سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیگران چطور با ما برخورد می‌کنند؟

می‌گویند مردم همان‌طور با شما برخورد می‌کنند که خودتان می‌خواهید. خیلی‌ها این حرف را قبول می‌کنند و خیلی‌های دیگر هم هستند که تصور می‌کنند چنین طرز فکری درست نیست و نمی‌توان نظر مردم و رفتار و نوع برخوردشان را تغییر داد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، البته تقریبا تمام افراد هم از برخورد بد و رفتار نامناسب دیگران ناراحت می‌شوند و حتی اگر دیگران فقط نسبت به آنها بی‌توجه باشند، باز هم احساس خوبی نخواهند داشت ولی با همه اینها، نمی‌توانند این طرز برخورد را تغییر دهند و به همین دلیل هم سعی می‌کنند با موضوع کنار بیایند.

در حالی که این روزها بسیاری از متخصصان و روان‌شناسان می‌گویند رفتار دیگران با ما همان چیزی است که خودمان خواسته‌ایم یا به آنها اجازه داده‌ایم. پس اگر شما هم احساس می‌کنید دیگران از ویژگی‌های مثبت و خوبی‌های شما سوءاستفاده می‌کنند یا رفتار درستی با شما ندارند، کمی به رفتار و برخورد خودتان توجه کنید؛ شاید بتوانید با تغییری کوچک، نظر و نگاه آنها را هم تغییر دهید.

براحتی با موضوع کنار نیایید

قرار نیست دیگران هر طور خواستند با شما برخورد کنند و شما هم هیچ اعتراضی به نحوه برخورد و رفتارشان نداشته باشید. خیلی وقت‌ها فکر می‌کنیم در برابر رفتارهای نامناسب دیگران ـ که ما آنها را نمی‌پسندیم ـ لازم نیست کاری انجام دهیم؛ فکر می‌کنیم همین که حرفی نزنیم و کاری انجام ندهیم، کافی است. در صورتی که می‌گویند اگر احساس می‌کنید کسی با شما بدرفتاری می‌کند، حتما باید با او در این مورد صحبت کنید و اجازه ندهید این رفتارهای اشتباه ادامه پیدا کند. دلیلش هم مشخص است؛ وقتی کسی با شما بدرفتاری می‌کند و تغییری در رفتار و برخورد شما نمی‌بیند، به رفتارش ادامه خواهد داد و حتی ممکن است هیچ وقت متوجه اشتباه بودن کارش هم نشود. پس از همان ابتدا، قاطعانه در این مورد صحبت کنید و اجازه ندهید دیگران با شما برخورد بدی داشته باشند. در این موقعیت، کسانی که دانسته یا ندانسته با شما بد برخورد کرده‌اند هم بهتر متوجه کارشان می‌شوند و درمی‌یابند که شما حاضر نیستید رفتار بد آنها را بپذیرید یا تحمل کنید.

پس بی‌دلیل تحمل نکنید و هر جا احساس کردید دیگران رفتار خوبی با شما ندارند، محکم و قاطع اما با ادب و احترام به آنها نشان دهید رفتارشان را نمی‌پسندید و ترجیح می‌دهید آنها طور دیگری با شما برخورد کنند.

خیلی وقت‌ها هم در همین مرحله مشکلی پیش می‌آید و گروهی از افراد فکر می‌کنند برای این‌که رفتارشان به اندازه کافی قاطعانه و محکم باشد، باید از کلمات یا اعمال تندتر و خشن‌تری استفاده کنند. در حالی که قاطعیت اصلا به این معنا نیست و فقط باید با اعتماد به نفس خواسته‌تان را بیان کنید. علاوه بر این، باید قدرت ابراز وجود هم داشته باشید و زمانی که لازم است در برابر حرف یا رفتار دیگران نظرتان را مطرح کنید تا آنها بهتر و دقیق‌تر با نظر شما آشنا شوند.

حرف‌ها را در عمل اجرا کنید

خیلی‌ وقت‌ها فقط درباره کارها و رفتارهای خوب حرف می‌زنیم. خیلی وقت‌ها می‌خواهیم رفتارمان را تغییر دهیم و این تغییرات را بارها و بارها در صحبت‌های‌مان مرور می‌کنیم اما وقتی پای عمل به میان می‌آید، دوباره همان می‌شویم که بودیم و برمی‌گردیم به همان نقطه اول!

نتیجه چنین برخوردی هم مشخص است؛ هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتد و چون سعی کرده‌ایم رفتار دیگران را تغییر دهیم، فقط خسته و دلزده خواهیم شد. البته چنین مشکلی راه‌حل به نسبت ساده‌ای هم دارد؛ فقط باید بخواهیم و دست به کار شویم تا هر چه سریع‌تر، رفتارهای اشتباه را کنار بگذاریم و به جای آن از کارها و رفتارهای صحیح کمک بگیریم.

شاید در ابتدا این کار سخت و حتی غیرممکن به نظر برسد اما به مرور زمان، همه چیز بهتر می‌شود و کم‌کم می‌آموزیم چطور باید رفتار کرد تا هم خودمان حس بهتری داشته باشیم و هم دیگران بدون این‌که مشکلی پیش بیاید، رفتار و نگاه بهتری نسبت به ما پیدا کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.