سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراسم نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست؛

وزیر ارشاد برای اهدای جایزه‌ کتاب سال محیط زیست حاضر نشد/ "ابتکار": در حوزه محیط زیست به الهام بخشی و تحول دیدگاه نیاز داریم

در مراسم نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست که قرار بود به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه‌ی این بخش را اهدا کند بدون حضور وی از برگزیدگان تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست صبح امروز با حضور سید "مصطفی محقق‌احمدآبادی" معروف به محقق داماد، "محمد درویش" دبیر جشنواره و مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی، "مظاهری" معاون آموزشی و پژوهشی، "عباس صالحی" معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، "معصومه ابتکار" رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در پارک پردیسان برگزار شد.

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی روح‌بخش از قرآن کریم و پس از خوش‌آمدگویی مجری ، "محمد درویش" دبیر جشنواره و مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی گفت: متاسفانه طبیعت ایران حال خوبی ندارد، نه حال سمندرهای خالدار امپراطور در دره‌ شهبازان خوب است و نه حال میش مرغ‌ها در دشت سوتاوبوکان.

وی افزود: در این سرزمینی که متعلق به ماست، وحشی بافقی بیش از 500 سال پیش دریافته بود که ما اهل قطع درخت‌ها و از بین بردن محیط زیست نیستیم. با وجود این امروز بی‌مهابای فرداها نسل درختان از جنگل های تالش تا کهورهای محمودآباد، ریگان ریشه‌کن می‌شود و سازمان متولی محیط‌زیست ایران بر این باور است که با منطق سرنیزه و چکمه هرگز نمی‌توان، توان تاب‌آوری طبیعت وطنی که دوستش داریم را به آن بازگرداند و سزاوارانه پاس داشت.

وی ادامه داد: تلاش برای توان‌افزایی، ارتقای سواد محیط زیستی و اعتلای فرهنگی ساکنان فلات ایران در سطح اولویت‌های راهبردی ما قرار دارند. تلاشی که در بیست و پنجمین روز از آبان 1393 در روزی که به نام "کتاب، آگاهی و سبک زندگی" نام‌گذاری شده است و شناسه گویایش در همین اجتماع پرشور و فرزانه در تالار شهدای محیط زیست پردیسان قابل ره‌گیری است.

درویش همچنین اظهار داشت: این که امروز می خواهیم همزمان با آیین‌های بیست و دومین سال برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی 24 الی 30 آبان، نخستین دوره از جشن ملی انتخاب کتاب سال محیط زیست را برگزار کرده و از بین بیش از 300 اثر در حوزه‌هخای گوناگون تخصصی، حقوقی، دینی، کودک و نوجوان و نشریات دریافت کردیم،‌به انتخاب یک هیئت داوری 64 نفره به صاحبان 25 اثر جوایز را اهدا نماییم.  

دبیر جشنواره نخستین کتاب سال محیط زیست، همچنین عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست امیدوار است بنیان‌گذاری جشن ملی انتخاب برترین کتاب محیط زیست در سالی که به نام فرهنگ است سبب شود تا نویسندگان طبیعت دوست نیز ترغیب به نوشتن در این حوزه شود.

وی در پایان گفت: این جشن بزرگ و عظیم بدون حمایت مقامات ارشد سازمان و مدیران دوستدار طبیعت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل نمی‌گرفت.

مظاهری معاون آموزشی و پژوهشی سازمان محیط زیست با بیان اینکه سازمان محیط زیست بر اساس رسالت خود که مبنی بر حفظ و حراست از منابع طبیعی، عناصر حیاتی، ثروت و سرمایه‌های ملی است گفت: با استناد بر اصل پنجاهم قانون اساسی کشور که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی می‌داند باید از تمام فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در جهت تحقق اهداف این سازمان بهره بگیرد چرا که اجرای تصمیم‌های نابخردانه توسط افراد و طمع‌ورزی‌های نا محدود انسان‌ها توازن طبیعت را بر هم زده و موجب وارد آوردن خسارت‌های جبران‌ناپذیر به طبیعت می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان محیط زیست بیان کرد: ضرورت آموزش و دانش‌افزایی برای تغییر رفتار اقشار مختلف جامعه به ویژه مدیران ارشد و تصمیم‌سازان کشور وجود دارد و این ضرورت برای حفظ و نگه‌داری از مواهب خداوندی که پیرامون بشر است مطرح شده است.

وی در خصوص افزایش دانش و آگاهی در جامعه گفت: این امر باید در همه سطوح و همه مقاطع سنی جریان داشته باشد و لازم است که در فرهنگ مردم سرزمینمان کتاب و کتابخوانی سفارش ، تشویق و ترغیب شده و زیرساخت‌های آن فراهم شود.

مظاهری همچنین اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست با پیشنهاد معاون محترم توسعه انسانی، حقوقی و مجلس، آقای مجابی در مهر ماه سال جاری مصمم شد همزمان با برگزاری هفته کتاب اقدام به برگزاری نخستین جشنواره ملی کتاب سال محیط زیست نماید و دبیری این جشنواره به دفتر آموزش و مشارکت مردمی واگذار شد.

