سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو شورای صلح افغانستان: ایران همکاری پاکستان را برای صلح در افغانستان جلب کند

عضو شورای عالی صلح افغانستان، جمهوری اسلامی ایران را کشوری مقتدر و تاثیرگذار در منطقه دانست و گفت: کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران با توجه به مناسبات تهران – اسلام آباد، می تواند نقش مهمی در جلب همکاری پاکستان برای تامین صلح در افغانستان ایفا کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "محمد اسماعیل قاسمیار" مشاور روابط بین الملل شورای عالی صلح افغانستان روز یکشنبه  ضمن قدردانی از کمک های تهران و میزبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران از میلیونها مهاجر افغان در 30 سال گذشته و همچنین برشمردن مشترکات مذهبی، فرهنگی و تاریخی دو ملت، گفت: از همکاری برادرانه و صادقانه جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم.

عضو شورای عالی صلح افغانستان از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم ، مقتدر و تاثیر گذار در منطقه یاد کرد و از تهران خواست با توجه به مناسبات خود با پاکستان، همکاری مقامهای اسلام آباد را برای برقراری صلح در افغانستان جلب کند.

قاسمیار در ادامه ضمن ابراز امیدواری به اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش مفید خود را در برقراری صلح ، ثبات و شکوفایی اقتصاد در افغانستان افزایش دهد از تلاش دولت جدید افغانستان برای نزدیکی به چین به منظور برقراری صلح و امنیت در کشورش استقبال کرد.

مشاور روابط بین الملل شورای عالی صلح افغانستان گفت: چین نیز کشور مقتدری در منطقه و جهان است که با همکاری دیرینه نظامی، اقتصادی و سیاسی، نفوذ زیادی در پاکستان دارد و می تواند نقش مهمی در برقراری ثبات و صلح در افغانستان برعهده گیرد.

قاسمیار با مثبت ارزیابی کردن تلاش افغانستان برای نزدیکی با چین گفت که راه طولانی برای برقراری صلح در افغانستان در پیش رو داریم و کشورهای مقتدر و تاثیر گذار در منطقه باید در همکاری صادقانه برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان که منطقه را نیز تحت تاثیر مثبت قرار خواهد داد، مشارکت کنند.

عضو شورای عالی صلح افغانستان در عین حال با ابراز تردید از صداقت پاکستان در برقراری صلح در افغانستان، گفت: پاکستان از نقش و نفوذ خود بر طالبان برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان استفاده نکرده است.

قاسمیار با استناد به وعدهای گذشته پاکستان برای همکاری در جهت تحقق صلح در افغانستان گفت: پاکستان در گذشته اهداف سیاسی و استراتژیک خود را در مسئله صلح افغانستان دنبال کرده است و برخی مقامهای افغان نیز نتوانستند پشت صحنه سیاست پاکستان را درک کنند، از این رو نمی توان به وعده های پاکستان اعتماد کرد.

عضو شورای عالی صلح افغانستان تحولات جدید از جمله آمادگی عربستان، چین، و تاکید پاکستان با توجه به شرایط جدید سیاسی این کشور به همکاری صادقانه در برقراری صلح در افغانستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت امیدواری هایی ایجاد شده که با همکاری کشورهای منطقه امیدواریم به زودی شاهد برقراری صلح و ثبات در افغانستان باشیم.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.