سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

المانیتور:

اوباما خود را برای معامله با ایرانی‌ها آماده کرده است و اسرائیل هم این را می‌داند

اسرائیل به خوبی می‌داند که در ماه‌های آینده، بیشترین بار فشار را متحمل خواهد شد چرا که اوباما خود را برای معامله با ایرانی‌ها آماده کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "بن کسبیت" می‌نویسد:‌ در تاریخ 25 نوامبر، [یک روز پس از اتمام ضرب العجل 24 نوامبر]، یکی از اعضای ارشد کابینه اسرائیل اعتراف کرد، "برای ما روشن بود که آنچه بر روی میز قرار داشت، همان چیزی بود که ما آن را یک "توافق بد" بین ایران و قدرت‌های جهان می‌خواندیم. من می‌توانم شهادت دهم که اسرائیل تلاش‌های بسیار زیادی در تمام زمینه‌ها و در هر سطحی انجام داد تا از امضای این توافقنامه جلوگیری کند. امضای این توافقنامه به منزله افسوسی بی‌پایان برای نسل‌های پیش رو بود. این یک اشتباه تاریخی جدی بود و مسلما اسرائیل  به هیچ وجه نمی‌توانست با آن کنار بیاید."

وی افزود: «به همین دلیل است که ما حداقل برای حال حاضر احساس رضایت می‌کنیم.»

 *** اسرائیلی‌ها برای مدتی کوتاه نفس راحت می‌کشند
بله، همانطور که می‌بینید، این موضع واقعی اسرائیل پس از تمدید هفت ماهه مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهان است. ظاهرا اسرائیل به سیاست انتقادی، مشکوک و حتی خصمانه خود در خصوص مذاکرات ادامه می‌دهد. در داخل رژیم صهیونیستی، اسرائیلی‌ها حداقل برای مدتی کوتاه احساس آرامش و آسودگی می‌کنند. توافقنامه‌ای که اسرائیلی‌ها آن را «فاجعه» می‌نامیدند، حداقل هنوز به امضا نرسیده است و آن‌ها می‌توانند برای مدتی نفس راحت بکشند.

 
*** تلاش‌های وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در هفته‌های گذشته برای جلوگیری از امضای توافقنامه
اما منظور عضو ارشد کابینه اسرائیل از گفتن «تلاش‌های بی حد و اندازه» رژیم صهیونیستی چیست؟ در پاسخ باید گفت که اسرائیل انرژی بسیار زیادی را صرف این موضوع کرده است. در طول چند ماه اخیر، و مخصوصا در هفته‌های گذشته، «یووال اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات اسرائیل یا به عبارتی، هماهنگ کننده این تلاش‌ها، به یک «مسافر کثیر السفر» تبدیل شده است که در پایتخت‌های مربوطه، مرتب در حال رفت و آمد است. وی در این تلاش‌ها تنها نبود. مقامات ارشد اطلاعاتی اسرائیل نیز سفرهای زیادی به خارج از اسرائیل و به مقصد پایتخت‌های کشورهای گوناگون انجام دادند و اسناد اطلاعاتی و مقادیر فراوانی از اطلاعات به دست آمده توسط موساد و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیلی در مورد خطرات نهفته «توافق بد» با ایران را به آن‌ها ارائه دادند.

 
*** توافقنامه ایران و غرب برای رژیم صهیونیستی وحشناک است
هفته گذشته، در حالی که به پایان ضرب العجل نزدیک می‌شدیم، «استاینیتز» فعالیت‌های خود را فشرده تر کرد و دو سفر فوری به لندن و پاریس انجام داد و با «فرانک والتر اشتاین مایر»، وزیر امور خارجه آلمان نیز ملاقات کرد. پیام «استاینیتز» به همراه گزارش‌های اطلاعاتی، ارزیابی‌های کارشناسانه و تجزیه و تحلیل‌های گوناگون، این بود: «توافقنامه مورد بحث، یک توافقنامه وحشتناک است. این توافقنامه فضا را برای شکاف‌های بزرگ بالقوه باز می کند و این بدان معناست که پایه و اساس این توافقنامه ضعیف است. اگر این شکاف ها بسته نشوند، بهتر است به جای امضای توافقنامه موجود، از رسیدن به هرگونه توافقی خودداری شود.»

