سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عباس صالحی در دومین دو سالانه بین المللی کارتون کتاب:

باید فکری به حال فرهنگ مکتوب کرد/ کتاب در خطر است

فرهنگ مکتوب کشورهایی چون ایران که در آنها کتاب در خطر تصویر قرار گرفته باید حمایت شود.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری دومین دوسالانه کارتن کتاب که امروز در تالار آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره کارتون کتاب خوشحال افزود: از ابتکار خوب نهاد کتابخانه های عمومی و خانه کاریکاتور که این مسیر را گشوده‌اند تشکر می‌کنم.
 
وی افزود: مادر در دنیایی هستیم که غلبه و سلطه فرهنگ تصویری را مشاهده می‌کنیم. امروز فرهنگ دیداری و تصویری به عنوان حاکم فرهنگی جهان‌دیده می‌شوند و فرهنگ های دیداری و شنیداری مورد تضعیف قرار گرفته و در معرض نابودی هستند.

وی ادامه داد: این اتفاق ضربتی را به فرهنگ بشر وارد می کند، بشریت اگر فرهنگ کتبی را از دست بدهد دریچه‌ای از سرمایه‌های تاریخی و وجودی خود را از دست داده است.

صالحی افزود: بنابراین باید فکری به حال فرهنگ مکتوب کرد و این نیاز برای کشور ما مضاعف است زیرا در کشورهای غربی فرصت بیشتری برای جای انداختن فرهنگ مکتوب وجود داشته است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته خطر بیشتری برای فرهنگ مکتوب وجود دارد، یعنی غلبه فرهنگ تصویری بر فرهنگ مکتوب بیشتر است.

وی تاکید کرد: کتاب در خطر است و این خطر تصویر است. اما اینکه تصویر به کمک کتاب آمده مغتنم شمرده می‌شود.

صالحی ادامه داد: به نظر می‌رسد که کتاب را به کمک تصویر می‌توان نگاه داشت و این راهی  برای نگه داشتن  فرهنگ مکتوب است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ تصویری باید نقش سینما و تلویزیون در خدمت به کتاب مشخص شود اما این چیز دیگری است.

وی مزیت‌های کارتون نسبت به سینما و تلویزیون را کم هزینه بودن ،‌انفرادی بودن و برخورداری از جذبه انتقاد – نقد دانست و گفت: جذبه انتقاد و نقد در کارتون است و ژانر کارتن ژانری انتقادی است.

وی ادامه داد: نقد دلربا و دلگشا است و سپس می توان از طنز به عنوان چهارمین ویژگی منحصر به فرد کارتن یاد کرد.

صالحی گفت: خوشبختانه در کشور ما در عرصه‌های رسانه‌های تصویری استعدادهای خوبی شکل گرفته و ما در چند حوزه مزیت‌هایی داریم که می‌توانیم در جهان حرف بزنیم و رقابت کنیم که یکی از این حوزه ها کارتن است.

وی ادامه داد: باید به هنرمندانی که به وادی کارتون آمده‌اند تبریک گفت.

صالحی تصریح کرد: بسیار خوشبختم که این استعداد تصویری به کمک فرهنگ مکتوب آمده است. کارتون می تواند تلفیقی از تصویر و فرهنگ مکتوب بیاورد.
 
همچنین علی‌رضا مختار پور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از مراسم دوسالانه کارتون کتاب، با بیان اینکه در روزهایی که گذشت مسئولان به اندازه کافی از وضعیت کتابخوانی و کتابدار صحبت کرده‌اند،‌افزود: با توجه به وجه تخصصی جشنواره دو سالانه کارتون کتاب من می‌خواهم به دوره دانشجویی خود برگشته و حکایت‌هایی از مولانا و وحشی بافقی را در باب داستان لیلی و مجنون روایت کنم.

