سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"علی قربانی" در نشست خبری "هشتیمن سوگواره هنرهای عاشورایی":

"سوگواره هنرهای عاشورایی" عرض ارادتی از جانب هنرمندان این عرصه به حضرت اباعبدالله حسین(ع) است/ هنرهای عاشورایی جهانی می‌شود

نشست خبری هشتیمن سوگواره "هنرهای عاشورایی" در حوزه‌ی هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست خبری هشتیمن سوگواره هنرهای عاشورایی با حضور "مرتضی گودرزی دیباج" مدیر مرکز هنرهای تجسمی و "علی قربانی" دبیر اجرایی این جشنواره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
 
"مرتضی گودرزی دیباج" در ابتدای نشست گفت: کسانی که برای امام حسین(ع) به هر نحو کاری می‌کنند، زیر خیمه‌ای به نام حضرت حضور دارند و اجر آن‌ها با ایشان خواهد بود. این سواگواره هم به همین خاطر فعال شده و امیدواریم همواره بپاید و بخشی از بار فرهنگی کشور را به شایستگی بر روی دوش خود بکشد.
 
وی ادامه داد: ما هشتمین دوره را برگزار و با پوستر‌های عاشورایی آغاز کردیم و به دلایلی توقف یک ساله داشتیم و از این به بعد این سوگواره به صورت سالانه برقرار خواهد شد و در سال‌های آینده یک برنامه‌ی جدید برای عمیق تر کردن این همایش هنری خواهیم داشت؛ اما نیت و اصل ماجرای سوگواره‌ی عاشورایی چیست؟، ما کم نداریم جشنواره‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند اما پایه و اساس هنر و سوگواره‌ی عاشورایی با یک نیت دیگر خورد و ماجرا این است که ما بنا داریم آثار هنری را توسط جوانان خلاق و معتقد در حوزه فرهنگ عاشورایی خلق کنیم و در فضای عمومی کشور و اماکن عمومی مورد استفاده‌ی مردم قرار دهیم.
 
گودرزی دیباج تصریح کرد: جان مایه‌ی هنر دینی بر حول عاشورا می‌چرخد و این اتفاق در هرجایی که با مردم ارتباط برقرار کند، قرار خواهد گرفت و پیش از این بخشی از این‌ آثار به صورت بنر و تابلو‌های بزرگ در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفته و البته که جای کار بسیار دارد.
 
وی افزود:‌ به عنوان عضو کوچک جامعه هنری باید اعلام کنم که در همین چند سال اخیر ما شاهد یک ساماندهی گرافیکی خوب در حوزه‌ی تزئینات در هیات و تکایا بوده‌ایم. این رشد عرضه‌ی آثار به لحاظ کیفی و توجه به جوان‌ها بسیار جای تامل و خوشحالی دارد و من دست جوان‌هایی که چنین آثار خوبی را می‌آفرینند می‌بوسم، زیرا ما در گذشته آثار کمی در حوزه‌ی عاشورا داشتیم که عرضه شود.
 
"علی قربانی" در ادامه نشست گفت: هشتیمن سوگواره هنرهای عاشورایی عرض ارادتی است از جانب هنرمندان این رشته به حضرت اباعبدالله حسین که از اردیبهشت امسال فراخوان جشنواره با دو موضوع "حماسه عاشورا" و "مادر شهید" در حوزه‌ی پوستر و تصویر سازی اعلام شد که در هر دوره این حوزه‌ها فرق می‌کند.
 
وی افزود: شورای هنری و باز بینی این جشنواره بر عهده‌ی ابوالفضل همتی و محمد اسدی در بخش تصویر سازی و محمد خزایی،‌ فرشته سعیدا و احمد آقا قلی زاده در بخش پوستر بوده‌اند. کل شرکت کنندگان این جشنواره 538 نفر و آثار ثبت شده در سامانه 953 اثر در بخش پوستر و 141 اثر در بخش پرچم بوده است و کل آثار ارسالی 1404 اثر است. در بخش تصویر سازی 310 اثر را به قضاوت گذاشتیم و 30 پوستر، 49 تصویر و 13 پرچم انتخاب شد که در نمایشگاه مورد بازدید قرار می‌گیرد و افتتاح جشنواره از 10 آذر در دو گالری شماره یک "خانه عکاسان" و "مرحوم ابوالفضل" برگزار می‌شود؛ همزمان در 14 استان این سوگواره برگزار می‌شود و ما این امکان را داریم که دانشگاه‌ها و فضاهای فرهنگی را در جشنواره‌ی خود برای بازدید عموم شرکت دهیم؛ کتاب سوگواره آماده شده که در روز افتتاحیه به هنرمندان این جشنواره و علاقه مندان ارائه می‌شود.
 
