سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوید ادهم:

توسعه کشور از طریق آموزش و پرورش و بهبود وضعیت رفاهی معلمان

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: برای بهبود وضعیت رفاهی معلمان باید به این باور برسیم که توسعه کشور از طریق آموزش و پرورش ممکن است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش شب گذشته با حضور دریکی از برنامه‌های شبکه 5 گفت: تدوین سند چشم انداز 20 ساله کشور حرکتی بود که زمینه دستیابی به توسعه پایدار را فراهم آورد، زیرا در آموزش و پرورش بیش از سایر دستگاه ها این امر نیاز بود و این نهاد تلاش می‌کند تا دانش آموزان‌ امروز را برای زندگی فردا آماده کند.

وی ادامه داد: توسعه کشور را باید از آموزش و پرورش آغاز کرد و هم اکنون نیز این نهاد از حاشیه هایی رنج می‌برد که موجب می‌‌شود آموزش و پرورش نتواند تحقق بخش سند چشم انداز توسعه باشد.

نوید ادهم تصریح کرد: طی سه دهه اخیر دست‌آوردهای خوبی همچون افزایش پوشش تحصیلی و افزایش عدالت آموزشی را شاهد بودیم اما به دلیل تغییرات جامع آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای امروز نیست.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت رفاهی معلمان باید به این باور برسیم که توسعه کشور از طریق آموزش و پرورش ممکن است، افزود: سیاستمداران کشور باید این موضوع را بپذیرند که برای رسیدن کشور به توسعه باید به دبستان و قبل از دبستان توجه داشت و به انسان توسعه یافته اندیشید.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، اظهار داشت : در حال حاضر با پدیده تلخ کوچک انگاری آموزش و پرورش مواجه هستیم و تحقیق و منابع و امکانات به این نهاد کم است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش بیرونی است و به دلیل عدم حمایت از این نهاد شکل گرفته است، افزود: عزم ملی و همگرایی جدی بین سیاستگذاران و تخصیص دهندگان منابع را نیاز داریم که باور کنند توسعه را باید از آموزش و پرورش آغاز کرد.

نوید ادهم با اشاره به اینکه بودجه امسال آموزش و پرورش 20 هزار میلیارد تومان بود، گفت: 98 درصد از این رقم به پرداخت حقوق کارکنان اختصاص می‌یاد و رقمی که بتوان برای فعالیت‌های پرورشی، پژوهشی،‌ تربیتی هزینه کرد باقی نمی‌ماند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش را یک دستگاه مصرفی ببینیم دیگر نگاه سرمایه گذاری به آن نداریم و برای ارتقای جایگاه شغلی معلمان نیاز به همکاری مجلس و دولت است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با دو نوع مشکل مواجه است افزود: نخست مشکلات بیرونی است که حل آن به دست آموزش و پرورش نیست و دیگری مشکلات درونی از جمله اینکه آموزش و پرورش بیش از حد حافظه‌گرا و نظری است به طوری که در سند تحول راهکارهایی برای حل این مشکل در نظر گرفته شده است به عنوان مثال در پایه ششم درس کار و فناوری را برای آموزش مهارت دانش آموزان‌ تدوین نموده.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی آموزش و پرورش را تامین می‌کند و دیگر از سایر بخشها در آموزش و پرورش پذیرش نداریم. به طوری که سالانه این دستگاه 15 هزار نفر خروجی دارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.