سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیروهای ناتو در اروپا ؛ تهدیدی مضاعف برای صلح بین المللی

تشکیل و استقرار نیروهای واکنش سریع ناتو در اروپا تهدیدی مضاعف برای امنیت و ثبات بین المللی محسوب می شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم " جیمز پتراس " استاد جامعه شناسی دانشگاه بینگهمتون نیویورک نوشت : ایجاد نیروهای واکنش سریع ناتو در اروپا صلح و ثبات را در منطقه و جهان به خطر انداخته است .

فکر میکنم این اقدام تهدیدی دوگانه و مضاعف برای صلح به شمار می آید . این اقدام از این سو موجب تضعیف جنبش های سیاسی ای می شود که می تواند در نهایت به تغییرات مترقیانه در کشورها منجر شود . از سوی دیگر فشار را بر مرزهای روسیه افزایش داده و احتمال تحریک هرگونه واکنش نظامی از سوی مسکو را بوجود آورده است . 

درباره گزینه اول این نیروهای مداخله گر برحسب هرگونه تغییر در دولت های عضو ناتو مورد استفاده قرار می گیرند . بعنوان مثال چنانچه جنبشی مردمی در بلغارستان در اعتراض به پذیرش مفاد توافق خطوط لوله بروکسل توسط دولت روی دهد ؛ بدین معنا که جنبشی عمومی برای استیضاح یا براندازی دولت برپا شود این نیروهای واکنش سریع ناتو وارد عمل شده و مانع سقوط دولت نامطبوع مردمی می شود بااین توجیه که بلغارستان یکی از اعضای ناتو می باشد . (!) 

پتراس افزود : این نگرانی در مناطقی فراتر از اروپا نیز وجود دارد چرا که ممکن است در صورت هرگونه تغییر و تحول سیاسی در غرب آسیا ، آمریکای لاتین یا آسیای شرقی نیروهای ناتو وارد عمل شده و موجب بروز حوادث جدید و ناخوشایندی شوند . اگرهریک از دولت های دست نشانده غربی و هم پیمانان آنها مورد تهدید قرار گیرند از نظامیان واکنش سریع ناتو بعنوان ابزاری مداخله گر در امور داخلی خوداستفاده می کنند . 

این استقرار نیروها در کشورهایی مانند لتوانی و لهستان که خصومت بیشتری با روسیه دارند خطرناک تر است چرا که احتمال رویارویی های نظامی میان آن تا چندین برابر بیشتر است . در هر دو مورد ، این اقدام تشدید قطعی نظامی گری غرب در سطح بین المللی است بخصوص در زمانی که استفاده از ابزارهای دیپلماتیک بیش از هر موقع دیگری مورد نیاز است . 

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد : غرب این نیروهای مداخله گر نظامی رابه منظور اعمال فشار بر روسیه ایجاد کرده است که تنها موجب تشدید درگیری ها و تنش های موجود می گردد . استقرار نیروهای ناتو در اروپا اقدامی کاملا تهاجمی است و هیچ شباهتی به عملکرد تدافعی نیروهای نظامی ندارد . این اقدام تهدیدی تهاجمی و مستقیم برای مرزهای روسیه به شمار می آید . 

به نظر من این رویکرد هرگز برای عملکرد دفاع از کشور یا سرزمینی مناسب نیست چرا که هرگز آرایش نظامی روسیه در مرزهای آن به گونه ای نیست که برای حمله به کشور یا منطقه ای آماده شده باشند . این در حالی است که وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو  طی روزهای اخیر بیانیه ای مشترک را منتشر کرده و در آن اظهار داشتند که به استقرار نظامیان خود در بخش های شرقی اروپا ادامه خواهند داد . 

این اقدام کشورهای غربی پیامی روشن برای تشدید تنش ها در منطقه و بخصوص در مناطق حوزه اوکراین است . در عین حال ما شاهد تشدید اختلافات سیاسی میان کشورهای غربی در قبال تحریم روسیه است . بسیاری از صنایع آلمانی و فرانسوی از ادامه تحریم علیه روسیه سرباز زده و اعلام کرده اند که چنین سیاستی نه چندان آسیبی به اقتصاد مسکووارد نمی کند بلکه موجب تضعیف هرچه بیشتر جبهه غربی می شود . 

وی در انتهای خاطرنشان کرد : روسیه بارها بر عدم تشدید تنش ها در مرزهای شرقی اوکراین توسط نظامیان ناتو تاکید کرده است . بعلاوه مسکو هشدارهایی نیز در قبال حضور نزدیک نظامیان ناتو در مرزهای روسیه مطرح نموده است . لاوروف اخیرا در سخنانی اقدامات ناتو را "تحریک آمیز " خوانده و گفته است : چنین سیاست هایی موجب به خطر افتادن سیستم امنیتی در کل اروپا خواهد شد . 



انتهای پیام /

برچسب ها: نیرو ، ناتو ، فزاینده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.