سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشیدی خبر داد

نقش پر رنگ خودروهای فرسوده در آلودگی هوا/ وقتی ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون نفس گیر می شود

رئیس مرکز ملی هوای سازمان ملی محیط زیست کشور گفت:‌مهمترین شاخص‌ در تعیین کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که آروماتیک ها مهمترین نقش را در تولید این ذرات ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، یوسف رشیدی رئیس مرکز ملی هوا در سازمان محیط زیست امروز در کارگاه تخصصی آلودگی هوا، چالش‌ها و راهکارها با اشاره به اینکه درسال‌های 82،81،80 شاخص آلایندگی در تهران و کلان شهرهای دیگر گاز منواکسید بوده است، گفت:‌طی آن سال ها مهمترین آلاینده شهر تهران گاز منواکسید بود، اما امروز این گاز از جو استاندارد پایین تر آمده و شاخص کیفیت هوا به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرونی تغییر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون امسال نسبت به سه سال گذشته به یک دوم رسیده است، اظهار داشت:‌آروماتیک‌ها مهمترین نقش را در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون ایفا می‌کند اما متاسفانه به صورت روزانه پایش نمی شوند.

رشیدی با تاکید بر اینکه اگر شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بین 101تا 199 باشد می‌گوییم هوا ناسالم است افزود:‌ این شاخص‌ها بدان معنی نیست که اگر عدد اعلام شده روی 108باشد هوا کمتر آلوده بوده است.
 
وی در ادامه افزود: به طور حتم اگر برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم می‌توانیم همان گونه که میزان منواکسید را کاهش دادیم، میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون را کاهش دهیم.

رئیس مرکز ملی هوا در سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه فقط بنزین در آلودگی هوای تهران تاثیر گذار نیست، تصریح کرد:‌عوامل مختلفی در آلودگی هوای تهران تاثیر گذار است و اگر تمام سوخت  کشور استاندارد و خودروها یورو 4 شود بازهم آلودگی در هوای تهران خواهیم داشت.

وی افزود: کاهش تقاضای سفرهای درون شهری، توسعه ذرات الکترونیک، حمل و نقل عمومی می تواند از جمله اقداماتی باشد که به پاک شدن هوای تهران کمک می‌کند.

رشیدی با اشاره به یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران گفت:‌ تردد خودروهای فرسوده در شهر تهران نقش به سزایی در آلودگی هوا ایفا می کند که جمع آوری آنها باید به جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه آخرین استاندارد برای خودروها تا سال 84 که یورو 2 بود تعریف شده، اظهار داشت:‌ این استاندارد تا شهریور ماه امسال مسکوت باقی ماند و پس از این زمان خودرو سازان موظف به اجرای استاندارد یورو4 شدند.
 
رئیس مرکز ملی هوای سازمان ملی محیط زیست کشور در پایان گفت: ارائه سوخت با استاندارد یورو4 در کلان شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و تبریز نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا داشته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ذرات ، معلق ، هوا ، محیط ، زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.