 
*** نگرانی رژیم صهیونیستی از ادامه تحقیقات ایران بر پیشرفته‌ترین سانتریفیوژ‌های خود
جدی‌ترین تلاش اسرائیل، بر بزرگ‌ترین شکاف احتمالی تمرکز داشت. به این معنا که این توافقنامه به ایران اجازه می‌دهد تا به تحقیق در مورد پیشرفته‌ترین سانتریفیوژ‌های خود ادامه دهد. طبق ادعای منابع اسرائیلی، این تحقیقات در عرض دو سال کامل خواهد شد. سپس در عرض 6 ماه دیگر، ایرانی‌ها قادر خواهند بود که تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای غنی‌سازی جدید را که سرعتی معادل 6 برابر سرعت انواع موجود را دارا هستند، نصب کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که این مسئله، ظرفیت گریز هسته‌ای ایران را به طور جدی سرعت خواهد بخشید.
 

*** اسرائیلی‌ها مدعی است، توافقنامه‌ای که همه در مورد آن صحبت می‌کنند، توافقنامه‌ای است که می‌تواند ایران را به کشوری در آستانه تولید سلاح هسته‌ای تبدیل کند
اسرائیلی‌ها به همکاران غربی خود توضیح دادند که در چنین شرایطی که غرب بر این باور است که می‌تواند ایران را یک سال پیش از آن که به قابلیت تولید بمب هسته‌ای برسد، متوقف کند، زمان واقعی مورد نیاز [برای ایران] تنها دو ماه خواهد بود. اسرائیلی‌ها به هر کسی که می‌رسیدند می‌گفتند اگر ایران تصمیم بگیرد که با قدرت تمام به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، مدت زمان دو ماه، برای واکنش مناسب و به موقع کشورهای جهان برای متوقف کردن ایران، کافی نخواهد بود. به عبارت دیگر، اسرائیلی‌ها معتقدند، توافقنامه‌ای که همه در مورد آن صحبت می‌کنند، توافقنامه‌ای است که می‌تواند ایران را به کشوری در آستانه تولید سلاح هسته‌ای تبدیل کند و در مدت زمان بسیار کوتاه آن را قادر می‌کند که پیش از آنکه جهان حتی بتواند واکنش مناسب از خود نشان دهد، در قابلیت‌های هسته‌ای خود حرکتی سریع به جلو داشته باشد.
 

*** مقام اسرائیلی: لزومی ندارد ایران از قابلیت غنی‌سازی اورانیوم برخوردار باشد
از طرف دیگر، اسرائیل ادعا می‌کند که شکاف‌های احتمالی دیگری را در این توافقنامه کشف کرده است. برای مثال، ایران ملزم به از بین بردن زیرساخت‌های سانتریفیوژهای خود نیست و تنها کاری که باید انجام دهد، از کار انداختن این سانتریفیوژها است. در چنین شرایطی در هر موقعیتی که ایران تصمیم به عقب‌نشینی از توافقنامه و یا سرپیچی از آن بگیرد، آن‌ها می‌توانند از سیستم سانتریفیوژ‌های خود استفاده کرده و در عرض تنها دوهفته، فعالیت سانتریفیوژ‌هایی که قبلا از کار انداخته‌اند را از سر بگیرند.

علت آنکه اسرائیل به تکاپو افتاده، این است که تمام این‌ها ثابت می‌کند ایران قابلیت‌های گسترده غنی‌سازی خود را حفظ خواهد کرد و به راحتی و تنها در عرض چند هفته می‌تواند به ظرفیت قبلی و حتی فراتر از آن دست پیدا کند. به گفته یکی از منابع رسمی اسرائیل، «تمام این‌ها مدارک و شواهد قانع‌کننده‌ای برای ما هستند. حتی مهم‌تر این که غرب به ایران اجازه خواهد داد تا به فعالیت هزاران سانریفیوژ غنی‌سازی خود ادامه دهد.» این مقام اسرائیلی در ادامه ادعا کرد که لزومی ندارد ایران از قابلیت غنی‌سازی اورانیوم برخوردار باشد.

