سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از ورود اولین اتومبیل به ایران تا مخابره اولین مکالمه توسط امواج رادیویی

تشکیل حکومت خودمختار فرقه دموکرات در آذربایجان ، بروز تشنج و درگیری در مسجد بازار تهران، مخابره اولین مکالمه توسط امواج رادیویی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 21 آذر 1393 خورشیدی برابر با 19 صفر 1436 هجری و 12 دسامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

بروز تشنج و درگیری در مسجد بازار تهران در جریان نهضت مشروطه (1284 ش)
پس از واقعه فلک شدن تجار تهران به دست حاکم شهر در بیستم آذر 1284 ش، قرار بر این شد که مردم در روز بعد برای حل مشکل در مسجد بازار تهران جمع شوند. حضرات آیات: سید عبداللَّه بهبهانی و سیدمحمد طباطبایی و عده بسیاری از افراد سرشناس و مردم درمسجد شاه اجتماع کردند. سید جمال الدین واعظ، که خطیبی متبحر و سخنوری نامدار بود به منظور آگاه ساختن مردم از واقعه روز قبل برفراز منبر رفت و هنوز لحظاتی از سخنرانی او نگذشته بود که امام جمعه، داماد شاه با بهانه کردن قسمتی از سخنان وی، سر به فریاد گذاشت و به اشاره او، تعدادی از گماشتگان با پایین کشیدن سید جمال از منبر، با چوب و چماق بر سر مردم ریختند و جلسه را بر هم زدند. حادثه مسجد بازار، تاثیری شگرف در حرکات انقلابی مردم در آینده گذارد و پس از ناکامی عین الدوله، صدر اعظم برای نزدیکی به بهبهانی و طباطبایی، مهاجرت صغری و هجرت به ری در فردای آن روز روی داد و مسیر نهضت را به نقطه‌ای حساس رساند.

تشکیل حکومت خودمختار فرقه دموکرات در آذربایجان با حمایت ارتش بیگانه (1324 ش)
در گیر و دار حضور نیروهای بیگانه در ایران در جریان جنگ جهانی دوم و در زمان نخست وزیری محسن صدر معروف به صدرالاشراف، در نقاط مختلف کشور اغتشاشاتی بروز کرد که غائله آذربایجان از مهم‌ترین آنها بود. این غائله این‌گونه آغاز شد که سید جعفر پیشه‌وری نماینده اول تبریز پس از رد شدن اعتبارنامه‌اش در مجلس، به آذربایجان رفت و بیانیه‌ای صادر کرد که در آن، خود مختاری آذربایجان و زبان ترکی جزو اصول مسلَّم مرام وی در آذربایجان قید شده بود. وی سپس درتبریز فرقه دموکرات را تاسیس کرد و به ریاست آن برگزیده شد و در همان روز حزب توده آذربایجان، الحاق خود را به فرقه دموکرات اعلام کرد و این دو با هم اعلان خود مختاری نمودند. سرانجام حزب دموکرات آذربایجان، پس از یک سال درگیری با دولت، در آذرماه 1325 ش، پس از شکست از قوای دولتی، منحل گردید.

ورود اولین اتومبیل به ایران در زمان مظفرالدین شاه قاجار (1279 ش)
اولین اتومبیل وارد شده به ایران در سال 1279/1900 م که مظفرالدین شاه نخستین جفت اتومبیل های رنوی فرانسوی خریداری شده را در پاریس بوسیله راه آهن و کشتی و از طریق روسیه و دریای خزر به ایران فرستاد. گویا این دو رنو خریداری شده یکی در میانه راه به علت نقص فنی و مشکلات حمل آن برای همیشه می ماند و دیگری و در هنگام ترور نافرجام محمد علی شاه (که در دوشان تپه برای دیدن با وحش می رود) با نارنجک منفجر می شود ودر پایان بدون اینکه این اتفاق خسارت جانی بردارد محمد علی شاه با گالسکه به دربار بر میگردد. بعد از مظفرالدین شاه احمد شاه قاجار دومین شاه ایران می باشد که اتومبیلی خریداری می کند وسومین شاه ایران است که سوار شدن بر آن را تجربه نموداست. نقل است که ناصر الملک که مدت ها در انگلستان و فرانسه زندگی کرده بود هنگام انتصاب به مقام نیابت سلطنت برای احمد شاه خردسال یک دستگاه اتومبیل را به هزینه دولت ایران از اروپا خریداری کرد این اتومبیل ها راهی تهران شدند و مورد استفاده دربار قرار می گرفتند. به غیر از دربار قاجار سیاحان اروپایی نیز اولین اتومبیل ها را وارد ایران نمودند ولیکن بعدها نیز در میان سیاستمداران و ملاکین بزرگ و تجار سرشناس بخصوص تجار بوشهری همچون: حاج امین التجار و معین التجار بوشهری، و دیگر تجار یزدی، شیرازی و کرمانی خرید اتومبیل باب شد و به نوعی نشانه اشرافیت و چشم هم چشمی تجار از هم می بود.

پیام مهم امام خمینی به مناسبت راهپیمایی بزرگ مردم در تاسوعا و عاشورای حسینی (1357 ش)
به مناسبت راهپیمایی‌های بزرگ تاسوعا و عاشورای سال 1399 ق که در روزهای 19 و 20 آذر ماه 1357 ش صورت گرفت، امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، پیامی بسیار مهم صادر کردند و در آن پیام، راهپیمایی‌های اخیر را همه‌پرسی بزرگ ملت ایران بر ضد رژیم شاه نامیدند. ایشان در بخشی از پیام خود فرمودند: "به عموم ملت شجاع ایران صمیمانه درود می‌فرستم. شما مردم عظیم‌الشأن با اراده آهنین خود و با شعارهای زنده و تعیین کننده به جهانیان ثابت کردید که شاه را نمی‌خواهید. من همزمان با راهپیمایی بزرگ شما در پیامی به تهران، به دولت‌ها ] ی دنیا [اعلام نمودم که رفراندوم این دو روز برای هیچ کس ابهامی باقی نگذاشت که ملت، شاه را نمی‌خواهد و عدم رسمیت او را با اکثریت قاطع قریب به اتفاق اعلام کرد. این تظاهرات، راه عذر را از همه‌کس و همه دولت‌ها سلب کرد و آنها دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که شاه، قانونی است".

