سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در استانداری تهران عنوان شد

اصلاح سیاست‌های جمعیتی نیاز به برنامه‌ریزی دارد / ثبت بیش از 12 میلیون جمعیت در استان تهران

معاون سیاسی و امنیتی استانداری تهران گفت: با توجه به وجود آسیب‌های جدی و نوظهور در جامعه، سیاست‌های جمعیتی باید اصلاح شود که این امر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان، سیدشهاب‌الدین چاوشی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری و رئیس کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی بیان کرد: در سالی که به عنوان فرهنگ و اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده، کار تصدی‌گری دولت به مراتب سنگین‌تر شده است.
 
وی با اشاره به پدیده‌های نوظهور در جامعه که با فرهنگ جامعه مطابقت نداشته، افزود: در زمینه‌ی مسائل اجتماعی و فرهنگی هم‌چنان آسیب‌پذیری‌های جدی در جامعه وجود داشته و هویت فرهنگی ما به واسطه برنامه‌های ماهواره‌ای و پدیده‌های نوظهوری از قبیل جشن طلاق و ازدواج‌های ثبت نشده در معرض تهدید قرار گرفته است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به این که جمعیت کشور رو به کهولت می‌رود، لذا باید سیاست‌های جمعیتی اصلاح شود که این امر، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و جامع در این زمینه دارد.
 
چاوشی خاطرنشان کرد: این انتظار می‌رود که بحث اشتغال و رفع بیکاری و سایر دغدغه‌های شهروندان همزمان با سیاست‌های جمعیتی دیده شود تا در اسرع وقت با ساماندهی، این نگرانی‌ها برطرف شود.
 
*نباید مشکلات اجتماعی را امنیتی کرد
 
شهریور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در ادامه این جلسه، اظهار داشت: متأسفانه تا به حال به داده‌های اجتماعی به عنوان امر امنیتی نگاه می‌شده در حالی که نباید مشکلات اجتماعی را امنیتی کرد.
 
وی بیان داشت: آمارها در حوزه‌های اجتماعی از قبیل افزایش آمار طلاق، تعداد متکدیان و... خطرناک بوده و اگر کالبدشکافی در این آمارها ما را به یک تصمیم‌گیری کلان می‌رساند، نباید شک کرد و افراد تصمیم‌گیر در استان تهران باید با داده‌ها و آمارها تدبیری بیاندیشند.
 
شهریور خاطرنشان کرد: از مسئولین عضو کارگروه تخصصی خواهشمندم که در ارائه آمار و داده‌ها سخاوت به خرج داده، چرا که نگاه ما، نگاه اجتماعی‌محور است.
 
محمد مهدی اعلایی، مدیرکل ثبت احوال در ادامه این جلسه به بررسی وقایع حیاتی در سال‌های اخیر پرداخته و گفت: آخرین آمار ثبت شده جمعیتی استان تهران تعداد 12 میلیون و 443 هزار و 135 نفر در بانک جمعیتی اطلاعات ثبت احوال بوده که 16.2 دهم درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.
 
وی به آمار ولادت در استان تهران اشاره کرد و گفت: در سال 88، تعداد 174 هزار و 124 ولادت در کشور ثبت شده که نسبت به سال ماقبل خود نیم درصد افزایش داشته، در سال 89، 174 هزار و 857 واقعه ولادت به ثبت رسیده که 4 دهم درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، در سال 90 تعداد 177 هزار و 129 مورد ولادت به ثبت رسیده که 1.3 دهم درصد افزایش داشته، در سال 91 تعداد 178 هزار و 832 مورد ولادت به ثبت رسیده که حاکی از افزایش 1 درصدی است و در سال 92 نیز تعداد 184 هزار و 868 مورد واقعه ولادت به ثبت رسیده که 3.4 افزایش داشته است.
 
اعلایی به آمار فوت اشاره کرد و گفت: در سال 88 تعداد 50 هزار و 436 واقعه فوت داشتیم که نسبت به سال قبل 4 درصد کاهش داشته، در سال 89 تعداد 53 هزار و 832 مورد واقعه بوده که 6.7 درصد افزایش یافته، در سال 90 تعداد 52 هزار و 801 مورد واقعه فوت داشتیم که 1 دهم درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته، در سال 91، تعداد 52 هزار و 805 مورد واقعه فوت ثبت شده که 1 دهم درصد افزایش داشته و در سال 92 نیز تعداد 54 هزار و 486 مورد واقعه فوت به ثبت رسیده که حاکی از افزایش 3.2 درصدی نسبت به سال قبل است.
 
مدیرکل ثبت احوال با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در سال‌های گذشته گفت: آمارهای به ثبت رسیده در خصوص ازدواج و طلاق ناشی از کاهش ازدواج و افزایش طلاق بوده که نگران‌کننده است.
 
اعلابی خاطرنشان کرد: در ثبت واقعه وفات افزایش‌ها و کاهش‌ها ممکن است ناشی از افزایش و کاهش ثبت باشد، نه وقوع آن، اما آمارهای ثبت شده در خصوص ولادت کاملاً متقن است.

انتهای پیام/
برچسب ها: استانداری ، جمعیت ، ولادت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.