سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای تلفن‌های همراه هوشمند؛

نرم افزاری که توموری خطرناک را در چشم کودکتان نشان می‌دهد + دانلود

حواستان باشد اگر فرزند شما، بازتاب نور سفید از چشم داشت، فورا با این نرم افزار تشخیص دهید و به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ توموری که بیشتر در کودکان شایع است توموری است به نام رتینوبلاستوما، با منشا شبکیه که به صورت پیش رونده ای رشد می کند که بیشتر هم در کودکان زیر پنج سال دیده می شود. یکی از علایم این تومور، لکوکوریا است، یعنی اگر به جای بازتاب عادی قرمز نور از چشم، بازتاب سفید مشاهده شود، باید شک کنیم که کودک رتینوبلاستوما دارد. البته بازتاب لکوکوریا تشخیص‌های افتراقی دیگری هم دارد.



شیمی‌دان دانشگاه بایلور به نام برایان شاو، صاحب پسری شده بود که نامش را نوح گذاشته بود. وقتی که فرزندش ۱۲ روزه بود، او عکسی از او گرفت و متوجه بازتاب سفید نور از یکی از چشم‌هایش شد، اما او اصلا نمی‌دانست که این مسئله مهم است. بنابراین ماه‌های ارزشمندی سپری شدند تا اینکه پزشکان متوجه بیماری او شدند و متأسفانه مجبور شدند برای پیشگیری از تهاجم بیماری به اعضای دیگر، چشم راست او را تخلیه کنند.

شاو، به جای ملامت خودش، تصمیم گرفت که کاری علمی کند. به همین خاطر تصمیم گرفت که با همکاری دانشمند علوم کامپیوتر دانشگاه بایلور به نام «گِرِگ همرلی»، یک اپلیکیشن بنویسد به نام White Eye Detector  که با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی بتواند رتینوبلاستومای کودکان را با ضریب خطای کم تشخیص بدهد.

برای اینکه الگوریتم قادر به چنین کاری باشد، باید تعدادی زیادی از عکس‌های کودکان عادی و مبتلا به سیستم معرفی می‌شد، خوشبختانه همسر آقای شاو، خودش یک عکاس بود و با استفاده از روابطی که داشت به زودی این امر، ممکن شد.


همان طور که از نام این اپ برمی‌آید، این اپ به دنبال یافتن عکس‌های با چشم سفید است، البته به کمک اپ می‌توانید نور آی‌فون را به چشم کودک بتابانید تا اپلیکیشن بازتاب نور سفید را ببیند. البته دقت کنید این اپلیکیشن صد در صد نیست، اما می‌تواند اپلیکیشن غربالگر خوبی باشد و به والدین کمک کند.

به گمانم حتی اگر اصولا آی‌فون نداشته باشید و برنامه را نصب نکنید، دست‌کم خواندن این گزارش این موضوع را در ذهنتان حک می‌کند که دیدن بازتاب سفیدرنگ نور از چشم یک کودک، مهم است و نیاز به ویزیت سریع پزشک دارد.

برچسب ها: دریچه ، چشم ، ios ، شناسایی ، تومور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
kamal
۱۶:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
یک نرم افزار بلوتوث برای کامپیوتر روی سایت قرار دهید.