سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین همایش نوسازی، بازیافت و محیط زیست در منطقه9 برگزار شد

نخستین همایش نوسازی، بازیافت و محیط زیست در تالار اجتماعات مرکز آموزش‌های شهید حیدری(خانه مشق) منطقه 9 برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نخستین همایش نوسازی، بازیافت و محیط زیست با مشارکت حوزه اجتماعی، امور شهری، محیط زیست و دفاتر نوسازی شهرداری منطقه 9 و با حضور جمعی از مسئولان این منطقه با شعار هر آن چه خوار آید روزی به کار آید در تالار اجتماعات مرکز آموزش‌های شهید حیدری(خانه مشق) برگزار شد.

این همایش که با هدف ایجاد کار نوین شهری صورت گرفت تا با در نظر گرفتن راهکارهای مساعد، معضلات و مشکلات محله و منطقه خود را بشناسیم و در جهت رفع آن گام برداریم.
 
باید بدانیم که در اهمیت حفظ محیط زیست ریختن زباله‌ها در سطح دریاها، باعث مرگ میلیون‌ها جانور و پرنده دریایی می شود که با این کار لطمه بسیار بزرگی به چرخه طبیعت می زنیم.
 
این همایش برگزار شد تا نسبت به نوسازی بافت های فرسوده محله‌مان اقدام کنیم و بگوییم بازیافت تکرار حیات است و باید در حفظ آن کوشا باشیم.
 
در آیین بزرگ این مراسم عباس علی کارگر رئیس اداره بازیافت منطقه 9 ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالارشهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) سخنان خود را با این سوال آغاز کرد که اگر بازیافت و مدیریت پسماند را رعایت کنیم چه می شود و اگر رعایت نکنیم چه عواقبی را در پی خواهد داشت؟
 
وی در پاسخ به این سوال به رعایت نکردن پسماند در سطح دریاها اشاره کرد و گفت: عدم رعایت افراد نسبت به ریختن زباله ها و پسماندها در سطح دریاها باعث مرگ میلیونها جانوران و پرندگان دریایی می شود که با این کار لطمه بسیار زیادی به چرخه طبیعت می‌زنیم.
 
کارگر به شعار هر آن چه خوار آید روزی به کار آید اشاره کرد و تصریح کرد:‌ اما چیزی که به عنوان پسماند و زباله مطرح است در جای دیگری نیز مورد استفاده بهره برداری قرار می‌گیرد و به فرموده امیرالمومنین حضرت علی(ع) انسان‌ها مورد سوال قرار می‌گیرند حتی در مورد زمین چارپایان از آن که از ما سوال می شود در مورد این دنیا و آن دنیا به دلیل عدم اهمیت به مسائل زیست محیطی است.
 
وی ادامه داد:‌در تهران روزانه بیش از 8هزار تن پسماند تولید می‌شود که این میزان 60درصد پسماند خشک و 40درصد پسماند تر است که این مبلغ 320 میلیارد تومان در سال است. و هر فرد تهران سالیانه 6برابر وزن خود زباله تولید می‌کند.

*ارزش تقریبی زائدات که تولید می شود بیش از 180میلیون در روز است

کارگر به میزان پسماند‌ها در سطح بیمارستان ها اشاره کرد و گفت:‌ روزانه 75تن پسماند واحدهای بهداشتی و درمانی در شهر تهران تولید می‌شود که در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی و محیط زیست باعث انتشار و انتقال بیماری‌هایی چون کزاز، حصبه و  شبه حصبه است و همچنین باعث انگل‌های روده‌ای، اسهال‌های خونی و فلج اطفال می شود.
 
وی در خصوص عوارض دیگر عدم رعایت بهداشت محیط زیست در سطح بیمارستان‌ها اذعان کرد: عدم رعایت موارد بهداشتی در سطح بیمارستان‌ها باعث ایجاد بوی نامطبوع و ایجاد چشم انداز بد می شود و آلودگی شدید زیست محیطی را به همراه می آورد.
 
رئیس اداره بازیافت منطقه 9 ادامه داد: با مشارکت حداکثری دفاتر خدمات نوسازی، سراهای محلات، خانه‌ها، مساجد و مدارس همچنین اختصاص ظرفیت های اجتماعی فرهنگی محلات به موضوع فرهنگ سازی در زمینه مدیریت پسماند و شناسایی و طبقه بندی گروه‌های مختلف با اولویت بانوان و کودکان می‌توان به نتایج مطلوب دست یافت.
 
کارگروه در پایان خاطر نشان کرد: ارتقای سطح بینش قشر عموم جامعه نسبت به اهمیت‌های بهداشتی زیست محیطی، تاثیر نگرش عمومی جامعه نسبت به زباله و ارتقای سطح مسئولیت پذیری نسبت به مواد زائد و اصلاح الگوی مناسب را باید سر لوحه کارمان قرار دهیم چرا که حفظ هر چه بیشتر منابع طبیعی برای نسل‌های آینده مفید است.
 
وی اجرای طرح پایلوت در سطح ناحیه یک منطقه 9 را موفقیت آمیز دانست و عنوان کرد:‌اجرای این طرح باعث شد تا با استقبال بی نظیر شهروندان مواجه شود و شهروندان با شهرداری همکاری بیشتری را نشان دهند.

در ادامه مراسم قزوینی مدیر دفتر خدمات نو سازی شهر تهران در محله امام زاده عبدالله(ع) اظهار کرد: دفاتر خدمات نوسازی بافت فرسوده شهر تهران از سال 1389 توسط سازمان نوسازی شهر تهران در مناطقی که دارای بافت فرسوده هستند با هدف ایجاد افزایش نوسازی بافت‌های فرسوده جهت ایمن سازی در برابر بلایای طبیعی در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و همچنین در راستای ارتقا کیفیت زندگی و جلب مشارکت شهروندان به نوسازی بافت های فرسوده آغاز به کار کرد.
 
 
وی همچنین مشارکت شهروندان را از اهداف دیگر این مرکز بر شمرد و گفت:‌ایجاد زمینه مشارکت مردمی جهت نوسازی در سطح خانه‌ها و محلات نیز از اهداف دیگر دفاتر خدمات نوسازی است که با در نظر گرفتن افزایش کیفیت سطح زندگی ساکنان منطقه نیز بتوانیم گام موثری را برداریم.

همایش نوسازی بازیافت و محیط زیست با همکاری دفاتر خدمات نوسازی بافت فرسوده و اداره بازیافت منطقه نیز در دستور کار قرار گرفت تا با ایجاد  بستری مناسب جهت نوسازی بافت های فرسوده اقدام کنند.
 
وی در پایان گفت: از اهداف این همایش ایجاد زمینه و بستر مناسب در جهت جلب مشارکت عملی ساکنان ساماندهی گروهی از نمایندگان محلات باشد که با شکل گیری چنین گروهی مردم و ساکنان محلات قادر خواهند بود و با همکاری دفاتر خدمات نوسازی محله و ایجاد شناخت در ساکنان از ضرورت نوسازی، بازیافت و محیط زیست و شناسایی موانع و مشکلات بستر این راه را شناسایی کنند و در راه مرتفع نمودن آن اقدام کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بازافت ، نوسازی ، همایش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.