سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

العالم: خشونت نژادپرستانه در آمريکا فقط با "بهار آمريکايی" اصلاح می‌شود

شبکه العالم گزارش داد که قتل پی در پی سیاه پوستان به دست پلیس آمریکا و رفتار تبعیض آمیز نظام قضایی این کشور نشان می دهد خشونت نژادپرستانه در این کشور به رفتاری بنیادین تبدیل شده است که جز با اعتراضات گسترده مدنی یا آنچه که برخی آن را "بهار آمریکایی"می نامند اصلاح نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد : تظاهرات در چند شهر آمریکا در محکومیت گرایش های نژادپرستانه در دستگاه قضایی آمریکا پس از تبرئه شدن دومین پلیس سفیدپوست که به قتل شهروند سیاه پوست متهم بود، ادامه دارد. 

در این رابطه هزاران تظاهرکننده خشمگین آمریکایی در خیابان های شهرهای نیویورک و واشنگتن تظاهرات کردند. 

"سعید حسن" گزارشگر العالم در این باره گزارش داد: خیابان‌های کشوری که همواره از سلاح آزادی و حقوق بشر برضد دیگر کشورها استفاده کرده است، اکنون صحنه اعتراضات به رفتار نژادپرستانه دستگاه های امنیتی و قضایی است. اعتراضات که در شهرهای متعدد آمریکا ادامه دارد روز چهارشنبه در اعتراض به تبرئه شدن نیروهای پلیس که مردان سیاه پوست را در چند ایالت کشتند، از سر گرفته شد. تازه ترین حادثه که خشم آمریکایی ها را به دنبال داشت کشته شدن یک مرد سیاه پوست به ضرب گلوله یک پلیس سفیدپوست در ایالت آریزونا در جنوب غرب آمریکا بود. 

پس از آن که هیئت منصفه در فرگوسن (ایالت میسوری) و نیویورک از متهم کردن دو پلیس سفید پوست خودداری کرد که مسئول کشته شدن دو مرد غیرمسلح سیاه پوست بودند، شهرهای متعددی در آمریکا صحنه اعتراضات و تنش ها شد. 

دولت آمریکا به منظور فرونشاندن خشم فزاینده از اقدامات پلیس، موضع گیری هایی انجام داده است." باراک اوباما "رئیس جمهور آمریکا متعهد شد تحولاتی در دستگاه قضایی صورت گیرد و "اریک هولدر "وزیر دادگستری نیز از اجرای تحقیق کامل در ماجرای کشته شدن یک سیاه پوست در نیویورک خبر داد. وی همچنین گفت تحقیقات دولت آمریکا نشان داد پلیس کلیولند در ایالت اوهایو در شمال آمریکا که یکی از اعضایش در ماه نوامبر نوجوان 12 ساله ای را کشت، پیشتر در متوسل شدن به زور زیاده روی کرده بود. ولی این گونه موضع گیری‌ها نتوانست سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل را متقاعد کند به گونه ای که بان کی مون دبیرکل این سازمان، از دستگاه قضایی آمریکا به علت متهم نکردن پلیس سفید پوستی که یک مرد سیاه پوست را کشت، انتقاد کرد و از آمریکا خواست افراد پلیس را مجبور کند در برابر اقداماتشان پاسخگو باشند و به آزادی بیان در این کشور احترام بگذارند. 

یک تظاهرکننده آمریکایی گفت: "ما خواستار تغییر در نظام قضایی هستیم. ما پلیس را هدف قرار نمی دهیم و در صدد چنین کاری نیستیم. ما علیه این نظام اعتراض می کنیم که رفتاری خشن با سیاه پوستان دارد". 

قتل پی در پی سیاه پوستان به دست پلیس آمریکا و رفتار تبعیض آمیز نظام قضایی این کشور با شهروندان سیاه پوست نشان می دهد خشونت نژادپرستانه، ماجرایی استثنایی و انفرادی در آمریکا نیست بلکه به رفتاری بنیادین تبدیل شده است که جز با اعتراضات گسترده مدنی یا آنچه که برخی آن را "بهار آمریکایی"می نامند اصلاح نخواهد شد. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.