 
*** نامه‌ای که اوباما به رهبر ایران فرستاد
یکی از منابع امنیتی عالی رتبه رژیم صهیونیستی گفت:‌ «اولین اشتباه این است که جامعه جهانی با فعالیت هزاران سانتریفیوژ در ایران، حتی پس از امضای توافقنامه کنار بیاید. فهمیدن آن دشوار است. پذیرفتن آن برای ما خیلی سخت است و مهم‌تر از آن، برنامه موشکی دوربرد بالیستیک ایران است.»

نویسنده در ادامه می‌نویسد، تا به امروز ما نمایش آشکار بین طرفین درگیر در این مذاکرات را توصیف می‌کردیم که در آن، ایران در یک طرف، قدرت‌های جهان در طرف دیگر و اسرائیل تقریبا در وسط این درگیری‌ها قرار داشته است. اما این نمایش یک طرف پنهانی و محرمانه نیز دارد. برای مثال، نامه اوباما، رئیس‌جمهور امریکا به آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران که دور از چشم اسرائیل فرستاده شده و روزنامه «وال استریت ژورنال» آن را افشا کرد.

 

*** اوباما خود را برای معامله با ایرانی‌ها آماده کرده است
به گفته برخی از منابع اسرائیلی، این نامه رسمی را می‌توان به عنوان گواهی بر این موضوع که اوباما خود را برای معامله با ایرانی‌ها آماده کرده است، تفسیر کرد؛ با این مضمون که ما را در نابود سازی داعش کمک کنید و در مقابل ما در مواضع خود نسبت به برنامه هسته‌ای شما منعطف‌تر خواهیم بود. منابع اسرائیلی، چنین معامله‌ای را خیانت آمریکا به اسرائیل و جامعه بین الملل در رابطه با این موضوع تلقی می‌کنند. یکی از منابع ارشد دیپلماتیک اسرائیل می‌گوید، «مسئله داعش، بسیار پیش پا افتاده تر از خطری است که ایران می‌تواند به عنوان یک قدرت هسته‌ای تحمیل کند. ایران موشک‌هایی دارد که برد آن‌ها تا بسیاری از کشورهای دنیا می‌رسد و به زودی می‌تواند تمام دنیا را پوشش دهد. این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارا هستند.»

 
*** اسرائیل به خوبی می‌داند که در ماه‌های آینده، بیشترین بار فشار را متحمل خواهد شد.
نویسنده این مقاله در ادامه می‌نویسد، یکی از وزرای کابینه اسرائیل در پاسخ به سوال وی در مورد افشای نامه اوباما به رهبر ایران،‌ از اظهار نظر خودداری کرد. وی در پاسخ گفت: «ما کاری با این مسئله نداریم.» اسرائیل به خوبی می‌داند که در ماه‌های آینده، بیشترین بار فشار را متحمل خواهد شد. فعلا این طور به نظر می‌رسد که اسرائیل به دستاورهای گذشته خود، حداقل در برخی جهات بسنده کرده است.

این منبع در پاسخ به این سوال که اگر در نهایت به رغم تمامی هشدارها و تلاش‌های اسرائیل، غرب با ایران به توافق برسد، چه اتفاق خواهد افتاد، حاضر به حتی بازگویی این احتمال نشد.  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز همچنان به ادعای خود مبنی بر این که «اسرائیل در هر زمانی حق دفاع از خود را دارد »، ادامه می‌دهد.

 
*** حمله به ایران، به منزله حمله به این توافقنامه خواهد بود که عواقب دیپلماتیک بسیار شدیدی برای رژیم صهیونیستی در پی خواهد داشت
نیروهای دفاعی اسرائیل هنوز هم برای توسعه گزینه نظامی اسرائیل سخت تلاش می‌کنند. اما تصور احیای گزینه نظامی اسرائیل در صورت امضای توافقنامه قدرت‌های جهان با ایران، دشوار است. میلیاردها دلار برای این مسئله سرمایه‌گذاری شده است و هنوز برنامه‌ای برای رها کردن و کنار گذاشتن این گزینه وجود ندارد. اگر چنین اتفاقی بیافتد، حمله به ایران، به منزله حمله به این توافقنامه خواهد بود که عواقب دیپلماتیک بسیار شدیدی برای رژیم صهیونیستی در پی خواهد داشت.


انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.