سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوبری در دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد

تشریح جریان‌های انسانی بر سر چالش برتری طلبی

آخرین سفیر جمهوری اسلامی ایران در شوروی سابق گفت: جریان بین انسان‌ها در کره زمین بر سر این چالش است یک خط می‌خواهد برتری‌طلب باشد و یک خط می‌خواهد زیر برتری‌طلبی نرود.

 به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران،  میزگرد سیاسی خط امام و گفتمان استکبارستیزی عصر امروز 24 آبان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

 در این میزگرد "ناصر نوبری" آخرین سفیر جمهوری اسلامی ایران در شوروی سابق اظهار داشت: بنده لازم می دانم آیه‌ای را که در واقع یکی از آیه‌های استثنایی قرآن را ذکر کنم که می‌گوید مردم می‌دانید آنان که شهروند بهشت هستند چه ویژگی‌هایی دارند در جواب می‌گویند آنها نه مسیحی، نه افراط، نه کندرو و تندرو هستند بلکه دو مشخصه دارند.

وی ادامه داد: کسانی هستند که در کره زمین برتری طلب نیستند و دنبال فساد هم نیستند و می‌گوید مشخصاتشان این است حتی ممکن است آن شخص مسلمان هم نباشد اگر انسانی این دو ویژگی را در زندگی داشته باشد جزء بهشتیان است.

نوبری اظهار داشت: استکبارستیزی یعنی برتری طلبی در واقع اساس مشکل انسان هم از همین جا شروع می‌شود چرا که زمانی که به شیطان گفته می‌شود سجده کن و در برابر انسان سجده نکرد خداوند می‌فرماید این استکبار است چرا که شیطان حاضر نشد در برابر انسان سجده کند.

وی ادامه داد: اساس مشکل انسان در کره زمین از ابتدا تاکنون از استکبارستیزی است که از شیطان شروع شد. حضرت امام فرمودند آن برتری طلبی، ریاست و قوام که من را برتر می‌داند آخرین چیزی است که از دل انسان بیرون برود آن بزرگ بودن است در روابط بین الملل هم همین گونه است در تاریخ  ایران خط انقلاب خط مشروطیت و غیره همه این ها در راستای یک خط است جریان بین انسان ها در کره زمین و چالشی که وجود دارد  یک خط است و آن جریان برتری طلب است و این جریان هم می‌خواهد زیر برتری طلبی نرود به طور کل جریان انسان تا کنون سر این دو مسئله است.

آخرین سفیر جمهوری اسلامی ایران در شوروی سابق تصریح کرد: بنابراین اسم‌ها فرق کرده مثل خط مصدق که همان است،‌خط جریان عمومی نهضت مشروطیت مثل به توپ بستن مجلس نیز همین است نهضت ملی شدن و نفت و غیره هم به همین صورت است به طور کل همه این جریانات در تاریخ ایران و خارج از ایران در راستای این دو جریان است و تلاش برای حفظ آزادی و استقلال عمومی است.

وی اظهار داشت : در حوزه علمیه قم علما در این مورد بحث داشتند که یکی از علما می‌گفت اسلام صلح‌طلب است و می‌گفتند مبارزه‌ستیزی غلط است متاسفانه اشتباه دوستان همان عقب‌افتادگی در دیگر جریان های فقه است که به روز نشده استولی باید بدانیم که بحث بر سر استکبارستیزی فقط در رکاب امام معصوم در حال حاضر درست نیست دوستان ما متوجه نشدند که روابط بین الملل ماهیتا متفاوت است.

نوبری اظهار داشت: جامعه ملل 1400 سال پیش گسیخته بود اما جامعه ملل امروز جامعه به هم پیوسته و به هم تنیده است در جامعه امروز ما جنگ ابتدایی نداریم چون یک سیستم به هم تنیده با مدیریت بین الملل داریم و آن استکبار روی ما فشار می‌اورد آن چیزی که دوستان گفتند برای مقاومت و جلوگیری از آن سیطره  است.

وی در  خاطرنشان کرد: این گونه می‌شود که انها فشار می‌آورند ونمی‌گذارند ما نفتمان را بفروشیم ما اصلا چیزی به نام استکبارستیزی نداریم بلکه مقاومت در مقابل استکبار داریم.

وی ادامه داد: ملت ایران ستیزه‌جویی نمی‌کند بلکه در برابر سیطره مقاومت می‌کند اظهار داشت: ملت ما با آمریکایی‌ها جنگ ابتدایی نداشت آمریکا نمی‌گذارد کشور ما در مسئله هسته‌ای کار کند و واکنش ما به این اقدام مقاومت است.  
 
