بهتر است . 




انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.