حبیب ایل بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان در گفتگو با
خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران،
در خصوص برنامههای جدید مدیریتی خود گفت: کاری که ما در طی این یک سال
کردیم، این بود که فضا را برای هنرجویان، اساتید و مسئولین انجمن آرام
کنیم، ولی از مهمترین تصمیماتی که طی این یک سال گرفتهایم، عدم تمرکز در
ستاد مرکزی بوده است، یعنی تمرکززدائی به عنوان سیاست اصلی ما و واگذاری
بسیاری از فعالیتها به دفاتر شهرستانها بوده است.
ایل بیگی
ادامه داد: در بدو ورودم به انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان مدیرعامل
تصمیم گرفتم آسیبشناسی از ۳۰ سال فعالیت گذشته انجمن انجام دهیم، نه اینکه
فقط بخواهیم همینجوری هرچه به ذهنمان رسید انجام دهیم، بلکه به دنبال این
بودیم تا ببینیم چه مشکلاتی تا به امروز وجود داشته است. تقریبا با همه
دفاتر انجمن در شهرستانها مکاتبه کردیم و با بسیاری از هنرمندان، اساتید و
افراد مطرح که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت میکردند جلسه گذاشتیم و نظرات
آنها را جویا شدیم و بر همین اساس فرصتها و تهدیدها را براساس swot
استخراج کردیم و منجر شد به نگارش نقشه راه، چشم انداز و برنامههای انجمن
سینمای جوانان که از ابتدای سال ۹۳ براساس همین چشم انداز و نقشه راه
فعالیتهایمان را شروع کردیم.
مدیرعامل انجمن سینمای جوان در
پاسخ به این سوال که مهمترین آسیبشناسی که انجام دادید چه بود، اظهار
داشت: مهمترین آسیبی که وجود داشت در حوزه آموزش ما بود که تغییر عمدهای
در این حوزه بوجود آوردیم و در همین راستا دپارتمانهای تخصصی تشکیل دادیم و
از بهترین اساتید حوزه آموزشی سینما در دانشگاههای کشور دعوت به عمل
آوردیم و این اساتید ماهها جلسه برگزار کردند و بررسی آنها این بود که چه
نوع آموزشی به درد انجمن سینمای جوان میخورد و براساس جلساتی که این
اساتید برگزرا کردند، گزارشی را تهیه نمودیم و آن را در هیئت مدیره به
تصویب رساندیم و آزمونی را ترتیب دادیم که در تاریخ ۲۳ آبان ماه برگزار
میشود و دورههای جدید فیلمسازی شروع خواهد شد که احتمال میدهیم از
برگزاری دورههای جدید فیلمساز بیشتری به سینمای کشور معرفی خواهد شد.
ایل
بیگی در ادامه افزود: از دیگر آسیبهای مهمی که طی ۳۰ سال گذشته وجود
داشت، این بود که هنرجویان و فیلمسازان دفاتر شهرستانها آثاری را که
ساخته بودند، در هیچ جا به نمایش درنیامده بود که ما سعی کردیم بودجه اندکی
به دفاترمان در شهرستانها اختصاص دهیم و آنها را مجبور کنیم تا جشنواره
برگزار کنند که این کار منجر شد تا جشنوارههای منطقهای راه اندازی شود و
فیلمسازان کوتاه در اولین گام فیلمهایشان در سطح استانها به نمایش
درآید.
مدیرعامل انجمن سینمای جوان از دیگر کارهایی که در طی
این یک سال انجام داده است، بیان کرد: از دیگر کارهایی که در حال انجامش
هستیم، طرح گنجینه فیلم انجمن است، ما حدود ۴۰۰۰ فیلم کوتاه که از ۳۰ سال
گذشته در انجمن تولید شده است را به صورت دیجیتال درآوردهایم و در قالب یک
اپلیکیشن در حال آماده سازی و انجام دادن هستیم که با این کار آرشیوی غنی
برای تمام محققان و پژوهشگران در ستاد مرکزی فراهم میکنیم.
ایل
بیگی ادامه داد: بطور مثال اگر در آینده پژوهشگری به دنبال فیلمی از شهر
اصفهان باشد یا فیلمی که میدان آزادی تهران وجود داشته باشد و یا فیلمی با
موضوع موادمخدر نیاز داشت بتواند از طریق این اپلیکیشن و با فشردن تنها چند
دکمه به راحتی به آن دست پیدا کند.