درگذشت "علی اصغر سروش" ادیب و مترجم ایرانی (1361 ش)
دکتر علی اصغر سروش در سال 1287 ش به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات، به کار تحقیق و ترجمه پرداخت. سروش علاوه بر ترجمه کتب از زبان فرانسه به فارسی، به زبان‌های انگلیسی و عربی نیز تسلط کامل داشت. از آثار این مترجم گرانقدر می‌توان به فرهنگ متشابهات زبان فرانسه، امپراتوری روم و آغاز مسیحیت و نیز تمدن‌های باستانی خاور نزدیک اشاره کرد. این نویسنده و مترجم معاصر به هنگام فوت، 74 سال داشت.

درگذشت "غلامرضا قدسی نژاد" شاعر معاصر (1368 ش)
غلامرضا میرزاجانی متخلص به قدسی - که بعدها نام خود را به قدسی‌نژاد تغییر داد - مشهور به غلامرضا قدسی مشهدی، در سال 1304 ش در مشهد به دنیا آمد. او در دروس ادبی ادیب نیشابوری ثانی شرکت جست و فقه و اصول را نزد سیدهاشم قزوینی فرا گرفت. از شانزده سالگی به سرودن شعر پرداخت و پس از مدتی با همکاری دوستانش به تأسیس انجمن ادبی فردوسی مشهد اقدام نمود. قدسی مشهدی دلبسته غزل به سبک هندی بود و شیوه‌های دیگر را نیازمود. فعالیت سیاسی قدسی از زمان حکومت دکتر مصدق آغاز شد و با زبان شعر از نهضت ملی ایران حمایت نمود. قدسی پس از کودتای 28 مرداد 32 به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت و در دو نوبت دستگیر و بیش از چهار سال در زندان بود. او پس از رهایی از زندان به ترجمه و تصحیح کتب اشتغال ورزید. استاد قدسی نژاد پس از پیروزی انقلاب به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد مشغول بود. یاران پیامبر، شعر امروز و غزل معاصر خراسان از آثار اوست. غلامرضا قدسی سرانجام در 21 آذر 1368 ش در 64 سالگی درگذشت و در یکی از غرفه‌های حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

تولد "ابو معشر بلخی" منجم شهیر ایرانی (171 ق)
ابومعشر بلخی به خاطر علاقه به ستاره‌شناسی به بغداد رفت و به تحصیل در این رشته پرداخت. وی از منابع مختلفی که به زبان‌های عربی، هندی، یونانی و سریانی نوشته شده بود، استفاده کردتا آن که مشهورترین منجم عصر خود شد. آثار علمی ابومعشر بلخی تا قرن‌ها پس از مرگش در جهان اسلام و غرب، معتبر بود. بر اساس دیدگاه ابومعشر، همه‌ی معارف، منشاء الهی دارد و نشانه‌های وحی خداوندی در هر علمی، به چشم می‌خورد. آثار ابومعشر به دلیل برداشتن بخش هایی از متون کهنی که اصل آن‌ها از بین رفته، قابل توجه است. از مهم‌ترین آثار به جای مانده از این منجم مسلمان، می‌توان به کتاب‌های اَلْمَدْخَلُ الکبیر و اَلْمَوالیدُ الصَّغیرَةُ اشاره کرد.

روز ملی و استقلال کشور افریقایی "کنیا" از استعمار انگلستان (1963 م)

رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه "سیدمرتضی لنگرودی" (1383 ق)
آیت اللَّه حاج سیدمرتضی لنگرودی در سال 1306 ق در حومه‌ی لنگرود در شمال ایران به دنیا آمد و در جوانی برای ادامه‌ی تحصیل به قزوین رفت. او سپس در تهران از محضر آیت اللَّه تنکابنی علوم دینی و فقه را آموخت. ایشان در سال 1338 به نجف سفر کرد و سال‌ها از حوزه‌ی درس میرزای نایینی بهره‌مند شد، تا این که به درجه‌ی اجتهاد نایل آمد و در زمره‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی نجف قرار گرفت. آیت اللَّه لنگرودی، مدت‌ها در حوزه‌ی قم به تدریس اشتغال داشت و کتاب‌هایی را نیز به رشته‌ی تحریر درآورد. ایشان در 77 سالگی درگذشت.

مخابره اولین مکالمه توسط امواج رادیویی (1901 م)
برای اولین بار در تاریخ ارتباطات بشری، در دوازدهم دسامبر 1901 م از طریق امواج رادیویی و بدون استفاده از سیم رابط، یک جمله از منطقه‌ای در ایتالیا به نقطه‌ای دیگر مخابره شد و فصل تازه‌ای در ارتباطات آغاز گردید. مخابره‌کننده این جمله و مخترع دستگاهی که برای مخابره آن مورد استفاده قرار گرفت، گولیلمو مارکونی فیزیک‌دان ایتالیایی بود که بعدها دستگاه رادیو را هم اختراع کرد. اکنون دستگاه‌های ارتباطی که با امواج رادیویی کار می‌کنند، کاربرد بسیار گسترده و متنوعی یافته‌اند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.