سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پورتر:دیپلماسی مبتنی بر زور آمریکا عامل شکست مذاکرات شد

روزنامه نگار و تحلیل گر آمریکایی در یادداشتی نوشت توسل آمریکا به دیپلماسی مبتنی بر زور، سبب شکست مذاکرات شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛  "گرت پورتر" تحلیل گر آمریکایی طی یادداشتی در پایگاه "میدل‌ایست‌آی" نوش : توسل آمریکا به دیپلماسی مبتنی بر زور، سبب شکست مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 شد.

این روزنامه آمریکایی افزود : پس از بیش از یک سال مذاکره بین آمریکا و ایران، دو طرف نتوانستند به توافق نهایی برسند، واضح است که علت به خاطر کمبود زمان نبود.
 
پورتر ادامه داد: برای فهم علت باقی ماندن مذاکرات در بن‌بست، لازم است کهرویکرد دیپلماسی دولت اوباما در قبال ایران را در چارچوب تاریخ طولانی پشتیبانی و حمایت آمریکا روی "دیپلماسی مبتنی بر زور" بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: اتکا به دیپلماسی مبتنی بر زور، عمیقا در فرهنگ استراتژیک نهادها و سازمانهای امنیت ملی آمریکا وجود دارد ،فرهنگی که طی دهه‌ها تسلط اقتصادی و نظامی آمریکا بر سیاست بین‌المللی تحول و تکامل یافته و این موضوعی است که سبب ممانعت از توسل آمریکا به دیپلماسی واقعی و حقیقی شده است.

پورتر در ادامه نوشت: اگرچه دولت اوباما به نظر متعهد به دیپلماسی با ایران بوده، دولت وی حتی بیش از دولت‌های قبلی روی دیپلماسی مبتنی بر زور اتکا کرده است.

وی به ارسال نامه اوباما  به رهبر معظم انقلاب در سال 2009 اشاره و تاکید کرد: اوباما در می 2009 در حالی نامه به رهبر ایران فرستاده که چند هفته پس از آن دستور طرح ریزی برای حمله سایبری به برنامه هسته‌ای ایران را صادر کرد و از سوی اقدامات خود برای اعمال تحریم‌ها ضد ایران را آغاز کرده بود.

وی ادامه داد: دولت اوباما حتی از "بازنگری سیاست هسته‌ای" آمریکا در سال 2010 به عنوان ابزاری برای اعمال فشار و زور علیه ایران استفاده کرد. در این بازنگری پیشنهاد شده که ایران یکی از محدود استثناها در سیاست عدم استفاده از سلاحهای اتمی در موقع حمله متعارف علیه آمریکا یا متحدان یا شرکایش بود.

پورتز در پایان نوشت: مواضع آمریکا در مذاکرات نشان داده که این کشور به توسل به دیپلماسی مبتنی بر اجبار عادت کرده است. عدم پذیرش ایران به ایفای نقش تعریف شده در رابطه بین ابرقدرت و یک کشور کوچکتر، تصورات استراتژیک واشنگتن را به چالش کشیده است. اوباما اگر خواهان توافق است باید در برابر دیپلماسی مبتنی بر زور دستگاه امنیت ملی آمریکا توازن ایجاد کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: پورتر ، ایران ، هسته ای ، امریکا ، زور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.