سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرای قطع 40 روزه وحی بر پیامبر (ص)!

هرگز در مورد چيزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد. مگر خداوند بخواهد، و چون فراموش كنى، پروردگارت را به ياد آور و بگو: اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديك تر از اين به صواب است، هدايت كند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،مشیت و اراده الهی یکی از صفات او خداوند است تا جایی که یکی از اسامی او مرید است. اگرچه در قرآن کریم درباره مشیت و اراده و مرید سخن صریحا سخن به میان نیامده اما بیان عباراتی همچون ان شاء الله، اراد الله، یرید الله و ... بکار رفته است و روایات نیز بر این مسله تصریح می کنند.

خداوند در آیات 23 و 24 سوره مبارکه کهف می فرماید: «وَ لا تَقُوْلَنَّ لِشَيْءٍ إنِّي فاعِلٌ ذلِكَ غَدَا * إلاّ أنْ يَشاءَ اللّه ُ و اذْكُرْ رَبَّكَ إذا نَسِيْتَ وَ قُلْ عَسَى أنْ يَهدِيَنِ رَبِّي لِأقرَبَ مِنْ هذا رَشَدا»؛ «هرگز در مورد چيزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد . مگر خداوند بخواهد . و چون فراموش كنى، پروردگارت را به ياد آر و بگو: اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديكتر از اين به صواب است ، هدايت كند»

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «نشانه كامل بودن ايمان بنده اين است كه در هر كارى «اِن شاء اللّه » بگويد.»

امیرالمومنین على (ع) می فرمایند: «گروهى از يهود چيزى از پيامبر (ص) پرسيدند، حضرت (ص) فرمودند: فردا بياييد تا جوابتان را بدهم ـ و اِن شاء اللّه نگفت ـ؛ پس تا چهل روز از آمدن جبرئيل (ع) نزد پيامبر (ص) جلوگيرى شد و پس از آن، بر پيامبر (ص) فرود آمد و گفت: «هرگز در مورد چيزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد. مگر خداوند بخواهد، و چون فراموش كنى، پروردگارت را به ياد آور و بگو: اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديك تر از اين به صواب است، هدايت كند».

بنابراین، گفتن «ان شاء الله» اعتقاد به قدرت و مشیت الهی را می رساند و تکیه کلام اولیای الهی است. چنانکه در قرآن نیز از زبان پیامبران نقل شده است.حضرت یعقوب (ع) به فرزندانش می گوید: «اُدخلوا مصر ان شاءالله آمنین»، وارد مصر شوید، ان شاءالله در امانید. (یوسف، 99)

حضرت موسی (ع) به خضر (ع) می گوید: «ستجدنی اِن شاءالله صابراً»، اگر خدا بخواهد مرا شکیبا خواهی یافت.و حضرت شعیب (ع) نیز به موسی (ع) می گوید: «ستجدنی اِن شاءالله من الصالحین» (قصص، 27)

منابع:

دقایقی با قرآن

میزان الحکمه

کنزالعمال


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.