سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روتلند هرالد :

ایران؛ قطب قدرت سیاسی منطقه

شبکه المیادین در گزارش اخیر خود نوشت : تهران محور مقاومت در میان کشورهای حوزه مدیترانه و خلیج فارس به شمار می آید .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ این پایگاه خبری در مقاله‌ای نوشت : هنگامی که به آنچه در غرب آسیا روی می دهد ، بیاندیشیم درمی یابیم که هرآنچه سیاستمداران غربی درباره حقایق این منطقه می گویند واقعیت ندارد . باید توجه داشت که آنها در مواقع خصوصی و در میان خود چگونه درباره این وقایع صحبت کرده و تصمیم گیری می کنند . 

باراک اوباما رییس جمهوری امریکا اخیرا تعداد زیادی مشاور آمریکایی رابرای کمک به عراقی ها به منظور مبارزه علیه " تروریست های تکفیری _ بعثی " به این کشور اعزام کرده است اما در این میان باید توجه داشت که نقش بازیگران کلیدی منطقه در حل این بحران قابل حذف نیست .  

نویسنده در ادامه تصریح کرد : بعنوان مثال موسسه تحقیقات رسانه ای غرب آسیا اخیرا گزارشی را در شبکه المیادین منتشر کرده است که در آن اینگونه آمده است : ایران موفق شده است روابط دوستانه و صمیمانه ای با چهار پایتخت عربی داشته باشد: بیروت و با رابطه با حزب الله ، دمشق و ارتباط با بشار اسد ، بغداد و ارتباط با دولت جدید و صنعا و پیروزی گروه شیعی " انصارالله " در کنترل پایتخت . 

در این گزارش و به نقل از یکی از مقامات اسبق ایرانی آمده است : تهران محور مقاومت در میان کشورهای حوزه مدیترانه و خلیج فارس به شمار می آید . ایران در نتیجه ارتباط و همکاری با بیروت ، بغداد ، دمشق و صنعا نقشه جدیدی در غرب آسیا را شکل خواهدداد . ایران به قدرت برتر و نوینی در دریای سرخ بدل خواهد شد . با محاسبات دقیق می توان با اطمینان گفت که عربستان همانند قبیله ای رو به انقراض است . 

این سخنان از سوی بسیاری از ملت ها و حکومت ها جدی و واقعیت محض محسوب می شود بخصوص کشورهای دشمن ایران در منطقه از جمله عربستان سعودی . این مسئله زمانی روشن تر می شود که میبینیم ایران و آمریکا پس از گذشت 35 سال جنگ سرد و خصومت های غیرمستقیم در حال دستیابی به توافقی دائمی با یکدیگر هستند . 

جوبایدن ، معاون رییس جمهوری آمریکا ترکیه را متهم به تسهیل شرایط برای ورود تروریست های داعشی به خاک سوریه می‌کند . رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز این اتهام را پذیرفته و علنا اعلام می کند که برای سرنگونی دولت بشار اسد در دمشق دست به هر کاری ، حتی تسلیح ،آموزش و تجهیز گروه های تروریست خواهد زد . اردوغان تلاش می کند تا با تقویت داعش موجب ظهور امپراطوری عثمانی در منطقه شده و  برتری شیعه را کاهش دهد . 

برخی تحلیلگران ترک معتقدند که اردوغان هرگز رویای ایجاد دموکراسی در عراق و سوریه را در سر نداشته بلکه بیشتر مایل به تشکیل خلافت مدرن اهل تسنن _ نه به رهبری داعش بلکه به رهبری خود _ می باشد .وی به وضوح اعلام کرده است که حضور و استقرار داعش در نزدیکی مرزهای خود را به حکومت مستقل کردها در این مناطق ترجیح می دهد . 

شادی حمید ،یکی از اعضای موسسه بروکینگز درباره مسائل غرب آسیا می گوید : ریشه های تقویت داعش در تلاشی قرار دارد که اقلیت های مذهبی برای بدل شدن به اکثریت انجام می دهند ؛ تلاشی نادرست که نه تنها در درازمدت نتیجه مطلوب را بدست نمی دهد بلکه منجر به بروز حوادثی معکوس و نامطلوب می گردد . مفهوم خلافت مطلق در منطقه غرب آسیا و سایر جهان اسلام که توسط داعش و اردوغان مطرح می شود نه پذیرفتنی است و نه عقلانی . 

اردوغان تصور می کند بااستفاده ازتقویت تروریست های داعشی می تواند دولت شیعی بشار اسد در دمشق را تضعیف و در نهایت سرنگون کرده و خلافت ترکیه را در منطقه به تثبیت برساند . این در حالی است که به پیش بینی بسیاری از کارشناسان منطقه ای و بین المللی کمک به داعش نه تنها در راستای منافع کشورها و حکومت ها نخواهد بود بلکه به مثابه کمانی عمل می کند که دیر یا زود به سوی پرتاب کننده آن باز خواهد گشت . 

در انتهای این مقاله آمده است : در مجموع باید گفت رویاها و کابوس های فراوانی در مبارزه حکومت ها علیه داعش یاهمکاری با آنها در منطقه و جهان وجود دارد اما بدیهی است که بسیاری از این رویاها در راستای ایجاد دموکراسی و آزادی حقیقی در عراق یا سوریه و یا حتی کل منطقه غرب آسیا نمی باشد . 

در میان جمع حکومت های جهانی که حامی یا مخالف تروریست های داعشی و جنایات آنها در عراق و سوریه هستند تنها معدود دولت هایی مانند ایران وجود دارد که راهکاری مفید ، به صرفه و مناسب را برای دفع این بحران از منطقه انتخاب کرده و هدف غایی آنها نه جاه طلبی سیاسی و شخصی خود بلکه تحقق آرامش ، ثبات و دموکراسی واقعی در کشورهای غرب آسیا است . 


انتهای پیام /
برچسب ها: ایران ، هسته ای ، سوریه ، غرب ، آسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.