سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه هفت مطرح شد:

جدا کردن سینمای هنر و تجربه از بدنه‌ی اصلی سینما آفتی برای آن است/ فیلم‌های هنر و تجربه با زکات فیلم‌های پر فروش ساخته می‌شود!

کارگردان فیلم "سه روز بیداری" گفت: وظیفه ی سینما هنر و تجربه شکار طیف های خاموش تماشاگران و آوردن آنها به سینما است.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ 244امین برنامه هفت در حالی روی آنتن رفت که محمود گبرلو تهیه کننده و مجری این برنامه پس از عرض سلام به بینندگانش گفت:حدود 9 ماه از سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی می گذرد اما متاسفانه نشانه های پررنگ فرهنگ را در عمده مسائل کشور نمی بینیم. رهبر انقلاب اسلامی گفتند که مسوولان موظف هستند با همکاری و کمک مردم مجاهدانه جهت پیشبرد فرهنگ تلاش کنند.چرا گام های کامل و اقدامات قدرتمندی در این زمینه صورت نگرفته است؟

وی افزود: بسیاری از کشور های پیشرفته توانسته اند در صنعت سینما به پیشرفت های قابل توجهی برسند اما ما مفهومی با این عنوان نداریم. متولیان امر باید پاسخ دهند چرا راهکاری برای بهبود صنعت سینما در کشور پیاده نمی‌شود.

این مجری اظهار داشت: سینما نیاز به گردش اقتصادی و احداث زیر بنا در شهرستان های مختلف دارد. همه‌ی ما موظف هستیم برای نجات سینما تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: 15 آذر‌یاد آور روز از دست دادن‌یکی از بهترین کارگردانان ایران "علی حاتمی" است که خیلی زود از بین ما رفت. برای دختر و داماد این مرحوم آرزوی سلامتی و برای خودش طلب آمرزش از درگاه حق داریم.

بنا براین گزارش؛ پس از نمایش تصاویری از مرحوم "علی حاتمی"، گبرلو خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از هنرمندان از جمله انوشیروان ارجمند و مرتضی احمدی روی تخت بیمارستان هستند. برای تمام بیماران به خصوص هنرمندان آرزوی سلامتی دارم.

وی عنوان کرد: نکته ای که در گزارش‌های سینمایی به چشم می خورد نبود سالن سینما در شهرستان ها است که از مسوولان می خواهم سریع تر این مشکل را حل کنند. در مسیر تولید سینما گاهی با فیلم هایی مواجه می شویم که به خاص بودن معروف هستند. معمولا این آثار کارگردانان جوانی دارند که امسال با نام سینمای هنر و تجربه عنوان شدند، خوب است مردم با دیدن چنین فیلم هایی در باره‌ی آنها به تفکر بپردازند.

بعد از عنوان این مطالب گبرلو وارد گفتگو با "مسعود امینی تیرانی" کارگردان فیلم "بیداری برای سه روز" و "وحید وکیلی فر" کارگردان فیلم "تابور" شد.

*
برای فیلم برداری‌یک ایده‌ی ساده‌ی‌یک خطی، تمام عوامل کار سه شبانه روز بیدار ماندند

مسعود امینی تیرانی در خصوص ایده اولیه‌ی فیلم سه روز بیداری گفت:فیلم بیداری برای سه روز علارقم تمام پیچیدگی هایش‌یک ایده‌ی ساده‌ی‌یک خطی دارد. پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی تصمیم می گیرند سه شبانه روز بیدار بمانند و به دنبال این موضوع اتفاقاتی رخ می‌دهد

وی در ادامه افزود:البته برای اجرا شدن این جمله‌ی کوتاه‌یک پروسه طولانی طی شد.طرح اولیه برای تهیه‌یک فیلم بلند بود اما با توجه به تجربیاتم در این عرصه تصمیم گرفتم‌یک فیلم کوتاه بسازم.

این کارگردان اظهار داشت: برای تهیه‌ی این فیلم‌ یک تیم روان شناسی، پزشکی و سینمایی سه شبانه روز بیدار ماندند اما 3 گروه داشتیم که به ترتیب موقع استراحت دو تای دیگر‌، یکی مسوولیت ها را به عهده می‌گرفت.

*
سینما گران خارجی از ایرانی بودن تابور تعجب کردند

وحید وکیلی فر در خصوص فیلم تابور گفت: تابور فیلمی است که انتقال حرفش به مخاطب بسیار سخت و دشوار می باشد. سوالی روایت کردن مسائل در سینماهای خارج از کشور به خوبی جا افتاده و به همین دلیل تابور با خارجی ها بهتر از ایرانی ها ارتباط برقرار می کند.

وی در ادامه افزود: سینما‌ی ما در جهان به رئال بودن معروف است و سینما گران خارجی با دیدن فیلم تابور به دلیل متفاوت بودنش شگفت زده شدند.

این کارگردان خاطر نشان کرد: مخاطبان تابور دو دسته اند گروهی که رضایت کامل از فیلم دارند و گروهی که اصلا از ماهیت و شکل آن خوششان نمی آید.

وی ادامه داد: با‌ید زمان بگذرد و بعد مردم درباره‌ی تابور قضاوت کنند چون این فیلم جزء سینمایی‌های نامتعارف در ایران است.

*
در سینمای هنر و تجربه، فرم و شکل خاص جای داستان را می گیرد

امینی پیرامون تفاوت سینمای هنر و تجربه با بدنه گفت: وقتی راجع به زبان سینما صحبت می‌کنیم با دو مفهوم محصول نهایی و فرآیند تولید مواجه هستیم. محصول که موارد استفاده و مخاطبان خاص دارد مربوط به سینمای بدنه و فرآیند که کاری تجربی است مربوط به سینمای هنر و تجربه می باشد. در سینمای هنر و تجربه فرم و شکل خاص جای داستان را می گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: سینمای هنر و تجربه قواعد خاص خود را دارد و نباید بعضی از اصول و قواعد سینمای بدنه را در سینما هنر و تجربه پیاده کرد.همچنین مسئله‌ی زمان پارامتر بسیار مهمی در این سینما به حساب می آید.

