سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز: احتمال دارد طرفین بر سر چارچوب به توافق برسند

اواسط هفته گذشته مقامات اعلام کرده بودند که موانع موجود بر سر مسائل کلیدی، هنوز بر سر جای خود باقی مانده‌اند؛ به علاوه، احتمال دارد ضرب العجلی که قبلا برای مدت 4 ماه تمدید شده بود، بار دیگر نیاز به تمدید پیدا کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری "رویترز" در مقاله‌ای می‌نویسد: 1+5 و ایران، تلاش کردند تا اختلافات مهم خود را از میان بردارند اما احتمال تمدید مجدد مذاکرات هنوز وجود دارد.

*** احتمال دارد طرفین بر سر چارچوب به توافق برسند
در حالی که تها یک روز به پایان ضرب العجل 24 نوامبر باقی مانده، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت با وجود پیشرفت‌هایی که در مذاکرات داشتیم، هنوز «شکاف‌های بزرگی» بین ما وجود دارد. به گفته یک منبع اروپایی، احتمال رسیدن به توافق نهایی تا روز دوشنبه، «بسیار کم» است.
دیپلمات‌ها می‌گویند که احتمال دارد طرفین بر سر چارچوب به توافق برسند اما حداقل چندین هفته طول می‌کشد که آن‌ها در مورد تمام جزئیات مهم اجرای این توافقنامه، به نقطه مشترکی دست پیدا کنند.

*** هیچ پیشرفت قابل توجهی در خصوص موانع مهم موجود، حاصل نشده است
به عقیده نویسنده، مذاکره کنندگان نشان داده‌اند که ادامه مذاکرات را ـــ که بیش از یک سال به طول انجامیده‌ است ـــ به شکست و خطر احیای دوباره تنش‌ها ترجیح می‌دهند. با این حال، دیپلمات‌ها هشدار داده‌اند که تمدید مذاکرات، می‌تواند آن را وارد چرخه بی‌پایانی از تمدید و تکرار توافقات موقت کرده و با چشم‌انداز ضعیفی از یک توافق نهایی رو به رو کند.
هدف مذاکرات وین، حل و فصل اختلافات دیرینه بین ایران و غرب است. این منبع اورپایی در ادامه میگوید: ‌«شانس دستیابی به یک توافق در 48 ساعت آینده بسیار ضعیف است. احساس ما این است که آن‌ها (مذاکره کنندگان ایرانی) انعطاف زیادی از خود نشان نخواهند داد.»
به گفته این منبع، هیچ پیشرفت قابل توجهی در خصوص موانع مهم موجود، از جمله قابلیت غنی‌ سازی اورانیوم ایران و مسئله لغو تحریم‌های اعمال شده بر این کشور، حاصل نشده است.

*** احتمال تمدید مجدد ضرب العجل
به گفته منابع دیپلماتیک در روز جمعه، جان کری و محمد جواد ظریف، رؤسای جمهور آمریکا و ایران در مورد ایده‌های جدیدی برای از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه مذاکرات تهران و 6 قدرت جهان ــ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین ـــ گفت و گو کردند.
کری، ظریف و کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا، روز شنبه دوباره با یکدیگر ملاقات کردند.
اواسط هفته گذشته مقامات اعلام کرده بودند که موانع موجود بر سر مسائل کلیدی، هنوز بر سر جای خود باقی مانده‌اند؛ به علاوه، احتمال دارد ضرب العجلی که قبلا برای مدت 4 ماه تمدید شده بود، بار دیگر نیاز به تمدید پیدا کند.

*** جان کری: هنوز شکاف‌های جدی وجود دارد که برای از بین بردن آن‌ها تلاش می‌کنیم
جان کری پیش از دیدارش با «فرانک والتر اشتاین مایر»، وزیر امور خارجه آلمان گفت: «ما امیدواریم که به پیشرفت‌های محتاطانه‌ای دست پیدا کنیم. اما شکاف‌های بزرگی وجود دارد. هنوز شکاف‌های جدی وجود دارد که برای از بین بردن آن‌ها تلاش می‌کنیم.
ایران بارها اتهامات غرب مبنی بر تلاش این کشور برای توسعه قابلیت دستیابی به بمب اتم را رد کرده است؛ اتهامی که دشمن ایران یعنی اسرائیل آن را یک تهدید وجودی تلقی می‌کند ولی ایران همواره اعلام کرده که برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است.

*** واشنگتن به دنبال افزایش زمان گریز هسته‌ای ایران به یک سال
مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که ایران در خصوص مسائل مهمی از جمله مسئله غنی سازی اورانیوم، کوتاه نمی‌آیند.
به گفته آن‌ها، ایران با کاهش غنی سازی اورانیوم موافقت نمی‌کند. واشنگتن در پی این است که زمان «گریز» هسته‌ای ایران، حداقل به یک سال افزایش پیدا کند.
یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه توافق جامع، مسئله تحریم‌ها است که ایران خواستار لغو فوری  و نه تعلیق و یا لغو تدریجی آن‌ها است.

*** آن چه که صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، زرادخانه‌های هسته‌ای اسرائیل است
به علاوه، ایران خواسته غرب مبنی بر این که این توافق حداقل به مدت 20 سال ادامه پیدا کند، موافقت نمی‌کند. 
به گفته یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، اوایل روز شنبه، جان کری در کنفرانسی تلفنی با وزرای امور خارجه امارات متحده عربی، کویت، قطر و بحرین و در تماس‌هایی جداگانه با وزاری امور خارجه ترکیه و کانادا گفت ‌و گو کرد.
وی همچنین با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که بارها در مورد هرگونه توافقی با ایران ابراز بدبینی کرده بود، گفت و گو کرد. طبق اظهارات جمهوری اسلامی ایران، برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و آن چه که صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، زرادخانه‌های هسته‌ای اسرائیل است.



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.