در برنامه مناظره این هفته مطرح شد؛
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ محوریترین بحث پنجاه و پنجمین برنامه مناظره این است که: "آیا کیفیت و سطح خدمات تلفن های همراه با نرخ تعرفه های آنها تناسب دارد؟" در حال حاضر بیش از 100 میلیون مشترک تلفن همراه با اپراتورها مختلف در کشور وجود دارد و این مشترکین مشکلات بسیار زیادی در خصوص سرعت اینترنت تلفن همراه و حتی استفاده از امکانات اولیه همچون مکالمه و پیامک دارند.
در برنامه این هفته مناظره با اشاره به بیانات رئیس جمهوری درباره تاکید به رسیدن بر خدمات نسل سوم و چهارم اپراتورها و اینکه ما هنوز به این مرحله از پیشرفت در عرصه فناوری و ارتباطات نرسیده ایم مسائلی چون: مشکلات مردم با سرعت اینترنت تلفن همراه، نیاز مردم به گسترش اینترنت و خدمات اپراتورها و به طور کلی کیفیت خدمات جانبی تلفن های همراه به بحث گذاشته شد.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی؛
دولت نباید در مخابرات سرمایه گذاری کند/ لزوم گسترش سرویس های خدماتی اپراتورها
علیرضا شاه میرزایی با یبان اینکه بزرگترین درآمد دولت غیر از نفت و مالیات، از "مخابرات" به دست میآید، اظهار داشت: دولت نباید از محل بودجه عمومی برای مخابرات اقداماتی را انجام دهد، از این رو این سوال مطرح میشود که چرا بودجه وزارت ارتباطات 5 برابر افزایش یافت؟
وی با تاکید بر اینکه در صنعت مخابرات سرمایه گذاری نباید توسط دولت انجام شود، افزود: زیرساختهای داخلی و ترانزیت یبنالمللی جز حوزههایی هستند که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در آنهاست و نیازی به استفاده از بودجه عمومی نیست.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به تکنولوژی موجود در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: وضع بدی در تکنولوژی داریم و اکثر بخشها در مخابرات ایران به صورت وارداتی است.
وی تصریح کرد: سرویسهای خدماتی اپراتورها باید گسترده شود چراکه اینترنت تنها یکی از سرویسهای اپراتورهای تلفن همراه است.
شاه میرزایی همچنین به بالا بودن نرخ خدمات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برای مشاهده یک گیگ فیلم باید هزینهای برابر 260 هزار تومان پرداخت کنیم!
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول)؛
کمترین نرخ مکالمه و اینترنت متعلق به همراه اول است/ در نسل 3 تجهیزات داخلی نداریم
وحید صدوقی با بیان اینکه با در نظر گرفتن 31 درصد درآمد ناخالص و 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده، در مجموع 39 درصد به دولت پرداخت می کنیم، اظهار داشت: در نرخ مکالمه و اینترنت کمترین نرخ را در منطقه داریم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات می تواند به صورت آنلاین نوع کیفیت خدمات را بررسی کند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) به نبود مزیت ویژه برای ارزش افزوده در سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: لازم است ابتدا ببینیم در چه حوزهای مزیت داریم سپس در آن حوزه سرمایه گذاری کنیم.
وی همچنین با اشاره به ترافیک دیتا همراه اول افزود: ترافیک دیتا همراه اول در دوامه اخیر 1.5 برابر شده است در حالیکه با مقایسه سایر کشورها ماهیانه کمترین نرخ را دریافت میکنیم.
صدوقی ادامه داد: به عنوان مثال 2.5 گیگ اینترنت 10 هزار تومان است که نشان دهنده نرخ پایین همراه اول است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) تصریح کرد: در نسل 3 تجهیزات داخلی نداریم و مجبور به واردات و پرداخت حق گمرکی بسیار بالایی هستیم بنابراین دولت باید زیرساختها را برای افزایش دانش فنی داخلی تامین کند. به گفته وی نرخ مکالمه سیم کارت همراه اول به 67 تومان کاهش یافته است.
نادر قاضی پور نماینده مجلس؛
مخابرات به جای تاسیس دانشگاه، تنها به فکر کسب درآمد بوده است
نادر قاضی پور با تاکید بر اینکه نباید در اختیار چینیها باشیم، گفت: مخابرات تا این حد درآمد هنگفت دارد ولی هیچ گونه دانشگاه و مرکز آموزشی ندارد چراکه تنها در فکر کسب درآمد بوده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید در صنعت مخابرات به مقامی برسیم که روزی به عنوان یکی از صادرکنندگان برتر شناخته شویم و نباید تنها به واردات بسنده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بودجه وزارت ارتباطات افزایش یافت چراکه تامین زیرساختها نیاز به هزینه دارد، گفت: ترانزیت بین المللی باید زیر نظر دولت باشد و حاکمیت برای آن تصمیم گیری کند.
وی توجه به قانون پنجم را الزامی دانست و گفت: علت این همه واردات در حوزه مخابرات به کشور چیست؟
عضو ناظر در شورای رقابت همچنین با گران خواندن نرخ اینترنت موبایل ایران خواستار کاهش هزینه های اپراتورها و افزایش کیفیت خدمات شد.
مدیرعامل رایتل مطرح کرد؛
رویکرد جدید سرمایه گذاری رایتل
سید مجید صدری با تاکید بر اینکه باید از توان داخلی استفاده کنیم، اظهار داشت: در حوزه آنتن از توان داخلی استفاده میکنیم ولی در همه حوزهها هنوز دانش کافی را به دست نیاوردهایم.
وی تصریح کرد: باید رویکرد جدیدی تحت عنوان "استفاده از توان داخلی در تولید محتوا و فرهنگ اسلامی و ایرانی" را در دستور کار قرار دهیم که البته تاکنون قدمهای خوبی در این حوزه برداشته شده است.
مدیرعامل رایتل افزود: تمام تلاش ما این است که تعرفهها مناسب و مطابق نیاز مشتریان باشد.
82 درصد مردم از خدمات تلفن همراه راضی نیستند
به گزارش روابط عمومی برنامه مناظره، مخاطبان به سوال نظرسنجی برنامه: "از کیفیت کدام خدمت تلفن همراه خود رضایت دارید؟" بدین شکل پاسخ دادند:
1) اینترنت 2) پیامک 3) مکالمه 4) هر سه مورد 5) هیچ کدام
بر این اساس؛ در این نظرسنجی که بالغ بر 315 هزار نفر شرکت کردند، گزینه اینترنت 2.99 درصد، گزینه پیامک 6.30 درصد، گزینه مکالمه 3.97 درصد، گزینه هرسه 4.10 درصد و گزینه هیچ کدام نیز 82.63 درصد رای آورد.