سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

آزادی گروگان های زن و سیاه آمریکایی به فرمان "امام"(ره) تا درگذشت مُبدع هیپنوتیزم

آزادی گروگان های زن و سیاه پوست آمریکایی به فرمان "امام خمینی"(ره)، درگذشت شکرالله بابان گوینده پیشکسوت، تولد مبتکر فن عکاسی، درگذشت مُبدع هیپنوتیزم و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 27 آبان 1393 خورشیدی برابر با 24 محرم 1436 هجری و 18 نوامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:


آزادی گروگان های زن و سیاه پوست آمریکایی به فرمان "امام خمینی"(ره) (1358 ش)
دو هفته پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام، به امر امام خمینی، گروگان‌های زن [به جز یک نفر که مشخص شد مسئول ارتباط با اعضای ایرانی عضو سی آی ای است] و سیاه‌پوست آمریکایی، در 27 آبان 1358 آزاد شدند.

حضرت امام خمینی (ره) با این اعتقاد که زنان و سیاهپوستان آمریکایی، در اصل در ردیف مستضعفان جامعه آمریکایی هستند و ناخواسته به چنین مأموریت‌هایی اعزام می‌شوند، دستور آزادی آنان را صادر فرمودند. حضرت امام در پیام خود مورخ 26 آبان 1358، از دانشجویان خواستند این افراد که جاسوسی آنان ثبت نشده باشد به وزارت امور خارجه تحویل دهند و فوراً از ایران خارج نمایند.

درگذشت شاعر معاصر "عباس فرات یزدی" (1347 ش)
استاد عباس فرات‌یزدی در سال 1273 ش در یزد به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود فراگرفت. سپس برای آموختن فقه و اصول به اصفهان، خراسان و تهران رفت و تحصیلات خود را در مدرسه دارالفنون به پایان برد. فرات در سال 1298 ش که انجمن ادبی ایران تاسیس شد، سمت منشی انجمن را داشت. سپس در انجمن ادبی فرهنگستان عضو گردید و چندی به تدریس مشغول شد. فرات یزدی در سال 1325 به نشر قسمت‌هایی از اشعار خود همت گماشت. وی غزل‌سرای ماهری بود که اشعار فکاهی نیز می‌سرود. ثمرات، نعمات، قطرات و دیوان شعر از جمله آثار اوست. استاد عباس فرات سرانجام در آبان 1347 ش در 74 سالگی درگذشت و در تهران به خاک سپرده شد.

رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه "غلامحسین جعفری همدانی" (1374 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ غلامحسین جعفری همدانی از علمای شهیر تهران، در سال 1285 ش در اطراف همدان به دنیا آمد. در سیزده سالگی برای یادگیری علوم دینی به همدان و پس از پنج سال به قم کوچید و در 21 سالگی عازم نجف شد. آیت‌اللَّه جعفری در نجف در محضر آیات عظام: سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای نایینی، آقا ضیاءالدین عراقی، شیخ محمدحسین اصفهانی و میرزا ابوالحسن مشکینی زانوی ادب زد و از سرچشمه علم آنان، توشه‌ها برگرفت. آیت اللَّه جعفری همدانی، در سال 1328 ش پس از اقامتی 22 ساله در نجف، به تهران آمد و به امامت جماعت، تدریس، وعظ و ارشاد مردم و دستگیری از نیازمندان مشغول شد. آیت‌اللَّه جعفری علاوه بر داشتن اجازه اجتهاد ازاستادانش نظیر سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای نایینی و آقاضیاءالدین عراقی، تقریرات دروس آن بزرگواران را نیز به نگارش درآورده است که به یادگار مانده‌اند. سرانجام آن خدمتگذار راستین دین، پس از پشت سرگذاشتن یک بیماری طولانی در 27 آبان 1374 ش برابر با 23 جمادی الثانی 1416 ق در حدود 90 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در قبرستان شیخان قم، به خاک سپرده شد.

درگذشت شکرالله بابان گوینده پیشکسوت و فعال فرهنگی (1391 ش)
شکرالله بابان چهره نام آشنای رادیو و تلویزیون و از گویندگان پیشکسوت صداو سیما اولین ساعت بامداد امروزبراثر کهولت سن درگذشت. شکرالله بابان در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی در سنندج متولد شد و فعالیت رادیویی‌اش را سال ۱۳۳۴ در تهران آغاز کرد. وی به عنوان گوینده، مفسر، شاعر، نویسنده، مترجم و مدیرکل مراکز صداو سیمای آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان فعالیت کرده است.

کتاب صلاح‌الدین ایوبی، جغرافیای کردستان وکرد وکردستان فرهنگ لغت هزار صفحه‌ای فارسی به کردی از جمله تالیفات مرحوم بابان است. شکرالله بابان دارای ۸ فرزند (۵ پسر و ۳ دختر) است که فواد بابان گوینده قدیمی صدا و سیما، بابک بابان گوینده اخبار ورزشی شبکه خبر و بختیار بابان کاپیتان پیشین تیم ملی بسکتبال ایران از جمله فرزندان سرشناس شکرالله بابان هستند.

