سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

المانیتور

کاهش چشمگیر آسیب پذیری اقتصاد ایران از نوسان بهای نفت

پایگاه اینترنتی المانیتور اذعان کرد: ایران برای کاهش خطرهای اقتصادی ناشی از نوسان بهای نفت در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی انجام داده و آسیب پذیری اقتصاد ایران به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، المانیتور با رد برخی گزارش‌های رسانه‌ای(ازجمله گزارش سی‌ان‌ان) درباره اینکه بودجه ایران با نفت به قیمت 140 دلار برای هر بشکه تنظیم شده تاکید کرد که این گزارش‌ها تنها برای فریبکاری است.

این پایگاه آمریکایی در ادامه تصریح کرد: در اینجا چند حقیقت قابل ذکر وجود دارد، اول اینکه بودجه ایران براساس میانگین 100 دلار برای هربشکه و صادرات روزانه یک میلیون بشکه تنظیم شده که این نشان می‌دهد که ایران به درامدی معادل 36 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود برای یکسال(سال منتهی به 20 مارس 2015) حساب کرده است. همچنین در این بودجه روزانه 297 هزار بشکه صادرات گاز در نظر گرفته شده است که به این میزان باید میزان فروش به پتروشیمی‌های داخلی را هم می‌شود اضافه کرد.‌

المانیتور گزارش داد با نگاهی واقع بینانه به وضعیت مالی دولت و تجارت و بخش‌های اقتصادی مرتبط با آن نشان می‌دهد که آسیب پذیری ایران از نوسان قیمت نفت به طور چشمگیری کاهش یافته است. 

منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزارت نفت با تاکید بر اینکه به دنبال تعیین یک قیمت منطقی در قالب لایحه قانون بودجه سال آینده دولت هستیم، گفته است: دولت سال آینده بر روی نفت ۱۰۰ یا ۹۰ دلاری حساب باز نمی‌کند.

المانیتور در پایان این چنین نتیجه گیری کرده که برخی بی‌ثباتی‌ها و تبعات منفی نوسان بهای نفت بر روی اقتصاد ایران، در نهایت با اثرات مثبت توافق هسته‌ای احتمالی ایران و 1+5 خنثی خواهد شد.



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.