سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلف نیوز: عدم توافق هسته‌ای، ایران را به روسیه نزدیک تر خواهد کرد

پایگاه اینترنتی گلف نیوز در گزارشی نوشت: تهران و مسکو که با فشارهای مشابه ای از جانب غرب مواجه هستند از زمان انقلاب اسلامی ایران مناسبات مستحکمی با یکدیگر دارند و به دنبال تیرگی مناسبات روسیه و آمریکا ، این روابط بیش از پیش تقویت شده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این در حالی است که برای تهران نزدیکی مناسبات با مسکو بسیار حائز اهمیت است و در آستانه ضرب الاجل دستیابی به توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران ، نفوذ مسکو به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.  

تصمیمات آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس، روسیه، آلمان و ایران در چند روز آینده ، تعیین کننده امکان ادامه این روند خواهد بود.

دو کشور در زمینه های راهبردی همچون انرژی ، فن آوری ، هوا فضا ، نظامی و تجارت با یکدیگر همکاری دارند و مسکو تجهیزات نظامی را در اختیار ایران قرار می دهد که این کشور نمی تواند از جانب غرب تامین کند .
 
روسیه در زمینه های غیرنظامی نیز به ایران کمک می کند و به عنوان شریک هسته ای ایران، فن آوری و سوخت در اختیار این کشور قرار می‌دهد. 

هنگامیکه غرب احداث نیروگاه هسته ای بوشهر را پس از انقلاب ایران نیمه کاره رها کرد ، روسیه ادامه ساخت این نیروگاه را به دست گرفت و دو کشور به تازگی در زمینه احداث دو نیروگاه دیگر توافق کرده اند. 

اگرچه ایران و آمریکا در بیشتر بخش های منطقه منافع مشترکی دارند ، در برخی زمینه ها نیز تمایل ندارند با یکدیگر همکاری کنند. 

همچنانکه تهران با قدرت های جهان بر سر پرونده هسته‌ای این کشور وارد تعامل شده است ، سیاست های داخلی این کشور امکان همکاری آشکار با غرب را در زمینه مسائل امنیتی منطقه محدود کرده است. 

از سوی دیگر، محافل داخلی آمریکا همچون کنگره ای که تحت کنترل جمهوری خواهان قرار دارد و متحدان این کشور در منطقه مانند اسرائیل و عربستان سعودی ، درباره دستیابی آمریکا به یک توافق بد به منظور همکاری با ایران برای مقابله با داعش ابراز نگرانی کرده اند. 

در همین حال ، تهران و مسکو برای مقابله با داعش با یکدیگر متحد شده اند و همکاری خود را در عراق آغاز کرده اند. 
آنها همچنین درباره  جنگ داخلی سوریه در یک جناح قرار دارند و در اجلاس سال 2014 دریای خزر متعهد شدند به قدرت های خارجی اجازه مداخله در منطقه را ندهند . 
دو کشور در زمینه مقابله با تحریم ها نیز ،‌ طرح جایگزینی دلار آمریکا را با واحدهای پولی خود در مبادلات تجاری دو جانبه در دست بررسی دارند.

در پایان این گزارش آمده است: عدم دستیابی به توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران، موجب نزدیکی هرچه بیشتر تهران به مسکو خواهد شد و روابط دو کشور را بیش از پیش مستحکم خواهد کرد. چنین مسئله ای برای مخالفان دستیابی به توافق در کنگره آمریکا که بیشتر آنها با افزایش نفوذ روسیه مخالفند نگران کننده خواهد بود. 



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.