نوبری با اشاره به اینکه ما در کشور با نقض تئوریک مواجه هستیم اظهار داشت: ابرقدرت‌ها برای حاکمیت یک طرز تفکر خاص در کشورشان اقدامات اساسی انجام می‌دهند اما متأسفانه کشورهای جهان سوم برای استقلال خود اقدام تئوریک نمی‌کنند.
سفیر سابق ایران در شوروی با اشاره به چالش‌های مختلف در دولت‌های گوناگون اظهار داشت: اینکه در یک دولت قطعنامه‌های سازمان ملل را کاغذ پاره خطاب می‌کنیم و در دولت دیگر آمریکا را در آغوش می‌کشیم همه و همه تلاش‌های متفاوت یک ملت برای رسیدن به استقلال است.  
 
وی خطاب به دانشجویان که صحبت‌های او را با کف زدن قطع کردند اظهار داشت: عزیزان من این بیماری با کف زدن و صلوات حل نمی‌شود چرا در دانشگاه‌های علوم سیاسی تئوری‌سازی نشده است مـتأسفانه رشته‌های علوم انسانی به قول رهبر معظم انقلاب فقط مترجم هستند.
 
ریاست سابق مرکز راهبردی وزارت خارجه اضافه کرد: تا به حال چند تز برای روابط بین‌المللی در کشور ما وجود داشته است متأسفانه درس‌های علوم سیاسی در کشور ما قصه‌اند خط امام خمینی(ره) در دانشگاه‌های آمریکا تز یکی از افرادی بود که برای اخذ مدرک دکتری به این کشور رفته بود تا به حال چند نفر به این موضوع به عنوان تز دکتری نگاه کرده‌اند.  
 
نوبری افزود: متأسفانه در این مسأله حوزه‌های علمیه در 1400 سال پیش سیر می‌کنند و دانشگا‌ه‌ها هم فقط کارشان ترجمه و دوبله است.
 
سفیر سابق ایران در روسیه با اشاره به اینکه دانشگاه جای علم و تحقیق است تصریح کرد: در ایالات متحده کری با اوباما استیضاح می‌شوند اما هیچ تئوریسین نظریه‌پرداز و یا صاحب‌نظری اعتقاد ندارند این افراد تضعیف شده‌اند اما متأسفانه در کشور ما چه از مذاکرات حمایت شود و چه به آن انتقاد شود عده‌ای ناراضی هستند و اعتقاد دارند هر انتقادی حتی انتقادات سازنده موجب تضعیف تیم مذاکره کننده است.  
 
وی با خطاب به دانشجویان ادامه داد: عزیزان من در این میزگردسیاسی چند استاد علوم سیاسی حضور دارند. 

ریاست سابق مرکز راهبردی وزارت خارجه با اشاره به اینکه با عملکرد دکتر ظریف مخالف جدی هستم ادامه داد: این جانب نزدیک به 30 دانشگاه رفته‌ام و در مورد مسئله توافق‌نامه ژنو به بحث پرداختم اما حتی یکی از اساتید این دانشگاه‌ها حاضر نشد با من بند بند این موافقت‌نامه را بررسی کند.  
 
نوبری ادامه داد: بیماری اصلی کشور هیجان‌سازی است ایجاد هیجان‌های و برگزاری سالگرد برای این هیجان‌ها و حماسه‌هاست و در این میان راه علمی و کارشناسی قریب و مقفور واقع شده است.  
 
سفیر سابق ایران در شوروی ادامه داد: من در تنها دولتی که مسئولیت نداشتم دولت نهم و دهم بوده است پس برای حمایت از رویه دولت قبل را ندارم اما براساس موافقت‌نامه ژنو ما ابزار اصلی‌مان را واگذار کرده‌ایم و حالا منت می‌کشیم تا تحریم‌ها برداشته شود.  
 
وی ادامه داد: اشتباه آقایان اشتباه استراتژیک بود و من این اشتباه را در ابتدای مذاکرات طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور روحانی گوشزد و پیش‌بینی کردم و اظهار داشتم وقتی ملتی اسلحه‌اش را زمین می‌اندازد چه توقعی دارد طرف مقابل به او رحم کند.  
 
ریاست سابق مرکز راهبردی وزارت خارجه ادامه داد: اگر مردم در ابتدای انقلاب شعار نه شرقی نه غربی دادند منظورشان این بود که نه سیطره غرب را تاب می‌آورند و نه زیر بار سلطه شرق می‌روند اگر در زمان امام خمینی(ره)  ما با شرق رابطه برقرار کردیم چون خواست ملی بود.
 
نوبری در پایان خاطر نشان کرد: اصل استقلال در ابتدای انقلاب اسلامی این شرایط را به ایران تحمیل کرد که در روابط خود شرق را به غرب ترجیه دهد. 

انتهای پیام /
برچسب ها: چالش ، برتری طلبی ، جریان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.