سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"حیدر العبادی" در گفتگو با المیادین:

آمریکا برای کمک به ما مردد بود، اما ایران به هیچوجه تردید نکرد/ حاضر نیستم هیچگاه روابطم با ایران را به هم بزنم

نخست وزیر عراق تاکید کرد ایران از این کشور در نبرد بر سر موجودیت عراق دفاع کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، "حیدر العبادی" در مصاحبه اختصاصی با این شبکه افزود: من با صراحت می گویم حاضر نیستم روابطم با ایران را به هم بزنم؛ به این دلیل که دیگران چنین خواسته ای از من دارند. اکنون در عراق نبرد بر سر موجودیت است و ایران در این نبرد از ما حمایت کرد. 

العبادی گفت: من به کمک های آمریکا به عراق احترام می گذارم، اما در دیدار خصوصی و حتی عمومی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم با صراحت تاکید کردم زمانی که بغداد با خطر روبرو بود طرف آمریکایی برای دفاع از بغداد و کمک به نیروهای مسلح ما مردد بود، اما طرف ایرانی به هیچ وجه در این باره تردید نکرد. 

ایران حتی در کمک کردن به کردها هم زمانی که اربیل به خطر افتاد، تردیدی از خود نشان نداد. 

وی در بخشی دیگر الز سخنانش درباره بحران سوریه گفت: ما برای کمک به دستیابی به راه حل در سوریه آمادگی داریم. من با صراحت می‌گویم ادامه خونریزی‌ها در سوریه و ویرانی همه چیز در این کشور برای ما ناراحت کننده است. 

العبادی در پاسخ به این سوال که چرا ایفای نقش برای حل بحران سوریه را رد کردید؟ افزود: این مسئله مربوط به یک ماه و نیم پیش در ابتدای کار دولت من بود. در آن زمان ما می‌خواستیم تهدید را از بغداد دور کنیم و فرصتی برای می‌انجی‌گری درباره مسئله سوریه نداشتیم. ما در دیدار با نخست وزیر ترکیه گفتگوهای مفصلی در این باره داشتیم. ما با ترکیه درباره لزوم دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه توافق نظر کامل داریم. ویرانی‌ها در سوریه نباید ادامه پیدا کند. 

وی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش روابط عراق با عربستان سعودی گفت: ما فقط به دنبال روابط با ایران نیستیم و درباره عربستان هم گسترش روابط را پیگیری می‌کنیم. ما گزینه‌ای جز این نداریم. من از این کشور‌ها (حاشیه خلیج فارس) انتظار دارم در مسیر بهبود روابط با عراق حرکت کنند. روابط ما با کویت راهبردی است. مقامات عربستانی سخنان مثبتی را درباره گسترش روابط با عراق بیان کردند، اما در عمل این روند بسیار کند پیگیری می‌شود که به نفع هیچ کسی نیست. من با صراحت می‌گویم ما از گسترش روابط با برادران عربستانی استقبال می‌کنیم. بین دو کشور مشکلاتی وجود دارد که یکجانبه نیست. ما با گسترش روابط می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را حل کنیم. این مشکلات توجیهی برای قطع همکاری بین ما نیست. تهدید داعش حتی برای این کشور‌ها تهدید واقعی است. اما بعضی رهبران این کشور‌ها واقعیت خطر داعش را درک نمی‌کنند. 

نخست وزیر عراق همچنین گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد نیروی زمینی این کشور در خاک عراق مستقر نخواهند شد. البته بعضی در کنگره آمریکا تاکید می‌کنند باید نیروهای زمینی این کشور در عراق بجنگند.

قرار است مشروح این مصاحبه امشب از شبکه المیادین پخش شود.


انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.