سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الجزیره: گفتگوها درباره تمدید احتمالی مذاکرات از امروز آغاز می‌شود

شبکه خبری الجزیره انگلیسی اعلام کرد نشانه هایی وجود دارد که حاکی است مهلت مقرر برای دستیابی به توافق درباره برنامه هسته ای تهران ممکن است تمدید شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، گفتگوها در شهر وین پایتخت اتریش ادامه دارد و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود و کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا دیدار کرد. 

آنها دو روز فرصت دارند به توافقی نهایی دست یابند اما گفتگوها درباره تمدید احتمالی مذاکرات ممکن است یکشنبه آغاز شود. 

جوناه هال ، خبرنگار الجزیره انگلیسی در گزارشی از وین درباره پیشرفت احتمالی این مذاکرات گفت به دشواری بتوان گفت پیشرفتی به دست آمده است. اطلاعات ارزشمند چندانی از این مذاکرات بیرون نمی آید. اما روشن است که مذاکره کنندگان کل روز شنبه را در پشت درهای بسته سرگرم دیدار و مذاکره بوده اند. تیم های کارشناسی سخت مشغول کار بوده اند و انواع مختلف پیشنهادها و سناریوها و مسائل دیگر را بررسی کرده اند. کری و ظریف و اشتون ، نماینده گروه پنج به اضافه یک در این مذاکرات چهارمین دور مذاکرات سه جانبه خود را پایان دادند. 

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان نیز به وین آمده است. فضا را نمی توان به طور خاص خوشبینانه توصیف کرد. کری در کنار اشتاینمایر گفت : ما سخت کار می کنیم و امیدواریم که به پیشرفت دقیقی برسیم. اما شکاف های بزرگی داریم. ما هنوز شکاف هایی جدی داریم که می کوشیم به هم نزدیک کنیم.

این اظهارات نوعی خوشبینی محتاطانه بود. حتی اشتاینمایر نیز وقتی که گفت طرف های مذاکره هیچ گاه در دهه گذشته این قدر به توافق نزدیک نبوده اند به نوعی ابراز خوشبینی کرد. البته وی تازه خود را به محل مذاکرات رسانده است. 

همتایان فرانسوی و انگلیسی وی به پایتخت های خود بازگشته اند. وزیران امور خارجه روسیه و چین حتی به وین نیامده اند و هیچ نشانه ای هم نیست که آنها چه زمانی ممکن است به وین بیایند. چیزی که به صورت شهودی می توان درباره نتیجه این مذاکرات گفت چیزی است که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در هیئت اروپایی ها اعلام کرده است. این منبع گفته است : احتمال دستیابی به یک توافق در مهلت مقرر تا دوشنبه بسیار اندک است و هیچ پیشرفت قابل توجهی در خصوص مسائل مورد اختلاف درباره برنامه غنی سازی ایران و لغو تحریم ها به دست نیامده است و گفتگوها درباره تمدید احتمالی مذاکرات ممکن است یکشنبه آغاز شود. شاید معنای این حرف این باشد که اگر آنها به این نتیجه برسند که توافق در دسترس است ممکن است چند روز دیگر به مذاکرات خود ادامه دهند. شاید هم آنها مذاکرات را به آینده موکول کنند . اما هیچ کدام از این ها قطعی نیست. 



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.