سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

24نیوز گزارش داد؛

قدرت برتر ایران در غرب آسیا/ آل‌سعود به مثابه قبیله‌ای رو به انقراض است

برتری های ایران در منطقه در کنار احتمال موفقیت در مذاکرات هسته ای با غرب این کشور را به قدرت برتر غرب آسیا بدل کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری 24نیوز ؛ این پایگاه خبری در ادامه مقاله خود به قلم "امانوئل ناوون" استاد روابط بین الملل دانشگاه تل آویو نوشت : اوایل هفته جاری دولت جدید در یمن سوگند یاد کرد و رسما کار خود را در راس حکومت صنعا آغاز نمود . در ماه سپتامبر جمعیتی از شیعیان یمنی (انصارالله) در اعتراض به تبعیضات و بی عدالتی های گسترده حکومتی مرکز شهر صنعا را به کنترل خود در آورده و بندر الهدایه در دریای سرخ ( دومین بندرگاه مهم پس از عدن ) را نیز محاصره کردند . 

در این گزارش آمده است: این گروه یمنی همچنین موفق شده اند تسلط " تنگه باب المندب " که گذرگاهی استراتژیک میان دریای سرخ و اقیانوس هند به شمار می آید را در دست بگیرند . استراتژی عمیق و حساب شده ایران باعث شده حلقه ای از کشورها و گروه های شیعه به دور " عربستان سعودی "حلقه بزنند .

این پایگاه خبری در ادامه نوشت : علی اکبر ولایتی ، وزیر خارجه اسبق ایران و مشاور کنونی آیت الله خامنه ای در سخنانی درباره وضعیت یمن گفته است : انصارالله برای یمن به گروهی مانند حزب الله برای لبنان تبدیل خواهند شد . علیرضا زاکانی ، یکی از اعضای پارلمان ایران نیز در سخنانی تاکید کرده است که با تسلط انصارالله بر صنعا ، یمن نیز به جمع کشورهایی مانند عراق ، لبنان و سوریه پیوست که در دایره هم پیمانان شیعه ایران محسوب می‌شوند . 

طی ماه های گذشته گروه های تروریستی تکفیری _ بعثی که ادعا می کنند پیروان مذهب تسنن هستند حملات گسترده و فراوانی را در شهرهای عراق و سوریه داشته اند . در مقابل دمشق و بغداد موفق شدند با حمایت های تهران در برابر این تروریست ها ایستادگی کنند . در این موفقیت بی شک کمک‌های ایران غیرقابل انکار است . 

حلقه شیعی محاصره کننده عربستان سعودی شامل عراق ، سوریه و لبنان در شمال و یمن در جنوب می باشد که اکنون در حال شکل گیری است . بحرین و جمعیت گسترده شیعیان این کشور یکی دیگر از مناطقی است که همواره از حمایت های سیاسی و بین المللی تهران بهره مند بوده است . 

یکی از روزنامه های پرتیراژ ایران اخیرا در مقاله ای نوشت : خاندان آل سعود به زودی سقوط خواهند کرد همانگونه که پادشاهی و حکومت ناعادلانه یمن باقی نماند . شبکه المیادین لبنان نیز در یکی از گزارشات خود اعلام کرد که : آل‌سعود به مثابه قبیله ای در حال انقراض است.

یک دهه پیش ایران در موضع تدافعی قرار داشت . نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان در سراسر مرزهای این کشور مستقر بودند . تحت فشارهای آمریکا ، بشار اسد نیروهای خود را از لبنان عقب کشاند. اما اکنون وضعیت کاملا برعکس شده است . تهران در موضع برتر قرار دارد . 

تغییر وضعیت تهران در حدی است که دولت آمریکا و شخص باراک اوباما از این کشور برای جنگ با داعش و شکست این گروه تروریستی درخواست کمک کرده است . به محض اینکه مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 به نتیجه نهایی برسد _ و به لطف تبدیل شدن به یک کشور هسته ای _ ایران بعنوان بانفوذترین و قدرتمندترین کشور درغرب آسیا مطرح خواهد شد .

یک " ایران هسته ای " و حتی "در آستانه هسته ای شدن " به آسانی می تواند بااستفاده از هژمونی منطقه ای خود تسلط کامل بر تنگه های استراتژیکی نظیر " هرمز" را بدست بگیرد . 

در ادامه این مقاله آمده است: فروپاشی حکومت های دیکتاتوری مورد حمایت واشنگتن در کشورهای عربی و عقب نشینی ارتش آمریکا از خاک عراق بیش از پیش خلا حضورقدرتی نظیر " ایران " را نمایان ساخت . 

مبارزه علیه داعش نیز یک شبه "تهران" را از دشمن شماره یک آمریکا به شریکی ضروری برای همکاری های نظامی و استراتژیک بدل کرد . در واقع الگویی از سیاست های ایالات متحده بطور تلویحی در خدمت منافع منطقه ای و بلندمدت ایران قرار گرفته است؛ همانگونه که ارتش آمریکا در سال2001 به سقوط طالبان رد افغانستان مبادرت ورزید و در سال 2003 نیز صدام را از راس حکومت در عراق به زیر کشاند . 

اکنون ایالات متحده رویکردی مسالمت آمیز را در گفتگوهای هسته ای با ایران استفاده می کند تا از این طریق بتواند همکاری ایران در مبارزه علیه "تروریست های تکفیری _ بعثی " را تضمین نماید . در مقابل ایران بیشتر و بیشتر پایان این بازی استراتژیک در منطقه را روشن می بیند . 

همکاری و روابط دوستانه میان ایران و چهار پایتخت عربی ( بغداد ، دمشق ، بیروت و صنعا ) بیش از پیش استقرار پادشاهی خاندان آل سعود را متزلزل کرده و در معرض سقوط قرار داده است . 

در مواجهه با رژیم صهیونیستی _ بعنوان دشمن شماره یک ایران _ نیز تهران موضعی برتر را دارد . نابودی کامل این رژیم جعلی همواره در اظهارات مقامات ایرانی مطرح شده است . بااین حال، این دولت آمریکا بوده که دست نیاز به سوی رهبری ایران دراز کرده تا در جنگ با داعش به واشنگتن کمک کند . 

بنابراین چنانچه به پیشرفت انصارالله با دید وسیع تری نگاه کنیم میتوان دست بالای ایران را در منطقه مشاهده نمود . تحقق یک معامله هسته ای میان ایران و کشورهای 5+1 نیز در نهایت چرخه این هژمونی را تکمیل و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را بعنوان ابرقدرت غرب آسیا تثبیت خواهد کرد . 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
منتظر
۱۴:۵۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۳
به نام پروردگار متعال

اللهم عجل لولیک الفرج