وی ادامه داد: مولانا در سال 672 هجری مصادف با نیمه دوم قرن هفتم از دنیا رفته و حافظ یک قرن بعد پاسخی به او می دهد که بنابراین پاسخ اگر بتوانیم نوع نگاه خود را عوض کنیم، انسان را خواهیم جست.

وی ادامه داد: سوال من اینجا این است که آیا نکاتی که عرفا و شعرا می گویند معنای معرفت دینی هم دارند. البته با توجه به آیات 30 تا 35 سوره یوسف، حضرت یوسف که تا قبل از ورود به مهمانی زلیخا بارها در معرض دید عموم قرار گرفته بود در مهمانی چون زلیخا توانست کاری کند که دیگران یوسف را از منظر او ببینند دست ها بریده شد.

وی ادامه داد: به نظر من اتفاقی که هنرمند تصویرگر کارتونیست می‌کند نگاه ما را به عالم تغییر می‌دهد و وقتی ما این نگاه را به عالم می کنیم از آن نظر که هنرمندان کاترتنیست می‌توانند به درستی در نگاه انسان به عالم تغییر  ایجاد کنند می توانیم به اتفاقاتی که تا دیروز معمولی و نادرست تجلی می‌کردند  درست نگاه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما از آن جهت که هنرمندان هنرمندان کاریکاتوریست نوع نگاهمان را تغییر می‌دهند از همه آنها قدردانی کرده و تلاش آنها را ارج می نهیم.

در بخش دیگر جشنواره دو سالانه کارتون – کتاب و در قالب پیام وزیر ارشاد به این جشنواره بیان شد:اگر اعتقاد داریم نقش کتاب در فرهنگ زیاد است پس باید توجه بیشتری به آن کنیم.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این پیام گفت: در سیره ائمه معصومین هم در مساله کتاب و تفکر تاکید بسیار شده و صیانت از فرهنگ خودی و مقابله با فرهنگ غربی نیاز به تولید فکر و اندیشه دارد.

وی یکی از راه‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را مردمی کردن این فرهنگ دانست و ادامه داد: ایجاد انگیزه کتابخوانی در مردم یکی دیگر از این راه‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از پیام خود با بیان اینکه نیاز به وحدت رویه و جلوگیری از اقدامات موازی که گاه دیده می‌شود که در جامعه وجود دارد هم‌اکنون احساس می‌شود، افزود: جذابیت و نوآوری در کتاب کشور در فرهنگ کتاب خوانی باعث ایجاد  انگیزه در مردم می‌شود .

وی خاطر نشان کرد: باید کتاب مفید و ارزان‌ قیمت تولید کنیم.

در بخش پایانی این مراسم از هیئت انتخاب و داوران نهایی جشنواره دوسالانه9 کارتن تقدیر شد.

همچنین هدایایی به مهدی عزیزی ، جوآنا واسیاک از لهستان، یوگوسلاو ولاهوویچ از صربستان، والنتین جئوگیوف از بلغارستان، و محمود نظری داده شد.

در بخش دیگری از مراسم جشنواره دو سالانه کارتون کتاب جوایزی به نفرات اول تا سوم این جشنواره با نام‌های محمود آزادنیا ، علیرضا پاکدل، و سعید فرهنگیان داده شد.

گفتنی است که در حاشیه مراسم دو سالانه کارتون- کتاب با حضور افرادی چون : سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ از کاتالوگ دو سالانه و لوح فشرده مولتی مدیای جشنواره رونمایی شد.

لازم به ذکر است که جعفر صادق عباس‌نژاد راننده تاکسی  کتابفروش  در بخش دیگری از مراسم جشنواره دو سالانه کارتن – کتاب از دست مهمانان ویژه این مراسم که از میان آنها می‌شود به لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی، سید محمد دعایی نماینده رهبری در روزنامه اطلاعات اشاره کرد،‌ جایزه خود را دریافت کرد.



انتهای پیام/
برچسب ها: ادبیات ، صالحی ، فرهنگ ، کارتن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.