سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گشایش کنفرانس "افغانستان" در لندن

فیلیپ هاموند وزیرخارجه انگلیس روز پنجشنبه در مراسم گشایش کنفرانس افغانستان در لندن گفت که جامعه بین الملل همچنان متعهد به ادامه کمک ها به مردم و دولت افغانستان و توسعه این کشور است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،  در این کنفرانس که علاوه بر رهبران افغان، انگلیس، شماری از وزیران و مقامات ارشد کشورها و نهادهای کمک کننده به دولت کابل حضور دارند، با بیان اینکه این برای سومین بار است که نشست مربوط به افغانستان در لندن برگزار می شود، گفت: در این نشست بدنبال ایجاد همکاری برای تامین آینده بهتری برای مردم افغان هستیم.

هاموند عنوان کرد که دراین میان انگلیس تاکنون سرمایه گذاری زیادی در زمینه برقراری امنیت و توسعه افغانستان داشته و اعزام 9 هزار و 500 نیرو نظامی به منطقه هلمند، و کشته شدن 453نظامی انگلیس در جریان درگیری در این کشور، بخشی از این تلاش ها بوده است.

وی گفت : درپی تلاش ها صورت گرفته از سوی جامعه بین الملل تروریسم در این منطقه کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد ضمن اینکه بعد از گذشت 30 سال از شروع جنگ دراین کشور، افغانستان در حال حاضر دارای قانون اساسی، نظامی دمکراتیک و برخوردار از یک راهبرد برای آینده است.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اولین انتقال سیاسی صلح آمیز در افغانستان، گفت که "محمد اشرف غنی"رییس جمهوری و "عبدالله عبدالله" رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، نقش موثری در این رسیدن این کشور به این نقطه، داشته اند.

وزیر خارجه انگلیس گفت که با کمک های صورت گرفته از سوی جامعه بین الملل، افغانستان هم اینک دارای یک نیروی قوی 350 هزار نفری است که قادر است با عوامل برهم زنده امنیت و استقلال این کشور بجنگد.

وی همچنین با اشاره به پایان ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان در پایان سال جاری میلادی گفت: اما در نشست سران ناتو در"ولز" که در تابستان گذشته برگزار شد، شرکت کنندگان توافق کردند که ضمن ادامه یک همکاری راهبردی میان ناتو و افغانستان، کمک های مالی به نیروهای امنیتی این کشور تا سال 2017 میلادی ادامه داشته باشد.

وی همچنین از تعهدات و اقدامات دولت اشرف غنی برای مبارزه با فساد مالی و نیز انجام اصلاحات اداری و قضایی دراین کشور استقبال کرد و گفت این اقدامات نشانه های خوبی برای حرکت به سمت توسعه اقتصادی، تجاری ، محیط زیست، همکاری منطقه ای و اصلاحات انتخاباتی و رعایت حقوق زنان است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان نیز در افتتاحیه کنفرانس لندن با اشاره به تحولات صورت گرفته دراین کشور گفت: ما برای گرفتن تعهد مجدد جامعه جهانی برای یک دهه دیگر، به لندن آمده ایم.

"محمد اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و گجان کری"وزیر امور خارجه آمریکا از جمله رهبران و مقاماتی هستند که حضور آنها در این کنفرانس رسما اعلام شده است.

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست"ابراهیم رحیم پور" معاون امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در کنفرانس بین المللی افغانستان، شرکت دارد.

براساس اعلام دست اندرکاران کنفرانس افغانستان، از مقامات بیش از 60 کشور جهان و بیش از 20 سازمان و نهاد بین المللی برای حضور در این کنفرانس بین المللی دعوت به عمل آمده است.

به گفته کارشناسان، این کنفرانس دو هدف اصلی دارد؛ یکی ارزیابی تعهدات افغانستان برای اصلاحات در اداره امور و بهبود حکومت داری و دیگری تغییر در شکل کمک های جهانی به افغانستان است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.