سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غفوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

خروج از بحران سیاسی در سایه تشکیل دولت ملی عراق

یک کارشناس مسائل خاورمیانه پیرامون راه حل خروج از بحران سیاسی گفت:مسیری که عراق را از این بحران عبور می‌دهد، جز در سایه تشکیل دولت وحدت ملی و همبستگی مردم با ارتش ، محقق نخواهد شد.

"سلیم غفوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیرامون اهمیت مسئله عراق در کشورهای منطقه به ویژه ایران، گفت: امنیت عراق برای ایران از چند جنبه حائز اهمیت است: ایران و عراق، مرزهای طولانی مشترکی دارند ، طبعا درصورت عدم امنیت در عراق، امنیت ایران نیز به مخاطره می‌افتد.

وی در ادامه افزود: فراتر از مناطق مرزی، پدیده تروریسم حد و مرز مشخصی نمی‌شناسد و تمام کشورهای منطقه را تهدید می‌کند، ازاین رو، گسترش یک گروه تروریستی می‌تواند منجر به رشد ناامنی در مناطق دیگر شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، پیوندهای تاریخی و فرهنگی مشترک با عراق را عامل دیگر اهمیت بحران عراق برای کشورمان دانست و تصریح کرد: از دیرباز، میان ملت عراق و ایران پیوندهای عمیقی وجود داشته است، خصوصا در بسیاری از مناطق عراق، مانند کردستان عراق که ارتباط نزدیکی با مناطق کردنشین ایران دارند، این مسئله موجب تسری تهدید از این مناطق به دیگر کشورها شده است.

غفوری در ادامه بیان کرد: پیوندهای مذهبی کشورمان با عراق نیز از دیگر عوامل اهمیت استراتژیک عراق محسوب می‌شود ، تهدید به هتک حرمت عتبات عالیات و اماکن مقدس مذهبی در عراق، همواره دستاویزی در دست تروریست‌ها درجهت آشفتگی منطقه بوده است، بنابراین مجموعه این عوامل، رابطه مستقیمی میان ایران و عراق ایجاد می‌کند.

وی در رابطه با نقش عربستان سعودی در ایجاد امنیت عراق گفت: منشا فکری بسیاری از گروه‌‌های تروریستی در عراق، عربستان است و این کشور می‌تواند با عدم حمایت‌های مالی و تسلیحاتی، فتنه این گروه را کنترل و نقش بسزایی در امنیت منطقه ایفا نماید که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه دررابطه با راه حل خروج از بحران سیاسی اذعان کرد:مسیری که عراق را از بحران عبور می‌دهد، جز در سایه تشکیل دولت وحدت ملی (دولتی که طیف‌های مختلف سیاسی و مذهبی را دربرگیرد) و همبستگی مردم با ارتش، محقق نخواهد شد.

غفوری در پایان، با اشاره به نقش ایران در حل مسئله عراق خاطرنشان کرد: در شرایطی که بسیاری از کشورهای منطقه و همچنین کشورهای خارج از منطقه، صرفا شعار حمایت از دولت عراق را سر دادند، تنها کشوری که پشت ملت و دولت عراق ایستادگی کرد، جمهوری اسلامی ایران بود ، بدیهی است این مسئله برای آینده مناسبات سیاسی میان ایران و عراق می‌تواند مفید بوده و در جهت تحکیم روابط میان این دو کشور عمل کند.

انتهای پیام//
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.