ایل بیگی در پاسخ به این
سوال که از آخرین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران رضایت دارد یا
خیر، بیان کرد: گرچه بنده در دوره اخیر جشنواره برای اولین بار به عنوان
دبیر جشنواره انجام وظیفه میکردم ولی در گذشته چندین بار در جشنواره بین
المللی فیلم کوتاه حضور داشتهام، چندین دوره در جشنواره فیلم دانش آموزی و
چندین بار در جشنواره فیلم فجر مسئولیتهایی داشتهام و با جشنواره بیگانه
نیستم و باید بگویم جشنوارههای فیلم به لحاظ شکل و اجرا بسیار حائز اهمیت
است، ولی مهمترین اتفاقی که در جشنواره رخ میدهد، این است که شما با چه
فیلمهایی مواجه هستید، مثلا در جشنواره فیلم فجر سال گذشته اکثر فیلمسازان
بزرگ سینمای ایران حضور داشتند ولی امسال خیلیهایشان حضور نخواهند داشت،
پس به این نتیجه میرسیم که در جشنوارهها با چه فیلمهایی مواجه هستیم.
مدیرعامل
انجمن سینمای جوان ادامه داد: در دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه
تهران با فیلم کودکان ابری که از تولیدات اخیر انجمن بود مواجه شدیم که
تقریبا تمام جوایز مهم را از آن خود کرد، بطور کلی در این دوره سعی کردیم
فیلمهای بخش مسابقه را کاهش دهیم تا رقابت بیشتری بوجود آید.
ایل
بیگی همچنین از نگرش و سیاست شخصی خود در موضوع جشنواره فیلم کوتاه تهران
به باشگاه خبرنگاران گفت: بنده معتقدم در چند سال گذشته در جشنواره بین
المللی فیلم کوتاه تهران هیچ فیلمساز با استعدادی معرفی نشده است و برای
انجمن سینمای جوان هیچ خروجی نداشته است، من به عنوان دبیر جشنواره سی و
یکم به دنبال این نبودم که جشنوارهای برگزار شود که هیچ خروجی و نام
فیلمساز جدیدی وجود نداشته باشد.
حبیب ایل بیگی ادامه داد: در
ارزیابی که ما در یک سال اخیر خارج از جشنواره داشتهایم، تمام فیلمهای
تولیدی انجمن در سالهای ۹۰، ۹۱ و ۹۲ را بررسی کردیم و چند فیلمساز با
استعداد را گزینش کردیم و از آنها دعوت کردیم تا مجددا فیلم بسازند،
واقعیتش این است که ما با نخبه تصادفی راه به جایی نمیبریم، وقتی ما اینجا
آموزش میدهیم سپس فیلم کوتاه تولید میکنیم و بعد جشنواره برگزار
میکنیم، پیش از همه باید بدانیم فیلمسازان خوبمان چه کسانی هستند و به هیچ
وجه نباید کاری به جشنواره داشته باشیم، قبل از هرچیز باید فیلمسازان را
حمایت کنیم و از اینکه در جشنواره یک نفر را انتخاب کنیم و به او جایزه
بدهیم برای ما اولویت نیست، چون در بسیاری موارد وجود داشته که فیلمسازی در
جشنواره جایزه برده است و همان جایزه عامل بدبختی او شده است.
مدیرعامل
انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به این سوال که چه تعداد فیلم کوتاه در
چند سال گذشته در انجمن تولید شده است، عنوان کرد: در سال ۹۰ حدود ۱۹
فیلم، در سال ۹۱ حدود ۲۶ فیلم و در سال ۹۲ که پس از انتخابات دوره یازدهم
ریاست جمهوری بود و هیچ گونه کنترلی وجود نداشت، حدود ۱۲۳ فیلم با حمایت
مالی انجمن سینمای جوان ساخته شد و جالب اینکه هیچ دستاوردی برای انجمن
نداشتهاند.
حبیب ایل بیگی خاطرنشان کرد: ولی هدف ما این است
که با سرمایه گذاری که روی هنرجویان انجمن در بخش آموزش انجام میدهیم و از
آنجایی که آموزش هر هنرجو به طور میانگین برای ما حدود ۳ میلیون و ۸۰۰
هزار هزینه بر میدارد، در نظر داریم تولیدات انجمن را ساماندهی کنیم و
بخاطر همین آئین نامه حمایت از تولید را به نگارش درآوردیم.
