سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایش و اندازه‌گیری 75 درصد از آب ورودی به شبکه‌های آب کشاورزی

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: با اجرای طرح نصب تجهيزات اندازه‌گيری آب ورودی به شبکه‌های پيشرفته آبياری و زه‌کشی، تا پايان امسال 75 درصد از آب سطحي ورودی به شبکه‌ها در برنامه پايش و اندازه‌گيری قرار می‌گيرد.

به‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، جهانگير حبيبي با بيان اينکه تحويل حجمي آب در بخش کشاورزي از تکاليف وزارت نيرو است که در قوانين برنامه توسعه و همچنين قانون تشکيل وزارت جهادکشاورزي تاکيد شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون در 18 ميليون هکتار زمين‌هاي قابل کشت سطح کشور، 8.8 ميليون هکتار به‌صورت آبي کشت مي‌شود و حدود 30 ميليارد مترمکعب آب سطحي به مصرف کشاورزي مي‌رسد.

وي افزود: ورودي آب در 130 شبکه پيشرفته موجود در کشور 13.7 ميليارد مترمکعب و در 700 شبکه‌ نيمه پيشرفته شش ميليارد مترمکعب است و مابقي آب در بخش کشاورزي ازطريق سنتي و به‌ وسيله برداشت موتور تلمبه‌‌ها تامين مي‌شود.

حبيبي با بيان اينکه در زمان حاضر تحويل حجمي در بخش آب سطحي از شبکه‌هاي پيشرفته آغاز شده است، گفت: با نگاهي به عملکرد شبکه‌هاي آبياري و زه‌کشي پيشرفته، از مجموع 13 ميليارد مترمکعب آب ورودي به اين شبکه‌ها، 10 تا 12 ميليارد مترمکعب تحويل مصرف‌کننده مي‌شود که اين اختلاف مربوط به بازده 88.7 درصدي آب در اين شبکه‌هاست.

وي اهداف اين طرح را ارزيابي عملکرد بهره‌برداري در شبکه‌هاي پيشرفته آبياري و زه‌کشي، اصلاح الگوي مصرف کشاورزي براي استقرار نظام حسابداري آب، شفاف‌سازي در دريافت آب‌بها، رعايت عدالت بيشتر بين مصرف‌کنندگان و شناسايي تلفات در بخش‌هاي مختلف شبکه آبياري عنوان کرد.

حبيبي با بيان اينکه بيشتر پراکندگي شبکه‌هاي پيشرفته کشور در نيمه غربي و جنوب‌غربي کشور است، ادامه داد: براي اجراي اين طرح بخشي از کارها در ايجاد سازه‌هاي هيدروليکي و نصب تجهيزات الکترونيکي است و در کنار اينها سامانه مخابراتي نيز براي ارسال اطلاعات بايد در نظر گرفته شود که در زمان حاضر تمرکز بر روي نصب تجهيزات الکترونيکي است.

وي درباره اعتبار موردنياز طرح، گفت: مجموع اعتبار موردنياز براي اجراي کامل طرح 456 ميليارد ريال است که 242 ميليارد ريال براي اجراي سازه‌هاي هيدروليکي و 214 ميليارد ريال در بخش ابزار الکترونيکي مورد نياز است ضمن آنکه در سال 93 براي اجراي اين طرح 97 ميليارد ريال اعتبار موردنياز است که 21 ميليارد ريال مصوب شده است و شش ميليارد ريال تخصيص داشته‌ايم.

حبيبي با اشاره به پيگيري جدي اين طرح در سطح کشور، ادامه داد: در شبکه‌هاي پيشرفته کشور 1928 نقطه براي نصب اين سامانه‌هاي الکترونيک پايش و اندازه‌گيري در نظر گرفته شد که تا پايان سال 92 در 219 نقطه نصب شده و 776 نقطه نيز امسال در دست اقدام است. در بخش ايجاد سازه‌هاي هيدروليکي نيز به هشت استان تفويض اختيار شده است که استان‌ها قرارداد اجرا را با شرکت‌هاي پيمان‌کار عقد و به اجرا دربياورند.

معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت مديريت منابع آب ايران درباره اولويت‌بندي اجراي طرح، گفت: با توجه به پراکندگي شبکه‌هاي آبياري پيشرفته کشور، از بين 244 نقطه پيش‌بيني‌شده 55 ايستگاه در اولويت است چراکه ميزان 10 ميليارد مترمکعب آب ورودي به اين شبکه‌ها در اين 55 نقطه قابل اندازه‌گيري و پايش است و تاکنون 38 نقطه انجام شده است.

وي از پايان 17 نقطه باقي‌مانده تا پايان امسال‌ خبر داد و گفت: با نصب تجهيزات در اين ايستگاه‌ها خواهيم توانست 75 درصد از آب سطحي ورودي به شبکه‌ها را در برنامه اندازه‌گيري و پايش قرار دهيم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.