سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کنسرسیوم نیوز:

از دست دادن فرصت تاریخی معامله با ایران، آمریکا را با خسارات جدی مواجه می‌کند

نشریه کنسرسیوم نیوز از شکل نگرفتن توافق جامع هسته ای با ایران در ضرب الاجل بیست و چهار نوامبر، با عنوان "یک ناکامی بزرگ" یاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در این مطلب به قلم "تد اسنایدر" آمده است، با توجه به اینکه این مذاکرات یکبار دیگر از رسیدن به توافق نهایی بازماند، -و با توجه به فعال شدن یک جمع جنگ طلب تر در کنگره- امید به شکل گیری توافق هسته ای، بیش از پیش کاهش می‎یابد. 

در این گزارش آمده است: روحانی که در سال 2013 به قدرت رسید، فرصتی دوباره را پیشنهاد کرد و شرایط را برای مذاکرات جدی بر سر مسئله هسته ای فراهم ساخت. اما بار دیگر آمریکا عزم کافی برای بهره برداری از این فرصت را نداشت. این ناکامی ممکن است بهترین امید دولت اوباما برای روابطی دوستانه با ایران را از بین برده باشد.

کنسرسیوم نیوز می‌نویسد: چند نتیجه نامطلوب برای این قضیه متصور است: 
نخست اینکه، در نبود یک توافق با ایران بر سر غنی سازی اورانیوم، این کشور آزاد خواهد بود به منوی کامل قبلی فعالیت های غنی سازی بازگردد. 

تحول بعدی، از دست رفتن فرصت همکاری با ایران در حوزه های مهمی است که منافع آن با غرب همپوشانی دارد. حوزه هایی چون عراق، سوریه، افغانستان و به طور کلی منطقه، که در آن ایرانی ها نفوذ فراوانی دارند. 

احتمال سوم این است که ایران ممکن است به سمت شرق رو کند و این شامل رو کردن به چین است که موجب می شود ایرانی که از نظر منطقه ای قدرتمند است، خود را در آغوش ابرقدرت های رقیب آمریکا بیندازد.

به زعم فلینت لورت و هیلاری مان لورت مقام های امنیت ملی آمریکا، هر گاه تلاش های ایران برای بهبود روابط با آمریکا و غرب ناکام مانده، این کشور برای شکل دادن به روابطی نزدیک تر با کشورهای قدرتمند جایگزین به ویژه چین، تلاش کرده است.

نشریه کنسرسیوم نیوز در پایان نوشت: به این ترتیب ناکامی در بهره برداری از فرصت تاریخی که انتصاب روحانی فراهم کرده است، مشخصا برای آمریکا، یکسری ناکامی هایی را به همراه می آورد که این کشور به دنبال اجتناب از آنهاست.


انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.