سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضایی مطرح کرد:

نظام جامع ثبت‌هاي آماري ايران ويژگي مهم نظام آماري مطلوب

معاون طرح‌هاي آماري و آمارهاي ثبتي مركز آمار ايران گفت: فعاليت‌هاي آماري در قالب نظام آماري كشور انجام مي‌شود كه از اهداف مهم آن شناخت مشكلات وتنگناهاي نظام توليد آمار و تشخیص دقيق نيازهاي آماري كشور است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛  نعمت‌الله رضایی در همايش ذينفعان و متوليان " نظام جامع ثبت هاي آماري ايران" ،‌‌ با اشاره به اين نكته كه کلیات و احکام طرح نظام جامع ثبت‌هاي آماري ايران در جلسه شماره 49 شورای عالی آمار كه در تاريخ 29 تير ماه برگزار شد، به تصويب رسيده است، گفت:‌ فعاليت‌هاي آماري در قالب نظام آماري كشور انجام مي‌شود كه از اهداف مهم آن شناخت مشكلات وتنگناهاي نظام توليد آمار و تشخیص دقيق نيازهاي آماري كشور است.
 
معاون طرح‌هاي آماري و آمارهاي ثبتي مركز آمار ايران در ادامه افزود: هدف ما در مرکز آمار این است که شاخص های کلان مورد نیاز کشور را تامین کنیم و برای تحقق اين هدف، نیازمند یک نظام آماری چابک و سریع هستیم.  
 
وی در ادامه با ذکر تفاوت‌هایی که نظام آماری موجود در کشور و نظام آماری مطلوب دارد گفت: از جمله ويژگي‌هاي نظام آماری موجود در کشور، توانايي تشخيص دقيق نيازهاي آماري كشور، متخصص و متبحر بودن در انجام طرح‌هاي آماري و سرشماري‌ها، استفاده از شيوه‌هاي متفاوت جمع آوري داده‌ها از جمله روش های كاغذي و الكترونيكي، تمركز پوشش آماري جهت توليد آمارهاي مورد نياز شاخص هاي كلان از جمله نرخ‌هاي بيكاري، رشد اقتصاي و تورم و همچنین عدم وجود نظام جامع آمارهاي ثبتي متمركز، با وجود استقرار سيستم‌هاي اطلاعاتي در سطح دستگاه‌هاي اجرايي كشور است.  
 
رضایی در ادامه نظام آماری مطلوب را نظامی ذکر کرد كه سريع، بهنگام، دقيق و با كيفيت ، قابل ارائه در سطوح مختلف جفرافيايي، مقرون به صرفه و مبتني بر فناوري هاي نوين است و همچنین پاسخگوي نيازهاي مختلف، قابل رهگيري در طول زمان(سري زماني)، داراي سهولت دسترسي وحداقل بار پاسخگوئي‌ می‌باشد.  
 
وی سامان‌دهی نظام جامع ثبت‌هاي آماري ايران را كه از ويژگي‌هاي مهم نظام مطلوب آماري است، از طریق همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی ضروری ذکر کرد.

 
** ایران ستاره‌اي در منطقه برای تبادل دانش

 
نماینده مقیم صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران که در همایش ذينفعان و متوليان " نظام جامع ثبت هاي آماري ايران"  حضور داشت، با بیان این نکته که كشور ایران می تواند همچون ستاره‌اي در منطقه برای تبادل دانش باشد، بر اهمیت سنجش در مدیريت و برنامه‌ریزی یک کشور اشاره نمود و افزود: سامان‌دهی سیستمی مانند IRANSTARS  نیاز به تعهد و پایبندی و پی‌گیری جدی دولت و هماهنگی رده‌های مختلف اجرایی این نظام دارد.  
 
 هولكي اوز تصریح کرد در هیچ کشوری یک مرکز مانند مرکز ايران توانایی تولید تمامی داده‌های مورد نیاز کشور را ندارد و همه سازمان‌ها در این امر به عنوان یک وظیفه ملی باید تلاش نمایند. وی افزود: این فعالیت‌ها باید با هماهنگی یکدیگر و مرکز آمار ایران صورت گیرد  و نباید سازمان‌ها به صورت جزیره ای این امر را پیش ببرند.
 
گفتني است، ‌دراين گردهمايي،آقاي دكتر كياني، معاون پژوهشكده آمار و مشاور رييس مركز آمار ايران، جزييات، مفاهيم كليدي و مدل‌هاي علمي نظام جامع ثبت هاي آماري ايران (IRANSTARS ) را براي حاضرين تشريح نمود./
 
انتهای پیام/

برچسب ها: همایش ، نظام ، آماری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.