سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی: حرم رضوی فرصتی برای حل مسائل معنوی و فکری جامعه

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت : وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد بهترین فرصتی است که در اختیار انقلاب اسلامی است و این هنر حاکمان انقلاب است که از فرصت عشق به امام رضا(ع) استفاده کنند و مسائل معنوی و فکری جامعه را بوسیله آن حل نمایند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،         دکتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست « بزم اندیشه » موسسه جوانان آستان قدس رضوی که با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی شهر مشهد و با موضوع «طرح زیارت؛ محاسن و معایب» برگزار شد، با اشاره به رویکرد این نشست مبنی بر «طرح زیارت» گفت: در سال 1387 مشکلات

 شهر مشهد و هزینه‌های حضور زائر در این شهر مطرح شد، زیرا در آن زمان تعداد زائران رو به افزایش بود، به طوری که در عرض سه سال شمار زائران سالانه مشهد از هشت میلیون نفر به 25 میلیون نفر رسید


.

وی افزود: زائران خارجی شهر مشهد نیز به علت توسعه راه‌ها، بهبود روابط ایران با کشورهای عراق، قطر و بحرین افزایش چند برابری داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجلس در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه ریشه حکومت اسلامی ایران در هجرت امام رضا (ع) به مشهد بوده است، افزود: جایگاه ایدئولوژی و مکتبی ایران اسلامی با حضور امام هشتم(ع) تقویت‌شده است.

قاضی زاده هاشمی با تأکید بر این مطلب که مشهد می‌تواند مدل عملی جمهوری اسلامی باشد، بیان کرد: ایران باید مدل عملی تمدن سازی خود را در حوزه جهان‌بینی و معارف تا اقدامات اجرایی و روابط اخلاقی در قالب مدینه فاضله‌ای تبیین و ملل دنیا را به این مکتب دعوت کند و مشهد بهترین مکان برای این مدینه فاضله است.

وی بیان کرد: مشهد باید یک دریچه ورود به معرفت برای زائران باشد و زیارت امام رضا (ع) در عبادات، حالات، سکنات و رفتار او تاثیر عملی داشته باشد و با تفکرات، روش و عملکرد ائمه اطهار(ع) آشنا شود.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد بهترین فرصتی است که در اختیار انقلاب اسلامی است و این هنر حاکمان انقلاب است که از فرصت عشق به امام رضا(ع) استفاده کنند و مسائل معنوی و فکری جامعه را بوسیله آن حل نمایند.

عضو کمیسیون بررسی طرح نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ورود سالانه 25 میلیون زائر به مشهد به معنای ورود کل مردم ایران به این شهر در عرض هر سه سال یکبار است و به طور میانگین هر زائر سه روز در مشهد اقامت دارد.

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم از این سه روز زیارت زائر در مشهد استفاده کنیم باید در کشور مشکل فکری و فرهنگی نداشته باشیم در حالی که اکنون مشهد مرکز همه مشکلات اجتماعی از جمله آمار بالای طلاق، سرقت و اعتیاد است.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: از دیگر نگرانی‌های نمایندگان مجلس درباره مشهد این است که وقتی تفریحات، بازار بزرگ و وسایل راحتی در مشهد با محوریت حرم مطهر رضوی متفاوت باشد، بیشتر زائران را به سوی غفلت دعوت می کنند تا اینکه به معنویت توجه داشته باشند.

به گفته این عضو شورای عالی اداری کشور، همه این مسائل باعث شد که در قانون برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف به توجه ویژه به موضوع زیارت و کمک به شهرهای قم، مشهد و شیراز کنیم و با این هدف، در همان سال‌ها ردیفی در بودجه برای تشکیل مرکزی تخصصی در حوزه زیارت پیش بینی شد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در این مرکز فکری درباره زائر با پشتوانه حقوقی و اختصاص ردیفی در بودجه به منظور پشتوانه مالی شکل گرفت تا این منابع راهگشای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در اولویت‌های تامین نیاز زائر باشد.

وی افزود: سه ضلع این مرکز شامل برنامه‌ریزی، پشتوانه حقوقی و پشتوانه مالی نیاز به ساختار اجرایی داشت لذا از آنجا که این مرکز هم ماهیت ملی و هم ماهیت محلی داشت، درصدد ارائه الگویی خاص برای مدیریت کردن زائر از ابتدا بر آمدیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم و هشتم گفت: از آنجا که نیاز به یک سازمان اجرایی گسترده برای اجرای برنامه های این کارگروه در سطح ملی به صورت تخصصی احساس می شد، پیشنهاد تشکیل بنیاد ملی زیارت هم داده و مصوبه اولیه آن هم صادر شد.

وی گفت: موضوع زیارت مسئله‌ای بین‌المللی است و باید در این حوزه افرادی در تراز بین المللی اظهار نظر بکنند و این موضوع یک فرصت برای ترویج و معرفی گفتمان انقلاب اسلامی در اداره همه جانبه زندگی مردم است.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است و موضوع زیارت یک فرصت برای ایجاد یک مدل عملی در روابط حاکم در مشهد و تبیین مبانی فکری و تئوریک آن برای جهان است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همزمان با کارگروه ملی زیارت دو طرح دیگر شامل ایجاد کریدورهای علمی و فناوری و ایجاد قطب های دانشگاهی مصوب شد که متاسفانه به اجرای کامل نرسید







.

این نماینده مجلس گفت: حرف کریدورهای علمی و فناوری با رویکرد فرهنگ رضوی این است که باید استانداردهای خاص برای یک محدوده جغرافیایی تعریف و مجموعه مشاغل و خدمات باید متناسب با فرهنگ رضوی بازتعریف شود.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس افزود: فرهنگ رضوی در اقتصاد، علوم پزشکی، علوم فنی و علوم اجتماعی نیاز به یک شهر دانشگاهی داشت که افراد و نخبگان دانشگاهی را جمع آوری کند و با پشیتبانی از آنها کاری کند که این محتوا تولید شود.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: مشهد ، حرم ، رضوی ، هنر ، انقلاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.