مظاهری در پایان گفت: حفاظت از محیط  زیست همراه با بهره‌برداری خردمندانه و پایدار میسر نخواهد بود مگر از طریق همفکری و هم‌افزایی متولیان و مسئولان در حوزه‌های مختلف.

وی با بیان نقل قولی از آیت الله طباطبایی به سخنان خود پایان داد.

مجابی معاونت پشتیبانی جشنواره بیان کرد: قطعا پرداختن و توجه به زبان و دانش برای رشد و نمو مهم است. مشکل محیط زیست وقتی مطرح می‌شود که ما نگاه‌های دینی و غیر دینی را نیز در کنار آن ببینیم.

وی افزود: نگاه غیر دینی به این مساله این است ، انسان موجودی قادر به بهره‌برداری از محیط می‌داند.  

نگاه دینی هم از انسان بعنوان اشرف مخلوقات یاد می‌کند و به همین خاطر او را مسلط به طبیعت می‌داند.

در مورد استفاده از محیط زیست باید اخلاق را در نظر گرفت چون در نگاه دینی مسئله ماورا الطبیعه نیز وجود دارد.


"صالحی" معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی گفت: در هفته کتاب دو مقوله اساسی را مرور می‌کنیم از سویی بحث کتاب مطرح است، که بزرگترین و مهم‌ترین مساله زمان ماست و از سویی دیگر مساله محیط زیست که از مناظر و زوایای گوناگون مورد بحث است.

وی در ادامه گفت: بشر برای ماندن و بقا نیاز به حفاظت از محیط زیست دارد و بقای بشر به بقای محیط زیست بستگی دارد.

منظر دیگر مورد بحث بعد اخلاقی است و اینکه آیا استفاده اخلاقی از محیط زیست می‌کنیم یا خیر؟

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: زاویه دیگر دیدگاه‌های معطوف به محیط زیست تفکر ادیان الهی و شرقی و ادیان معنوی جهان است که طبیعت را فاقد جان و شعور نمی دانند، جهان سرشار از شور و حیات است.

وی گفت: امروزه در جهان به دلیل خرابی‌هایی که ایجاد شده بحث‌ها و مذاکراتی مطرح است که یکی از رسانه‌هایی که در خدمت این اهتمام می تواند قرار گیرد کتاب است؛ که منظور فقط کتاب کاغذی نیست، بحث مورد بررسی موضوع خود کتاب است که وسیله‌ای قوی برای فرهنگ و محیط زیست است.

در ادامه گفت: قالب های مختلفی در خدمت محیط زیست است که می توان به کتاب‌های علمی درون‌رشته‌ای محیط زیست، کتاب‌های میان رشته‌ای محیط زیست، کتاب‌های ترویجی محیط زیست و بحث ادبیات اشاره کرد.

صالحی با تشکر از رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بحث و حمایت از آثار ارزشمند در حوزه محیط زیست را در کنار کتاب نویسی و کتاب‌خوانی محیط زیست قرار دهیم.

"معصومه ابتکار" رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: خیلی خوشبختم که این جشنواره با همت نویسندگان،‌ متفکران و همکارانم در محیط زیست و وزارت ارشاد برگزار شد و امیدوارم که شاهد پیشرفت‌های خوب در عرصه محیط زیست و کتاب باشیم.

وی با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از وزیر ارشاد آقای جنتی برای ایجاد فضای سالم در چارچوب قانون تشکر می‌کنم. این تحول بزرگی بود که در وزارت ارشاد بعد از یک دوران سخت رخ داد. البته راه سخت هنوز پیش روی ماست، چون برای اهالی دانش و تفکر همیشه راه سخت است.

وی با بیان اینکه مشعل فرهنگ، هنر و ادب در جامعه ما روشن است گفت: امیدواریم این راه ادامه پیدا کند و شاهد بسط و رشد و اعتلای فرهنگ ایران باشیم و در فضایی آزادانه به تلاش در این عرصه بپردازیم.

ابتکار عنوان کرد: در جامعه‌ای که نتوانیم حداقل آزادی را برای تفکر و بیان و نقد فراهم کنیم نمی‌توانیم انتظار رشد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه مسائل محیط زیست است گفت: آسیب فرهنگی در این عرصه وجود دارد که با این سابقه فرهنگی و هنری در سرزمین ما متاسفانه این فرهنگ آنطور که باید و شاید رعایت نمی‌شود.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: ما در حوزه محیط زیست به بحث الهام بخشی و تحول دیدگاه نیاز داریم. خیلی از افراد بودند که با خواندن یک کتاب متحول شدند، نمونه آثار تاثیرگذار کتاب "شازده کوچولو" بود که هنوز هم در جامعه به خاطر تاثیراتش مطرح است.

وی در خصوص بحث کودکان در محیط زیست گفت: متاسفانه ما به این نکته توجه نمی‌کنیم که در گروه کودک و نوجوان به الهام‌بخشی و تاثیر گذاری توجه نمی‌شود.