مدیرعامل
انجمن سینمای جوان در پاسخ به این سوال که اعضای هیئت داوران را با چه
معیارهایی انتخاب کردید، عنوان کرد: در دوره ۳۱ جشنواره فیلم کوتاه تهران
سعی کردیم داوران از جنس فیلم کوتاه باشند، همه داوران این دوره از خود
بچههایی بودند که در گذشته فیلم کوتاه ساختهاند و یک جورهایی سینمای
جوانی بودند و بخاطر همین از آقایان رضا میرکریمی، شهرام مکری، هومن
بهمنش، امیرشهاب رضویان، جعفر صانعی مقدم و فرهاد قائمیان دعوت کردیم تا
هیئت داوران را تشکیل دهند که اتفاقا در این دوره برخلاف دورههای گذشته
وقتی نتایج داوریها اعلام شد همه پذیرفتند که بهترینها انتخاب شدهاند،
اما در سالهای گذشته عدهای اعتراض داشتند که فیلمهایی که باید انتخاب
میشدند با کج سلیقگی هیئت داوران مواجه شدهاند که ما سعی کردیم در دوره
اخیر این مشکل را برطرف کنیم.
ایل بیگی در مورد سیاستهای اخیر
جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هم اشاره کرد و افزود: از هیئت
انتخاب و داوران بخش مسابقه خواسته بودیم آثار امیدبخش و مثبت که بتواند از
سینمای تلخ و سیاه و مایوس کننده فاصله بگیریم و همچنین آثاری که معرف
درستی از کشورشان باشد را انتخاب کنند که الحمدلله فیلمهایی جایزه گرفتند
که همان ویژگیهایی که گفتم را دارا بودند، فقط در بخش فیلمهای تجربی
بود که اوضاع خوبی وجود نداشت و تنها یک دیپلم افتخار داده شد و هیچ نامزدی
انتخاب نشد، چون هیچ کدام از فیلمهای بخش تجربه گرا قابل دفاع نبودند.
حبیب
ایل بیگی در پاسخ به این سوال که انجمن سینمای جوان به عنوان متولی اصلی
فیلم کوتاه در ایران چه برنامههایی برای فروش و بخش اقتصادی این حوزه
دارد، عنوان کرد: ببینید عموما فیلم کوتاه برای نمایش در سینماها نیست،
شاید در بعضی از کشورها قبل از فیلم بلند یک فیلم کوتاه به نمایش درآید،
ولی فیلم کوتاه پاتوق خاص خود را دارد، اخیرا با کارهایی که ما با سازمان
سینمایی در حال انجامش هستیم، همین فعالیت بخش گروه هنر و تجربه است. در
واقع گروه هنر و تجربه درپی ایجاد یک پاتوقی است برای نمایش فیلمهای
کوتاه، مستند و فیلمهای بلند هنریتر و همین سینمای هنر و تجربه همان
جایی است که ما به دنبالش میگشتیم.
مدیرعامل انجمن سینمای
جوان ادامه داد: باید بگویم در دهه ۷۰ که مسئولیت دیگری در انجمن داشتم
درخشانترین دوره اکران فیلم کوتاه بودف بین سالهای ۷۶ تا ۸۱ ما در سینمای
فلسطین هفتهای یک روز فیلم کوتاه نمیاش میدادیم که ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح
روزهای دوشنبه این اتفاق میافتاد نام آن طرح سینمای آینده بود در همان
دوره یک برنامهای هم در شبکه ۲ سیما با عنوان سینمای دیگر داشتیم که فیلم
کوتاه نمایش میدادیم که به دلیل محدودیت در فرمت فیلمها که VHS بود،
تعداد محدودی فیلم میتوانستیم نمایش دهیم.
ایل بیگی اضافه
کرد: بطور کلی مهمترین رسانهای که برای اکران فیلم کوتاه در همه جای دنیا
وجود دارد، تلویزیون است. در همان سالهای دهه ۷۰ ما فیلمها را به
تلویزیون میفروختیم و یادم است که برای تولید هر فیلم کوتاه با قطع ۳۵mm
حدود ۵ میلیون هزینه میکردیم و از فروش فیلمها به تلویزیون حدود ۲۰% به
فیلمسازانش میدادیم، اما در این سالهای اخیر به دلیل مسائل مالی که برای
تلویزیون پیش آمده، دیگر این کار شدنی نیست.
مدیرعامل انجمن
سینمای جوان ادامه داد: اما برای بخش درآمدزائی برنامه دیگری داریم و در
همین اواخر برای پخش و نمایشهای اینترنتی با شرکت رایتل قرارداد بستهایم،
از طریق رایتل موبایل قرار است نمایش فیلم در اینترنت موبایل اپراتور
رایتل راه اندازی شود، یکی از ویژگیهای این طرح این است که امکان دانلود
وجود ندارد و صرفا جهت نمایش است.
