سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU) اعلام کرد

44.6 درصد خانوارهاي ايراني به اينترنت دسترسی دارند

اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU) رتبه بندي جهاني کشورها در سال 2014 را براساس شاخص توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (IDI) منتشر و اعلام کرد: 44.6 درصد خانوارهای ایرانی به اینترنت دسترسی دارند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، هفته گذشته، اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU) در سمپوزيوم بين المللي نشانگرهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات (WTIS2014)، آخرين وضعيت توسعه ICT در جهان را به همراه نتايج ارزيابي جايگاه کشورها براساس شاخص توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات (IDI) در قالب گزارش اندازه گيري جامعه اطلاعاتي اعلام کرد. در اين مراسم 10 کشور برتر در توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات (IDI) معرفي و از کشور دانمارک به عنوان رتبه اول و از کشور کره¬ جنوبي به عنوان کشوري که در چندين دوره متوالي رتبه ممتاز را کسب کرده بود، تقدير به عمل آمد. ايران نيز در اين ارزيابي با سه پله صعود در رتبه 94 با امتياز 4.29 قرار گرفت که نسبت به امتياز سال گذشته در مجموع 0.27 افزايش امتياز داشته و رتبه 15 را در ميان 29 کشور منطقه آسيا و اقيانوسيه و در رقابت با کشور هايي مثل کره جنوبي، ژاپن، استراليا و چين به خود اختصاص داده است. وضعيت ايران در بخش نشانگرهاي دسترسي به شبکه داراي تعداد مشترکين تلفن ثابت 38.3 نفر و تعداد مشترکين تلفن همراه 84.2 نفر به ازاي هر 100 نفر از جمعيت کشور است.
 
همچنين سرانه پهناي باند اينترنت بين الملل به ازاي هر کاربر اينترنت در اين کشور حدود 4.6 کيلوبيت بر ثانيه است که نسبت به سال گذشته با رشد 31.3 درصدي مواجه بوده است. اتحاديه بين المللي مخابرات، درصد خانوارهاي داراي رايانه در ايران را حدود 44.6 درصد و خانوارهاي داراي دسترسي به اينترنت را حدود 35.8 درصد اعلام کرده است. عقب افتادگي ايران در توسعه پهن باند در بخش نشانگرهاي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات ، ضريب نفوذ کاربران اينترنت در ايران 31.4 درصد است. ضريب نفوذ مشترکان پهن باند ثابت در کشور 5.6 درصد و ضريب نفوذ پهن باند سيار در کشور 2.5 درصد درج شده است که اين عدم کارشناسان بر اين باورند که با اعطاي مجوز ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه به دو اپراتور تلفن همراه در ایران اين دو اپراتور به همراه اپراتور سوم تلفن همراه بتوانند تعداد مشترکان پهن¬ باند سيار را در کشور به شکل مناسبي افزايش دهند و در سال آينده شاهد جهش مناسبي باشيم که اين موضوع مي¬تواند رتبه ايران را به ميزان زيادي در اين رده بندي افزايش دهد.
 
بيش از 84 درصد ايراني ها سواد فاوا دارند در بخش نشانگرهاي استفاده مهارتي از فاوا، ايران داراي نرخ رشد 86.3 درصدي ثبت نام در مقاطع تحصيلي مدارس و 55.2 درصد در مقطع تحصيلات دانشگاهي و ضريب با سوادي 84.3 درصد در کل کشور است. همچنين اتحاديه بين المللي مخابرات، در حوزه متوسط قيمت دسترسي کاربران به اينترنت پهن باند، جايگاه 37 جهان را به ايران اختصاص داده است. در بخش اينترنت پهن باند سيار که منظور دسترسي به اينترنت با موبايل با استاندارد 3G است، متوسط قيمت دسترسي کاربران ايران با شارژ پيش پرداخت در بسته 500 مگابايت 11.4 دلار اعلام شده است که در اين بخش کشور ما در جايگاه 87 جهان قرار گرفته است. در کنار پارامتر قيمت، شاخص درصد به GNI ( درآمد خالص ملي ) نيز آمده است که بر اساس مصوبه سال 2011 کميته پهن باند ITU هدف گذاري، نيل به عدد کمتر از 5 درصد در سال 2015 است که عدد ايران در سال جاري 2.37 درصد اعلام شده است
 
گفتنی است ؛ سازمان فناوري اطلاعات ايران به عنوان هماهنگ کننده ملي در تدوين، جمع آوري و اعلام عملکرد شاخص هاي توسعه فاوا در کشور تلاش کرده است طي ساليان اخير تعامل خوبي را با مجامع بين المللي اين حوزه خصوصا ITU داشته باشد به¬ نحوي که گزارش عملکردي کشور در اين حوزه به شکل مطلوب و در موعد مقرر و مطابق تعاريف اعلامي منعکس و تيم تخصصي اين حوزه در اجلاس ها و نشست هاي خبرگاني تعريف و تحليل شاخص ها شرکت کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: خانوار ، اینترنت ، دسترسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.