معاون رییس جمهور با ابراز خرسندی از حفظ جایگاه کتاب در جامعه گفت: باید جریان و جنبش کتابخوانی از مدارس آغاز شود و داستان نویسی نیز ترغیب و تشویق شود.

ابتکار در پایان گفت: مساله محیط زیست مختص یک کشور نیست، این موضوع جهانی است و ما امیدواریم با اولین جشنواره ملی کتاب سال محیط زیست بتوانیم به بین‌المللی کردن این جشنواره دست یابیم.
 
 
* بخش جوایز:

معاونت محیط زیست انسانی  
1 . رتبه اول تالیف: ارزیابی کیفیت آب، تالیف دکتر سید هادی خاتمی
کتاب‌های ترجمه شده:
2 . رتبه دوم: کتاب تصفیه و دفع لجن فاضلاب،‌نویسندگان: کلورسن آندرئولی، مارکوس ون اسپرلینگ، فرناندو فرناندس – مترجمان: مهندس یوسف کر، مهندس عاشور محمد مردگان‌پور
3 . رتبه سوم: کتاب نانو فناوری و محیط زیست، مترجمان: علی نقی‌زاده،‌مختار مهدوی، مهدی قربانیان، اسماعیل قهرمانی، حسین صفری پلنگی
 
معاونت محیط زیست طبیعی
1 . کتاب مبانی زیست شناسی حفاظت، تالیف دکتر منصوره ملکیان، دکتر محمد رضا همامی
2 . کتاب بوم شناسی گیاهی،‌تالیف دکتر منصور مصداقی
3 . کتاب پروانه‌های ایران تالیف علی‌رضا نادری
 
معاونت محیط زیست دریایی
1 . کتاب راهنمای انتخاب و تهیه طرح‌های مدیریت مناطق حفاظت شده ساحلی – دریایی، تهیه کننده هنریک مجنونیان  
2 . کتاب اثرات محیط زیستی تاسیسات آب‌شیرین‌کن‌ها بر اکو سیستم‌های دریایی، تالیف غلامعباس رضایی، نیما پورنگ،‌فرزاد زندی، رضا گلشنی
3 . کتاب فک خزری، تالیف الناز نینواز، یاسمن دیلمقانی،‌نیکتا مقدمی‌پور
 
حوزه عمومی (حقوقی – آموزشی)
در حوزه ترجمه رتبه اول کتاب کودک و طبیعت، نویسندگان: پیتر کان، استیفن کلرت،‌ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده و آرش حسینیان  
رتبه دوم کتاب نجات محیط زیست، نویسنده لستر براون،‌ترجمه دکتر حمید طراوتی
همچنین در بخش عمومی،‌کتاب حقوق محیط زیست و توسعه پایدار، تالیف آیدا آریا پارسا، رتبه دوم را بدست آورد.
 
بخش ناشرین جشنواره 

1 . انتشار فنی ایران (چاپ بیش از 100 عنوان کتاب محیط زیستی در رده کودک و نوجوان)
سید رضا کروبی مدیر عامل  
2 . انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد (چاپ بیش از بیست عنوان کتاب تخصصی و عمومی محیط زیست)
علی‌رضا نوری مدیر پخش انتشارات
3. انتشارات خرسندی (چاپ بیش از 14 عنوان کتاب تخصصی در زمینه حقوق محیط زیست)
هادی طالع خرسند مدیر انتشارات
 
بخش کودک و نوجوان
(حوزه کودک)
بخش تالیف  
1 . فریاد یوزپلنگ، نویسنده علی گلشن، موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر  
2 . کتاب رنگ و ...،‌نویسنده سرور پوریا، انتشارات آوای قلم
3 . کتاب مسافر تالاب نویسنده اعظم ایزدی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس (انتشارات سیب سبز)
 
بخش ترجمه  
رتبه دوم، کتاب آینده کره زمین مترجم محمد رضا داهی، انتشارات فنی ایران  
 
(حوزه نوجوان)
بخش ترجمه:  
1 . کتاب نجات زمین در دست ماست، بهرام معلمی مترجم، انتشارات فنی ایران
2 . کتاب آب چال،‌فواد نظیری مترجم، انتشارات فنی ایران  
 
بخش نشریات
(سالنامه، فصلنامه،‌ماهنامه)
1 . ماهنامه سرزمین من، مدیر مسئول: محمد مشاری، ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی ،‌گروه مجلات همشهری
2 . فصلنامه دانشنامه، مدیر مسئول: کاوه فیض الهی
3 . فصلنامه توسعه پایدار، محمدرضا سعید افخم شعرا
4 . ماهنامه گیتانما، نیک‌خواه بهرامی
 
جایزه ویژه: سازمان حفاظت محیط زیست کشور به پاس خدمات فرهنگی قابل توجه استاد آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق احمد آبادی معروف به محقق داماد در تالیف کتاب‌هایی که بین موازین محیط زیستی و آموزه‌های دینی پیوند برقرار می‌کنند جایزه ویژه نخستین دوره انتخاب کتاب سال محیط زیست به ایشان اهدا می‌شود.



انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.