سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هفته آينده

سنای آمريکا گزارشی درباره شيوه‌های بازجويی سازمان سيا منتشر می‌کند

سنای آمریکا قرار است هفته آینده گزارشی از تحقیقات صورت گرفته درباره شیوه‌های بازجویی‌های سختگیرانه سازمان جاسوسی این کشور (سیا) طی سال‌های 2001 تا 2009 میلادی منتشر کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، هدف سیا از انتشار این گزارش شفاف‌سازی درباره‌ پرونده‌ای است که طی دوران ریاست جمهوری جرج بوش بسیار مناقشه‌برانگیز شد.

دایان فاینشتاین رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد پس از توافق با کاخ سفید قرار شد هفته آینده نسخه‌ای از این گزارش بیش از 6200 صفحه‌ای از طبقه‌بندی خارج و منتشر شود. وی افزود در نسخه‌ای که قرار است منتشر شود، موارد بسیار حساس حذف شده است.

گزارش کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا حاصل بیش از سه سال تحقیق پیگیرانه (2009 تا 2012 میلادی) است که هدف آن شفاف‌سازی درباره برنامه مخفیانه سازمان سیا برای بازجویی از بیش از صد زندانی مرتبط با القاعده طی سال‌های 2001 تا 2009 میلادی است.
کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا این گزارش محرمانه را در دسامبر 2012 و پشت درهای بسته تصویب کرد و سناتورها در آوریل گذشته با انتشار خلاصه‌ای حدود پانصد صفحه‌ای از آن همراه با حذف موارد بسیار حساس، موافقت کردند.

هر چند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قول داده بود این گزارش را خیلی سریع از طبقه‌بندی خارج کند، روند انتشار آن پشت درهای بسته طی شد، چون سناتورهای آمریکایی و کاخ سفید درباره حجم اطلاعاتی که باید حذف شود اختلاف نظر داشتند. اشاره به نام‌های عملیاتی ماموران سیا یا کشورهایی که در این برنامه محرمانه با آمریکا همکاری کرده‌اند، از جمله این موارد است.

بسیاری از جمهوریخواهان با خارج کردن این گزارش از طبقه‌بندی و همچنین عمومی کردن بحث‌هایی که پیشتر درباره سیا و شیوه‌های شکنجه در این سازمان مطرح شده بود،‌ مخالفند.

دیان فاینشتاین در ماه آوریل گفته بود نتیجه‌گیری‌های این گزارش تکان‌دهنده است.

وی افزود: ایجاد مراکز سیاه پنهانی در دراز مدت و استفاده از شیوه‌های بازجویی سختگیرانه اشتباهاتی وحشتناک به شمار می‌روند.

بنابه گفته وی این گزارش نشان می‌دهد شیوه‌های مورد استفاده توسط سیا به این منجر نشدند که اطلاعاتی درباره محل اختفای اسامه بن لادن سرکرده پیشین القاعده به دست آید.

باراک اوباما نیز پیشتر اذعان کرده بود آمریکا کسانی را شکنجه کرده است. وی در بدو ورود به کاخ سفید در ژانویه 2009 به طور رسمی به این برنامه سازمان سیا پایان داد.

وی ماه اوت گذشته گفت: زمانی که ما از برخی شیوه‌های بازجویی پیشرفته یا همان شیوه‌هایی که به نظرم هر آدم منصفی آن را مصداق شکنجه می‌داند، استفاده می‌کنیم، چنین کاری نشان‌دهنده آن است که از برخی خطوط قرمز رد شده‌ایم.


انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.