سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل سایپا مطرح کرد

ظرفیت تولید 46 هزاری خودرو در سایت های خارجی/دارایی سایپا به 3 میلیارد دلار رسیده است

مدیرعامل سایپا گفت: سایپا دارای ظرفیت تولید 945 هزار خودرو در داخل کشور در سال است که این رقم در سایت های خارجی ما همچون سوریه، عراق، ونزوئلا و سودان به 46 هزار دستگاه می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سعید مدنی در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو با بیان اینکه ایران کشور بزرگ و دارای نقش تعیین کننده در منطقه است، اظهار داشت: با توجه به زیرساخت های مناسبی که نسبت به کشورهای منطقه داریم حمایت از سرمایه گذاری خارجی را جز اصول خود قرار داده ایم.

مدیرعامل سایپا افزود: نیروی کار ارزان داریم که از این لحاظ دومین کشور پس از هندوستان هستیم. این مزیت خود تبدیل به یک جاذبه سرمایه گذار شده است.

وی تصریح کرد: زیرساخت هایی که در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران فراهم شده بسیار قوی است و همچنین زنجیریه تامین قوی در ایران ایجاد شده که بخشی نیز باید به آن اضافه شود.

مدنی اظهار داشت: 70 درصد از قطعات مورد نیاز تولید خودرو در ایران قابل تولید است.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در ایران بسیار اقتصادی است و نیاز به سرمایه سنگین نیست چراکه توانمندی در ایران بالاست.

مدیرعامل سایپا اظهار داشت: سایپا دارای ظرفیت تولید 945 هزار خودرو در داخل کشور در سال است که این رقم در سایت های خارجی ما همچون سوریه، عراق، ونزوئلا و سودان به 46 هزار دستگاه می رسد.

وی همچنین افزود: تولید پراید را کاهش خواهیم داد و تا سال 95 به تدریج پلت فرم تیبا را توسعه خواهیم داد ضمن اینکه اسفندماه امسال تولید خودرو 232 با پلت فرم ایکس 200 را عملیاتی خواهیم کرد و از اواخر سال 95 به تدریج تولید پلت فرم ایکس 200 را کاهش داده و پلت فرم های دیگری را جایگزین خواهیم کرد.

مدنی به صادرات نیز اشاره کرد و گفت: در سال 2012، 222 میلیون دلار صادرات داشتیم که بنا به شرایط خاص صادرات ما کاهش یافت، امیدواریم امسال به 224 میلیون دلار صادرات برسیم.

به گفته وی فعالیت برون مرزی سایپا در بیش از 70 کشور است.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: ما 15 کشور همسایه داریم که با توجه به مزیت های نسبی کشور، ایران مناسبترین گزینه برای تولید خودرو و محصولات صنعتی برای ارسال به بازارهای اطراف در حال توسعه است.

وی ادامه داد: خودروهای ما در کشورهای اطراف طالب زیادی دارد و امیدواریم بتواننیم تمام این بازارها را در دست بگیریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در جهت افزایش صادرات گفت: فعالیت هایی در این زمینه انجام شده زیرا از اهداف ما توسعه صادرات تا رسیدن به 30 درصد از تولیدات داخل است.

وی افزود: در سالهای گذشته تنها 12 درصد میزان تولید داخل را صادر کردیم و به دلیل برخی شراطی صادرات ما کاهش یافت اما پیش بینی ما این است تا سال 2016 صادرات ما افزایش بیابد.

مدنی با تاکید بر ضرورت استفاده از مشاوران خارجی در سایپا گفت: در پارس خودرو امیدواریم تولیدات پلت فرم ایکس 90 توسعه یابد، ضمن اینکه سایپا با برلیانس چین نیز همکاری هایی را آغاز کرده است، اما اصل همکاری ما با نیسان و رنو خواهد بود.

وی اظهار داشت: اخیرا مذاکراتی با ولوو انجام شده است که امیدواریم بتوانیم تولید با این برند را نیز به صورت مشترک آغاز کنیم، این در حالی است که رنو، نیسان،کیا، برلیانس و چانگان نیز همکاریهای مشترکی را با سایپا دارند، ضمن اینکه در شرایط حاضر حجم کوچکی حدود کمتر از 5 درصد تولیدات سایپا مختص به همکاری با چین است، البته کشوری که هم اکنون بیست میلیون دستگاه خودرو تولید می کند باید مراقبت شده و البته شرایط رقابتی نیز باید در نظر گرفت. البته استراتژی ما توسعه همکاری با برندهایی است که سابقه فعالیت قبلی با ایران دارند.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو گفت: تا سال 1404 بر اساس نقشه تدوین شده، به این شکل است که از سال 1400 تا 1404 عمده تولیدات ما روی پلت فرم طراحی سایپا خواهد بود که حدود 25 درصد از تولیدات ما با جوینت ونچر شرکتهای معتبر دنیا خواهیم داشت. ضمن اینکه تا سال 1400نیز با شرکتهای چینی همکاریهای خود را ادامه خواهیم داد، البته صرفا برای مدت کوتاهی به منظور حل مشکل جوینت ونچر و پلت فرم از چینی ها استفاده خواهیم کرد و البته بسته به شرایط رقابتی چینی ها برای همکاری با ایران دارد. اما همکاری برای مدت محدودی با چینی ها در نظر گرفته شده است.

مدنی گفت: با توجه به اینکه مجبوریم که در سالهای آتی، استانداردهای مصرف سوخت را رعایت کنیم، باید وارد تولید خودروهای پیشرفته با حجم موتور کمتر ولی پیشرفته تر، شویم

وی اظهار داشت: امروز دارایی های سایپا به 3 میلیارد دلار رسیده است و البته این روند نیز رو به افزایش است، ضمن اینکه واگذاری بخشی از سهام شرکت های تابعه نیز در دستور کار قرار گرفته است، اما کسانی شانس حضور در ایران را خواهند داشت که مشارکت داشته باشند، شاید هم با آنهایی که صرفا می خواهند به ما قطعه بفروشند را حذف کنیم.

مدنی گفت: البته ساخت داخل کردن قطعات نباید به صورت سمبلیک باشد بلکه باید تمامی قطعات در سطح گسترده داخلی سازی شود، واردات سی بی یو نیز به صورت محدود خواهد بود

وی تصریح کرد: هم اکنون زمان آزمایش است و با حرف زدن نیز کار پیش نمی رود، ولی باید به قول ها عمل شود، بنابراین باید به قول ها عمل شود به هرحال شرایط ما، رو به بهبود است و وضعیت بهبود خواهد یافت و در شرایط بهبود سیاسی، کسانی در ردیف اول همکاران ایران قرار خواهند گرفت که همکاری خود را در این فضا ثابت کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.