سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آهوخردمند از بازی کنار پرویزپرستویی می‌گوید

نقش مادر در فيلمهاي دفاع مقدسي همواره اثرگذار و داراي هويت بوده مثل فيلم سينمايي «ميهمان داريم» ساخته محمدمهدي عسگرپور. در اين فيلم آهو خردمند باهنرمندي نقش يک مادر صبور و مقاوم را بازي مي‌کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  نقش مادر در فيلمهاي دفاع مقدسي همواره اثرگذار و داراي هويت بوده مثل فيلم سينمايي «ميهمان داريم» ساخته محمدمهدي عسگرپور. در اين فيلم آهو خردمند باهنرمندي نقش يک مادر صبور و مقاوم را بازي مي‌کند؛ مادري که با مناعت طبع، فراغ شهادت سه فرزند وجانبازي پسربزرگش را تحمل مي کند و به همراه همسرش روزگار مي گذراند. آهو خردمند در اين سالها نقش مادران را خوب بازي کرده است. «نسيم» با خردمند درباره ابعاد مختلف شخصيتي اين مادر وحضورش در فيلم «مهمان داريم» گفت و.گو کرده که در ادامه مي‌آيد:

 در اين سالها انواع واقسام مادران ايراني را جلوي دوربين بازي کرده ايد. نقش مادر فيلم «ميهمان داريم» برايتان چه ويژگي هايي داشت؟

- هرکدام از مادران ايراني شخصيت خاص خودشان را دارند و در برخي از مسائل با هم اشتراکاتي دارند. همه مادران، فداکار، مهربان، ازخودگذشته و عاشق فرزندانشان هستند و در اينجا هم اين ويژگيها را در کنار صبوري فراوان مي بينيم.

 ايفاي نقش مادر برايتان سخت است يا به واسطه بازي مداوم در اين نقش آنقدرها سختي نمي کشيد؟

- راستش را بخواهيد به واسطه اينکه تجربه هاي زيادي درباره ايفاي نقش مادر دارم اينکه بخواهم نقش مادري را روتين بازي کنم برايم راحت است اما در «ميهمان داريم» با مادري روبرو بوديم که سه فرزند شهيد دارد و طبيعي است که رسيدن به حس و حالش کار متفاوتي را مي طلبيد.

 اين تفاوت ها درچه عرصه هايي محقق شد؟

- به لحاظ نوع شخصيت، فيزيک و صداي اين مادر و درکليت به همان ويژگي هاي مادران ايراني رجوع کردم اما با تغييرات خاصي در تناليته روحي. براي ايفاي مادر «ميهمان داريم» از قالب شخصيتي خودم دور شدم و رفتم به سراغ بحث صداسازي و حرکات بدنم را کنترل کردم. مادري که فرزندانش را از دست داده است و به همراه شوهرش درخانه قديمي و روبه زوال زندگي مي کند و به همراه همسرش با خاطرات فرزندانش روزگار سپري مي کند. زني که ويژگي هاي دروني داشت و درست درآوردن نقش اش دشوار بود. اميدوارم ازپس اين کار برآمده باشم.

 همکاري با محمدمهدي عسگرپور را چطور ديديد؟

- بواسطه سوابق سينمايي آقاي عسگرپور دوست داشتم با ايشان تجربه همکاري مشترک داشته باشم و در حين کار راهنماييهاي خوبي به من انجام داد. از طرف ديگر با حضوردراين فيلم توانستم با پرويزپرستويي هم همبازي شوم و از اين حضور و بازي راضي هستم. «مهمان داريم» پشت صحنه حرفه اي، خوب و آرامي داشتم و همين پشت صحنه باعث بالا رفتن کيفيت کار شد. عسگرپور يک ويژگي مهم دارد و آن هم استفاده از پيشنهادات درست بازيگران است.

 عدم حضور فيزيکي فرزندان چه تاثيري در شيوه بازي شما داشت؟

- در واقع مخاطب و بيننده فيلم بتدريج مي فهمد که اين بچه ها حضور فيزيکي ندارند و شهيد شده اند و بچه ها درذهن و خاطره مادر زنده هستند. همه شخصيتهاي فيلم اين باور را دارند که حضور فيزيکي دارند. بنابراين نيازي نبود که من در نوع بازيم در هنگام مواجهه با سه فرزند شهيدم نوع بازيم را تغيير بدهم. در نوع بازيم از روزمرگي زندگي عادي استفاده و تلاش کردم که مخاطب در شروع فيلم متوجه نشود اين بچه ها حضور فيزيکي ندارند و شهيد شده اند و همانقدري که مادر باوردارد بچه هايش زنده اند، مخاطب هم به چنين باوري برسد.

 همبازي شدن با پرويزپرستويي چه ويژگي هايي دارد؟

- موقعي که يک بازيگر حرفه اي و خوب روبه رويتان بازي دارد تاثير زيادي روي بازي شما خواهد داشت. همان قدرکه من تلاش کردم نوع بازيم به گونه اي باشد که به بهتر شدن بازي پرويز پرستويي کمک کند. هردوي ماها حرفه اي هستيم و بازي هماهنگي و درستي ارائه کرديم. مدتها با يکديگر تمرين انجام داديم و درباره نقش هايمان حرف زديم. در بحث تبادل حس هاي مورد نياز در برخي از صحنه ها با دقت اين کار را انجام داديم تا حرکات، رفتار و سلوک اين زوج براي مخاطب حسي و باورپذير باشد. مطمئن باشيد اگر يک بازيگر غيرحرفه اي قرار بود بازي کند هرچقدر تلاش مي کردم بازي مناسب ارائه دهم و يا به بازيش کمک کنم ماحصل کار خوب نمي شد. خيلي مهم است بازيگر نقش مقابل حرفه اي و کاربلد باشد. در هر صورت هر دويمان بدون اينکه خودمان را مطرح کنيم به ارائه بازي بهتر نسبت به يکديگرکمک کرديم.

 آيا درباره بازي يکديگر نظراتي مطرح مي کرديد؟

- چند باري پيش آمد و پرويز پرستويي عنوان کرد که اگراين شيوه را در بازيت بکار ببري ماحصل بهتر خواهد شد.

 بنابراين براي بازيگري در حد و اندازه پرويز پرستويي بازي بازيگر روبه رويش اينقدر اهميت داشت که در باره آن نظر مي داد؟

- همينطوراست و اگرغير از اين باشد و بازيگرنسبت به کار ساير بازيگران بي تفاوت باشد حاصل کار بد خواهد شد. البته شنيده ام که در برخي از فيلمها بازيگران مي خواهند بازي يکديگر را خراب کنند که کار غيرحرفه اي و مذمومي است. اين رويه در وهله اول به خود بازيگر لطمه مي رساند. بازي بايد درفيلمها و به خصوص در فيلم هايي از جنس «ميهمان داريم» به دليل ويژگي داستانيش خيلي صميمي باشد و واقعي به نظر برسد. تماشاگر امروزما باهوش است و فرق بازي تصنعي و واقعي را زود مي فهمد وگول نمي خورد.

 پس در کل به نظرمي رسد فيلم «ميهمان داريم» فيلم شخصيت محوري است؟

- بله و به شدت به حس و بازي بازيگرانش متکي است. اميدوارم مردم بپذيرند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مجتبی از خرم اباد
۱۹:۱۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
بازی جفتشون فوق العاده است