وی افزود: سوگواره هنرهای عاشورایی علاوه بر اینکه به صورت سالانه انجام می‌شود، در دوره‌ی بعد به صورت بین المللی با محوریت کشورهای جهان اسلام برگزار خواهد شد و در این دوره 54 میلیون و 400 هزار تومان به برگزیدگان اعطا خواهد شد که 36 میلیون آن به برگزیدگان نفرهای اول تا سوم در بخش‌های مختلف و 18 میلیون و 400 هزار تومان آن به همه‌ی شرکت کنندگان اعطا خواهد شد، زیرا ما برای همه‌ی هنرمندان حق تالیف اثر در نظر گرفته‌ایم.
 
مرتضی گودرزی دیباج در ادامه نشست گفت: ما باید تنور هنر مبتنی بر باورهای دینی را به معنای عام و مبانی عاشورا را به معنای اخص گرم نگه داریم و در این موضوع شکی نیست و اما به عنوان هنرمند که در بخش دینی چه بخواهد چه نخواهد، باید به احساسات وی توجه کنیم.
 
وی افزود: ما اعتقاد داریم حادثه‌ی کربلا یک حادثه‌ی صرفا عادی و تاریخی نیست و امام حسین(ع) برای پایه گذاری فرهنگ حرکت کرد. تک تک اتفاقات و صحنه‌ها و نامه‌های عاشورایی طراحی شده‌ است و همه مملو از پیام عاشورایی است، این قصه یعنی معاصر سازی ارزش‌های عاشورا اما متاسفانه طراحی، پوستر و نقاشی در عالم هنر با عنوان عاشورا همواره از هنرهای نخ نما شده مانند علم و کتل و پنجه است و حال باید آن تعهد انسانی و اعتقادی در خود هنرمند نمود پیدا کند که این یعنی تعهد هنرمند و اینکه این جشنواره نیز مثل دیگر جشنواره‌ها برگزار شود، یعنی جفا به حضرت و ارزش‌های عاشورا.
 
وی تصریح کرد: پیام عاشورا بعد از عاشورا مطرح می‌شود اما هنرمندان ما در همان واقعه‌ی عاشورا مانده‌اند. این‌ها همان چیزی است که انتظار می‌رود هنرمندان ما با یک نگاه خلاقانه نو برای توده‌های مردم که هم فرهیختگان هستند و هم عوام، اثر خود را ارائه دهند. ما بعضی آثار در جامعه‌ی هنری داریم که میلیونی از آن تکثیر می‌شود و البته که خواسته‌ی مردم هم بر این است.
 
گودرزی دیباج تصریح کرد: این در اختیار گذاشتن‌ آثار کاملا به صورت مسائل کاربردی در نظر گرفته شده و اعلام می‌کنیم همه‌ی کسانی که در کل کشور به این آثار احتیاج دارند، با حفظ شأن آثار، می‌توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.
 
وی درباره‌ی بین المللی شدن سوگواره گفت: امام حسین مختص شیعیان نیست و همه‌‌ی انسان‌های آزاده‌ی جهان علاقه‌‌ی خاص به امام حسین دارند. در کشورهای جهان اسلام از لحاظ استقبال این نگرانی را نداریم و بر اساس بضاعت‌ها و محدودیت‌هایی که داریم از سال آینده در وهله‌ی اول این فراخوان را در کشورهای جهان اسلام و سپس به صورت کاملا بین المللی اعلام می‌کنیم. مسابقه و جایزه دادن یک بهانه است و اگر بضاعت داشتیم، از همه تقدیر می‌کردیم زیرا هرکسی که برای امام حسین قلم می‌‍زند، واقعا جای تقدیر دارد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: فضای کارگاه مرکزی مرکز هنرهای تجسمی جز روزهای تعطیل آماده و باز است و اساتید در آن حضور دارند تا به هنرمندان جوان خدمت کنند. ما در سوگواره‌های قبلی بحث علمی داشتیم اما در این جا به صورت رسمی اعلام نشده و عوامل اجرایی در حال بررسی هستند و در صورت فراهم شدن امکانات، حداقل دوجلسه ورک شاپ برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.