سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحث حضور «مارلبرو» در ایران در گفت و گو با محمد حسین برخوردار؛

تجار واقعی مقابل قاچاقچیان دوام نمی آورند

چند وقت بود که پیش محمد‌رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از واردات محصولات شرکت فیلیپ موریس- تولید‌کننده سیگارهای مارلبرو- خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ انتشار این خبر از سوی وزیر، با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی مواجه شد که از جمله شدیدترین واکنش‌ها می‌توان به سخنان نادر قاضی‌پور، نماینده شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که ضمن صهیونستی خواندن مدیران این شرکت اعلام کرد در صورت اجرایی شدن واردات مارلبرو استیضاح نعمت‌زاده را در دستور کار مجلس قرار خواهد داد. از طرفی سخنگوی شرکت فیلیپ موریس با رد هرگونه خبر در مورد احداث کارخانه تولید سیگار در ایران اعلام کرد تاکنون هیچ درخواستی از این شرکت برای اقدام به همکاری با ایران فرستاده نشده است.

مدتی بعد نعمت‌زاده با بیان اینکه شرکت فیلیپ موریس صهیونیستی نیست، گفت: اگر این شرکت صهیونیستی بود، به طور قطع مجوزی را برای آنها صادر نمی‌کردیم و پیش از آن، از این موضوع اطمینان حاصل کرده‌ایم. نعمت‌زاده در واکنش به اظهارات سخنگوی شرکت فیلیپ موریس مبنی بر رد درخواست مجوز احداث کارخانه در ایران گفت: اگر این نماینده به صورت رسمی اعلام کند که وارد بازار ایران شده و نمایندگی ایجاد کرده است به‌طور قطع از سوی کشورهای غربی جریمه خواهد شد.
 
از سوی دیگر با توجه به اینکه در بازار کالاهای قاچاق، اطلاعات شفاف و دقیقی در مورد کمیت و کیفیت و بهداشت این محصولات در اختیار دولت نیست، این مساله مانع کنترل و نظارت دقیق بر این نوع کالاهاست. همچنین همواره شاهد این هستیم که حجم زیادی از کالاهای برنددار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

با توجه به این اتفاقات لزوم واردات قانونی محصولات و کالاهایی که به صورت قاچاق در کشور موجود هستند این روزها بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها و دولتمردان قرار گرفته است. رییس مجمع واردات در همین رابطه در گفت‌وگو با «جهان صنعت» با اشاره به اینکه قاچاق کالا به دو صورت انجام می‌شود در تشریح این دو مورد گفت‌: همواره عده‌ای هستند که برای فرار از پرداخت مالیات و حقوق دولت دوست ندارند در بازار به صورت بی‌نشان فعالیت کنند و معمولا عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها در بازار واردات همین افراد هستند.

 محمد حسین برخوردار افزود این افراد با فعالیت مخفیانه خود نه تنها به اقتصاد کشور ضربه زده بلکه تجار شناسنامه‌دار را هم دچار مشکل می‌کنند و در نتیجه این تجار قادر به تامین هزینه‌هایی که واردات برایشان دارد نخواهند بود و در مقابل فعالیت غیرقانونی این افراد سودجو دوام نمی‌آورند.
 
عضو هیات رئیسه اتاق تهران گفت: از طرف دیگر سیاست‌های اشتباه گمرکی در تنظیم تعرفه‌ها و محاسبه ارزش افزوده ممکن است افراد دیگری را که به دنبال واردات قانونی هستند اما این کار برای آنها به صرفه نیست به سمت قاچاق سوق دهد.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح تعرفه‌ها می‌تواند زمینه ساز جایگزینی واردات قانونی به جای قاچاق را فراهم کند، گفت: می‌توان روی اصلاح تعرفه‌ها کار کرد اما به این علت که همواره صنعت ما دچار مشکل بوده وزارت صنعت نتوانسته تعرفه‌ها را طوری که موجب تقویت صنعت و بهبود کسب و کار باشد اصلاح کند. وی ادامه داد: حمایت از تعرفه‌ها امری تک بعدی نیست و یکباره نباید تغییر پیدا کند بلکه لازم است ضمن تقویت صنایع و تولید، تعرفه‌ها به صورت پله‌ای کاهش پیدا کند.

برخوردار در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: البته در صورت اصلاح تعرفه باز هم ممکن است عده‌ای دست به وارادت غیر قانونی و اعمال ناهنجار بزنند اما نمی‌توان تاثیر اصلاح تعرفه‌ها را بر کاهش قاچاق کالا کتمان کرد. وی با بیان اینکه باید کنترل‌های مناسبی توسط دولت بر مرزها صورت گیرد، افزود‌: مردم هم باید از لحاظ فرهنگی توجیه شوند و ضمن حمایت از تولید ملی از خرید کالاهای قاچاق خودداری کنند.

 رییس مجمع واردات گفت: یکی از مشکلات کالاهای قاچاق فقدان گارانتی و عدم اطمینان کامل از بهداشت آن است که مردم باید به آن توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی صنعت کشور را دچار مشکل کرده، گفت: این مساله هم در اصلاح تعرفه از موانع اصلی به شمار می‌رود.

برخوردار در بیان راهکارهای موجود برای کنترل واردات و جلوگیری از قاچاق گفت: کشور ما نیروی کار جوانی دارد و با استفاده از این نیروی جوان بهتر است ایران هم مانند کشور دوبی از کشور‌های تازه توسعه یافته کالا ترانزیت کند.

وی افزود: صنایع ما باید سهمی از بازار دنیا را داشته باشد و ما برای انجام این کار مجبوریم میزان بهره‌وری و دانش کارکنان و مهندسان صنعت کشور را تا سطح جهانی ارتقا دهیم.

وی به طور مشخص در مورد واردات مستقیم و قانونی مارلبرو نیز گفت: نفس واردات برای جلوگیری از قاچاق امر مثبتی است و مسلما اگر واردات سیگار هم تحت کنترل دولت و سازمان بازرسی باشد به نفع کشور است.

اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران
برچسب ها: سیگار ، قاچاق ، مارلبرو ، شرکت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.