*
کارگردانان در سینمای هنر و تجربه به دنبال زبان جدیدتر و تجربه‌های شخصی ترند

وکیلی فر گفت: سال‌های زیادی مرز بین هنر، صنعت و تجربه وجود داشته است که تعاریف آنها در سا‌ل‌های مختلف متفاوت است. سینما ژانر ها، قصه ها و کمپانی های مختلفی دارد و سینمای هنر و تجربه به دنبال به تصویر کشیدن تجربه ها‌ی شخصی تر و زبان های جدید تر است.

وی در ادامه افزود: هیچ کس در سینمای هنر و تجربه نمی تواند بگوید من موضوعی را برای اولین بار مطرح کرده ام. همه‌ی موضوعات در سینما وجود داشته است و ما تنها می توانیم تجارب شخصی خود را به آن اضافه کنیم.

تهیه کننده‌ی فیلم تابور اظهار داشت: باید بین سینمای آماتور و تجربی فرق گداشت. سینمای هنر و تجربه برای بهترین کردن نیست برای مثال محال است که آقای امینی بدون دانش و مهارت و برنامه ریزی فیلم سه روز بیداری را ساخته باشد.

وی ادامه داد: فرق سینمای ما با سینمای هالیوود کلاسه نشدن ما است. آنها به خوبی قواعد و نحوه و مکان پیاده کردن آن را می دانند. همه‌ی ما باید بدانیم هر فیلم ساختار زیبا شناختی خود را دارد.

*
فیلم‌های سینما هنر و تجربه با پول توجیبی کارگردانش و زکات فیلم‌های پر فروش ساخته می‌شود

وکیلی عنوان کرد: بعضی از دوستان به ما برچسب استفاده از پول های دولت برای ساختن فیلم هایمان را زدند در حالی که فیم های هنر و تجربه با پول تو جیبی کارگردانش و زکات فیلم های پر فروش ساخته می‌شود.

وی در ادامه افزود: پول‌ بعضی از پروژه های سینمایی 100 میلیون تومان است و ما با این پول می توانیم فیلم بسازیم. سینمای هنر و تجربه با داشتن 60000 مخاطب طرفداران خودش را دارد.


این کارگردان اظهار داشت: واژه های سیاه نمایی و روشنفکری در سینما پوچ و بی محتوا و زاییده‌ی سلایق شخصی افراد است. مگر می‌شود ما در جامعه روشن فکر نداشته باشیم؟ همین روشنفکران دینی و سیاسی انقلاب 57 را رقم زدند و تمام هنرمندان ما روشن فکر هستند. متاسفانه بعضی از افراد با دخالت دادن سلیقه های شخصی شان در کار خیلی از مسائل را زیر سوال می برند. باید بگویم اصلا فیلم توقیفی در سینمای ما وجود ندارد شاید زمانی اکرانش به تعویق بیافتد اما توقیف نمی‌شود.

*
عنوان خاص بودن سبب شکست سینمای هنر و تجربه می‌شود

امینی گفت: سینمای هنر و تجربه بخشی از بدنه سینما است و نباید لقب خاص بودن را به آن بدهیم. ما بارها سینماهایی مثل دفاع مقدس و معنا گرا را مطرح کرده ایم و بعد از مدتی تمرکز روی آنها کاملا به فراموشی سپرده شده اند. بزرگ ترین آفت این روزهای این سینما که سبب زمین خوردن آن می باشد دادن لقب خاص به آن است.

وی افزود: باید در طیف های مختلف سینما آستانه تحملمان را بالا ببریم و بدانیم اکران این حوزه سختی ها و مشکلات زیادی دارد نمایش باید 100 تا 200 سانس باشد اما ما با داشتن تنها 50 سانس عملکرد خوبی از خود نشان داده ایم. وظیفه‌ی اصلی سینمای هنر و تجربه شکار طیف های خاموش تماشاگران و آوردن آنها به سینما است.

کارگردان فیلم سه روز بیداری خاطر نشان کرد: مهمترین وظیفه سینما هنر و تجربه تاثیر گذاری است و فروش در اولویت پایینی قرار دارد.

مسعود امینی تیرانی با اشاره به اینکه حذف مسائل از سینما کار درستی نیست؛ در پایان گفت: امیدوارم تمام مخالفان سینمای هنر و تجربه با صبر و تحمل به ادامه دار بودن اکران این سینما کمک کنند. ما هنوز به بقای سینمای هنر و تجربه دلمان قرص نیست، از برنامه هایی مثل هفت می خواهم که با حمایت از این سینما به ادامه دار بودنش کمک کنند.

*
اهالی سینما به جای کنایه با صراحت با‌ یکدیگر صحبت کنند

وکیلی فر در ادامه برنامه گفت: متاسفانه ما طریقه‌ی صحبت کردن با‌ی کدیگر را بلد نیستیم و با نیش و کنایه منظورمان را به‌یکدیگر می رسانیم. اهالی سینما با صراحت با‌ یکدیگر صحبت و مشکلات را با تعامل حل کنند.

وی در پایان اظهار داشت: مردم با دیدن هر ماه یک فیلم هنر و تجربه می توانند به خصوصی شدن و ادامه دار بودن آن کمک کنند.

گفتنی است تا پایان این بخش "انتخاب درست فیلم ها" با 54/4 آرا مهمترین عامل موفقیت سینما هنر و تجربه از دید مردم شناخته شد.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.