ملک حسین شاه اردن به تهران آمد (1352 ش)

رحلت "حاج ملامحمد تقی استرآبادی" دانشمند بزرگ شیعه (1272 ق)
ملامحمد تقی بن محمد اسماعیل از مشاهیر علمای شیعه است. وی از محمدتقی بن محمد رحیم تهرانی اصفهانی معروف به صاحب هدایةُالمُسْتَرشِدین اجازه‌ی اجتهاد گرفت و به مدت چهارده سال در محضر علمای نجف و کربلا تلمذ کرد. ملامحمدتقی استرآبادی در سال 1271 ق که در مرزهای استرآباد اغتشاشاتی بروز کرد، برای گزارش شرح واقعه به ناصرالدین شاه به تهران آمد اما پیش از بازگشت در همان‌جا درگذشت.

وفات فقیه ادیب "شیخ محمدرضا اصفهانی" (1361 ق)
محمدرضا اصفهانی نوه‌ی دختری سید صدرالدین عاملی در نه سالگی به اصفهان رفت و مقدمات علوم را فرا گرفت. وی علم حدیث و رجال را از میرزا حسین نوری و سیدمرتضی کشمیری فرا گرفت تا در علوم کامل گشت. از آثار وی "الامجدیه" درباره‌ی اعمال ماه رمضان و "الایراد و الاصدار" درباره‌ی حل برخی مشکلات علمی را می‌توان نام برد.

روز ملی "لِتونی"
لاتویا که در ایران به نام فرانسوی آن، لتونی خوانده می‌شود، یکی از سه جمهوری ساحلی دریای بالتیک است که بین دو کشور لیتوانی و استونی، در شرق اروپا قرار گرفته است. مساحت آن 64/610 کیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیک به 2/5 میلیون نفر می‌باشد. زبان رسمی این کشور لتونیایی است. واحد پول لتونی لاتس می‌باشد. که با الحاق این کشور به اتحادیه اروپا در 30 آوریل 2004، یورو به عنوان پول واحد اروپایی جای‌گزین آن می‌شود. با توجه به رشد منفی جمعیت در لتونی پیش‌بینی می‌شود جمعیت این کشور تا سال 2025 نزدیک به 2 میلیون نفر خواهد بود. نظام سیاسی حاکم بر لتونی جمهوری است.

تولد "لویی ژاک داگر" مبتکر فن عکاسی (1789 م)
"لوئی داگر "نقاش، مخترع و فیزیکدان بزرگ فرانسوی چشم از جهان فرو بست. لویی داگر در زمان حیات خود اختراعات بزرگی کرد که دومین عکاسی از آن جمله است و اولین عکس روشن و واضح را نیز او برداشت. لویی داگر که اختراع خود را همزمان با اکتشافات" نیسفورینه پس "انجام داد، به سال 1789 میلادی در شهری به نام" کورمی "متولد شده بود.

انعقاد قرارداد استعماری حفر کانال "پاناما" بین امریکا و پاناما (1903 م)
در حالی که امریکا پس از استقلال پاناما، امتیاز حفر کانال پاناما را از آن خود کرده بود، بر اساس قراردادی که در 18 نوامبر 1903 با دولت تازه تأسیس این کشور امضاء نمود، شرایطی را به دولت پاناما تحمیل کرد که نفع فراوانی برای خود و ضررهای متعددی برای پاناما به همراه داشت. حق بهره‌برداری دائمی از کانال و کنترل بیش از یکهزار و دویست کیلومتر مربع در طرفین این کانال از طرف امریکایی‌ها، از موارد عمده این شرایط بودند. با این وصف از سال 1918 م که امریکا برای نخستین بار، نیروی نظامی خود را به این منطقه اعزام کرد، اختلافاتی بین امریکا و پاناما روی داد. در سال‌های دهه 1960 م تشنج در روابط امریکا و پاناما بر سر مسئله کانال بالا گرفت و روابط سیاسی دو کشور نیز مدتی قطع شد. درنهایت در سپتامبر 1977 م پس از مذاکرات طولانی بین مقامات دو کشور، قرارداد دیگری بین دو کشور منعقد شد که به موجب آن، امریکا تا روز اول ژانویه سال 2000 م به کلی منطقه کانال پاناما را تخلیه کرده و اداره امور کانال را به پانامایی‌ها واگذار نماید.

مرگ "فریدریش مسمر" روانشناس آلمانی و مُبدع هیپنوتیزم (1815 م)
فریدریش آنتوان مُسمِر، در 23 مه 1734 م در اتریش به دنیا آمد. مسمر در جریان معالجه، روشی را برگزید که در جریان آن، با استفاده از خواص آهن‌ربای معمولی و سپس با کمک مغناطیس حیوانی، با لمس کردن بیمار با دست، بیمار را درمان می‌کرد. روش ابداعی مسمر سر و صدای زیادی برپا کرد تا جایی که او را از وین اخراج کردند. از این رو در سال 1778 م به پاریس رفت و کار خود را ادامه داد. روش درمانی مُسمر که امروزه به هیپنوتیزم معروف است با تلقین بیمار همراه بود و گه گاه نتایجی در معالجه بیماران حاصل می‌گشت.

قواعد علم مسمریسم در کلیات بر اصول مانیه‌تیسم استوار است که شامل نیرویی در بدن انسان و برخی از حیوانات است که اصل و ذات آن ناپیداست اما به واسطه اثرها و خاصیت‌هایی که دارد، پی به وجود آن برده‌اند. مرکز این نیرو بیشتر در چشم است و کسانی که دارای این نیرو می‌باشند می‌توانند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند و آن‌ها را مطیع اراده خود سازند و یا به خواب مغناطیسی ببرند. یکی از راه‌های استفاده از هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی، درمان برخی بیماری‌های روانی است. فریدریش مسمر سرانجام در هجدهم نوامبر 1815 م در 81 سالگی درگذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.