باید خاطرنشان کنم که
تفاهمنامه این طرح به این شکل است که اپراتور رایتل صفحه انجمن سینمای جوان
را طراحی میکند و فقط فیلمهای ما را نمایش و معرفی میکند، با این روش
وقتی برای خرید اینترنت مشترکی هزینه میکند برای ما نوعی درآمدزائی پول
خوردی میشود با راه اندازی این شبکه تلفن همراه نوعی فرهنگسازی برای عموم
مردم جهت دیدن فیلم کوتاه میشود.
مدیرعامل انجمن سینمای
جوانان ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حوزه بین الملل چه
کارهایی انجام شده است، اذعان کرد: در خصوص بازار فیلم کوتاه در حوزه بین
الملل برنامههایی خواهیم داشت و در دوره آینده فستیوال فیلم کلرمونت
فرانسه و در حاشیه برگزاری آن غرفهای را از همین حالا اجاره کردیم کاری که
در چندین دوره گذشته حتی ما را در آنجا راه هم نمیدادند ولی ما از همین
حالا غرفهمان را اجاره کردهایم تا فیلمهای جدیدمان را به آنجا ببریم،
علاوه بر اینکه غرفه را داریم سالنی را هم در اختیار گرفتهایم تا فیلمهای
کوتاهمان را برای خریداران و صاحبین کمپانیهای این حوزه بطور جداگانه
روی پرده سینما نشان دهیم تا شاید فیلمهایمان مورد توجهشان قرار گیرد و
آنها را از ما بخرند، گرچه در حوزه اکران و عرضه خارجی کار سخت است، ما در
همین کشور خودمان مشکل داریم، چه برسد در سطح بین الملل بخواهیم اکران و
فروش داشته باشیم، اما این راهی است که به سمتش قدم برداشتهایم و
امیدواریم ان شاءالله نتیجه خوبی داشته باشد.
ایل بیگی یادآور
شد: در جشنواره اخیر فیلم کوتاه تهران از مدرسه فیلمسازی وران فرانسه که در
حوزه مستندسازی فعالیت دارد، دعوت کردیم و به اینجا آمدند، آنها از شرایط
و نوع آموزشی که در انجمن سینمای جوان وجود دارد، حیرت زده شده بودند که
در ایران یک چنین تشکیلاتی هم در حوزه فیلمسازی کوتاه وجود دارد. وقتی
فیمهای ما را نگاه کردند و از اینکه فیلمهای خوبی در بخش مستند در ایران
ساخته شده است، متعجب شده بودند و ما توانستیم با آنها تفاهم نامهای را
امضاء کنیم و بتوانیم در زمینه آموزش مستند به هنرجویان و حضور اساتید
آنها در اینجا تبادل داشته باشیم و قرار شد آنها اساتیدشان را با
هزینههای شخصی که خودشان در نظر گرفتهاند را به ایران بیاورند و بدون
اینکه ما پولی از جیب هزینه کنیم، به فیلمسازان ما آموزش دهند.
ایل
بیگی همچنین افزود: واقعیتش ما وضع بدی در عرصه بین الملل فیلم کوتاه
نداریم، چون که حوزه فیلم کوتاه در خیلی از نقاط دنیا اصلا رواج آنچنانی
ندارد، مشکل ما معرفی انجمن سینمای جوان است که متاسفانه موانعی وجود دارد
که کار را برای ما سخت کرده است، در همین اواخر من به کشوری رفتم و با
مسئولین فرهنگی خودمان در سفارتخانه ایران دیدار یکردم و برایم جای تاسف
داشت که آن مسئولین و رایزنان فرهنگی ما هیچشناختی نسبت به تاریخ هنر،
فرهنگ و مشخصا سینما و تئاتر ایران نداشتند، حتی آنها در کلاسهایی که
توسط همان کشورها برگزار میشود و حضور پیدا میکنند، تازه میفهمند
سینما و کلا هنر ما در چه جایگاهی قرار دارد.
ایل بیگی در
پایان در ارتباط با امور بین الملل افزود: در چند وقت اخیر تعدادی فیلم و
کتاب عکس، به وزارت امور خارجه ارسال کردیم و آنها با دیدن فیلمها و
عکسهای ما از پتانسیلی که در این زمینه وجود دارد استقبال کردهاند و در
همین روزها با مسئولین وزارت امور خارجه در محل انجمن سینمای جوان جلسه
خواهیم داشت تا با معرفی و ارسال فیلمهای کوتاه و عکسهایی که راجع به
ایران و فرهنگمان وجود دراد به سفارتخانههایمان در کشورهای دیگر ببریم و
با نمایش آنها از طریق این فیلمها و عکسها بتوانیم مردم دیگر کشورها را
با فرهنگمان آشنا کنیم.
مصاحبه از: فرزان زارع
انتهای پیام/ اس