سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رستگاری:

اعلام میزان آلودگی هوا بدون اغماض/ پایش هوای تهران به کمک 14 ایستگاه فعال

معاون پایش و نظارت آلودگی هوای محیط زیست استان تهران گفت: معاونت پایش و آلودگی هوا بدون هیچ گونه احمال و اغماض شاخص آلودگی‌ هوای استان تهران را اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد رستگاری معاون پایش ونظارت آلودگی هوا محیط زیست استان تهران در حاشیه کارگاه تخصصی آلودگی هوا، شاخص‌ها چالش‌ها و راهکارها که با همکاری معاونت آموزش و پرورش و معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست امروز در اداره محیط زیست استان تهران برگزار شد با اشاره به اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر این که معاونت پایش آلودگی هوا اطلاعات درستی راجع به آلودگی هوا اعلام نمی‌کند، گفت: اطلاعات اعلام شده راجع به ‌آلودگی هوا در استان تهران بر اساس ایستگاه‌های پایشی است که در مناطق مختلف جاگذاری شده است و ما صریحا همان عددی را که این دستگاه SA اعلام می کند را اطلاع رسانی می کنیم.

رستگاری با اشاره به متفاوت بودن عدد اعلام شده از سوی کنترل کیفیت هوا و معاونت پایش اظهار داشت:‌ایستگاه های معاونت پایش در مناطق آلوده تری واقع  شده است به همین دلیل عددی را که اعلام می کند مقداری از ایستگا‌ه‌های پایش شهرداری ها بیشتر است و عدد اعلام شده از سوی معاونت پایش نسبت به شهرداری طی سال‌های گذشته همواره یک مقدار ثابت بوده است.

وی افزود:‌ایستگاه‌های سنجش پایش و نظارت آلودگی هوا در سه دسته ترافیکی، شهری و حومه شهری جانمایی شده است.
 
معاونت پایش و نظارت آلودگی هوا با اشاره به نحوه اعلام شاخص آلودگی هوا در طی روز بیان داشت:‌میزان آلودگی هوا به صورت 24ساعته اعلام می‌شد و کنترل کیفیت  از ساعت 11صبح عدد شاخص را اعلام می‌کند.

رستگاری با اشاره به تعداد ایستگاه‌های پایش هوا تصریح کرد:‌معاونت پایش و نظارت 16ایستگاه ومرکز کنترل کیفیت 21ایستگاه سنجش آلودگی هوا در اختیار دارد به طور حتم هر چه میزان ایستگاه‌ها بیشتر باشد شاخص اعلام شده از دقت بیشتری برخوردار است.
وی در ادامه توضیح داد: مرکز مهار، به عنوان مرکز هماهنگی و اطلاع رسانی آلودگی هوا موظف است که یک عدد واحد را به عنوان شاخص آلودگی هوا اعلام کند.
 
رستگاری با اشاره به برخی از اظهار نظرات مبنی بر اعلام نکردن عدد یک ایستگاه بیان داشت:‌گاهی اوقات پیش می آید که یک ایستگاه با نقص‌ فنی مواجه شود ما نتوانیم عدد اندازه گیری شده از سوی آن را اعلام کنیم اگر چه حذف یک ایستگاه تاثیر چندانی بر میزان آلودگی هوا ندارد.

معاون پایش و نظارت آلودگی هوا با اشاره به تعداد ایستگاه‌های  فعال پایش در سطح استان تهران اظهار داشت:‌ در حال حاضر 14ایستگاه فعال در سطح استان تهران در مناطق شهر ری، علم و صنعت، سرخه حصار، دانشگاه تهران، پاسداران، پارک شکوفه، پارک قائم، پارک سلامت، پارک پردیسان، پارک رازی به سنجش آلاینده‌های هوا می پردازد.

وی با تاکید بر مهم ترین مشکل شیوه اعلام شاخص‌های آلودگی هوا تصریح کرد:‌اعلام 24ساعته شاخص‌های آلودگی هوا یکی از مشکلات عمده محسوب می‌شود و در برخی از کشورها شاخص‌های آلودگی هوا به صورت PSI 3ساعته محاسبه می‌شود که به واقعیت نزدیک تر است.
 
رستگاری در ادامه تصریح کرد:‌از ابتدای سال تا 30آبان تهران 12روز پاک، 168روز سالم، 66روز ناسالم داشته است که نسبت به سال گذشته که 3روز پاک، 152روز سالم و 91روز ناسالم داشته‌ایم شاخص بهتری را طی کرده است.
 
وی در پایان گفت: مدیریت و اطلاع رسانی در زمینه اعلام آلودگی هوا باید یک پارچه و یک مدل بندی مناسب برای آن ارائه شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: آلودگی ، هوا ، پایش ، سالم ، پاک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.