به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که ساعاتی قبل از افتتاح کریدور ریلی شرق دریای خزر و عزیمت به ترکمنستان در جمع خبرنگاران در استان گلستان سخن میگفت، با اشاره به اینکه افتتاح این خط آهن بین المللی کشورهای چین، روسیه و آسیای میانه را از طریق ایران به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان متصل میکند، بیان داشت: مسافت ۳۰۰۰ کیلومتری قزاقستان تا خلیج فارس که به صورت پیمودن زمینی بیش از یک هفته طول میکشد از طریق این خط آهن به ۲۰ ساعت کاهش مییابد.
آخوندی گفت: قرارگاه خاتم با هزینه ۱۳۰میلیارد تومان این خط آهن را در مدت ۱۷ ماه با ۱۶۴ دهنه پل بزرگ و کوچک ساخت.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مردم حق دارند از امکانات ریلی بیشتری برخوردار شوند، گفت: سرعت ریلی که در حال حاضر از تهران به گرگان انجام میشود قابل قبول نیست زیرا زیرساختهای ریلی این مسیر قدیمی است.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در مسیر ریلی گرگان به اینچهبرون ۱۸ کیلومتر ریل را از گرگان تا قرهتپه تعویض کردیم و بنا داریم مابقی مسیرهای ریلی در گلستان را که سرعت قطار به ۳۰ کیلومتر هم نمیرسد نوسازی کنیم.
وی تصریح کرد: هدفی که در وزارتخانه ترسیم کردهایم این است که بتوانیم سرعت جابهجایی مسافر را به حداقل میانگین کشور یعنی ۱۶۰ کیلومتر افزایش دهیم تا کسانی که میخواهند از این مسیر عبور کنند از سرعت خوب و امنیت بهتر بهرهمند شوند.
وزیر راه و شهرسازی موقعیت ایران را استراتژیک خواند و گفت: کریدورهای شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب از اهمیت فراوانی برخوردار است.
وی ادامه داد: پرداختن به راهآهن علاوه بر اهمیت محلی که حداکثر بهره را مردم استانهای همجوار نیز میبرند این است که این مهم میتواند اهمیت ملی داشته باشد و در نقل و انتقال بار در جهان اثرات بسیار گستردهای دارد.
آخوندی بر ضرورت برخورداری از کریدورهای پایدار تاکید کرد و ادامه داد: کریدور باید در حوزه اقتصاد قابل رقابت باشد و اگر نتوان این رقابت را ایجاد کرد دچار فرسودگی و از بین رفتن میشود.
وی با تاکید بر اینکه زیرساختها باید به سمت سیستمهای مقررات تجاری پایدار و روابط تجاری پایدار رهنمون شود، افزود: لازم است کشورهایی که در سطح جهان تجارت انجام میدهند مجموعه ابزارهای آن را در کشور ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی انجام اینگونه اقدامات را به کریدور بزرگ اقتصادی تشبیه کرد و گفت: کریدور فقط یک مسیر نیست بلکه باید بتوانیم با ترمینالها، سیلوها و انبارهای بزرگ ارتباط برقرار کنیم.
آخوندی از بهسازی خطوط ریلی در برنامه راه و شهرسازی خبر داد و یادآور شد: برخی از مسیرها را برقی خواهیم کرد که از این طریق سرعت، محیط زیست و ایمنی افزایش مییابد.
طول راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان ۹۲۶ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در خاک کشورمان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۱۴۶ کیلومتر در قزاقستان است
انتهای پیام/