سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری اولین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد؛

حسین نوش آبادی: "عصبانی نیستم" به دستور وزارت ارشاد از لیست اکران خارج شده است/ وزارت ارشاد خود را موظف به اجرای سیاست‌های رسمی نظام می‌داند/ خطوط قرمز احزاب و گروه‌ها برای ما مردود است

اولین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیل انتصاب خود را مسئولیت وزارت ارشاد در قبال پاسخگویی و تبیین مسائل فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، اولین نشست خبری نخستین سخنگوی رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد با حضور حسین نوش آبادی برگزار شد.
 
بنابر این گزارش، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، مجری برنامه با اعلام انتصاب حسین نوش آبادی به سمت سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جلسات پرسش و پاسخ به اصحاب رسانه از این پس هر هفته برگزار خواهد شد.
 
سپس نوش آبادی با خوش آمد گویی به اصحاب رسانه گفت:‌ در این جلسه باید در خصوص فلسفه‌ی انتخاب سخنگو توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی ارائه کنم.
 
وی در خصوص فیلم‌هایی که از دستور اکران خارج شده‌اند گفت: نقطه نظرات مختلفی در خصوص این فیلم‌ها در چند ماه اخیر مطرح شده است، اما دستور خروج "عصبانی نیستم" از لیست اکران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.
 
وی افزود: مجوز ساخت این فیلم توسط وزارت ارشاد دولت سابق صادر شده است و ما تصمیم داشتیم در صورت انجام اصلاحات مورد نظر با اکران این فیلم موافقت کنیم، اما اصلاحات تاکنون انجام نشده و این خروج از لیست اکران دائمی نیست، شاید در وقتی دیگر و با تایید وزارت ارشاد این فیلم اکران شود.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: ارتباط رسانه‌ای من با اصحاب رسانه مسبوق به سابقه است و من در حال حاضر که مسئولیت پارلمانی و حقوقی را دارم، همیشه در خدمت اصحاب رسانه بوده‌ام.
 
نوش آبادی همچنین بیان کرد: دلیل اینکه وزارت ارشاد اقدام به انتصاب سخنگو کرده است، این است که به عنوان رسمی ترین نهاد فرهنگی کشور باید پاسخگوی انتقادات باشد. این وزارت خانه همیشه زیر ذره بین بوده است و باید برای تبیین اتفاقات و مسائل اقدام به چنین انتصابی نماید.
 
وی در ادامه گفت:‌ به دلیل نقش عینی تر و عملیاتی تر در حوزه‌ی فرهنگی کشور،‌ وزارت ارشاد خود را مسئول پاسخگویی می‌داند و در این خصوص تابع سیاست‌های بالا دستی، سیاست‌های ابلاغی و دیدگاه مقام معظم رهبری است که خطوط قرمز را برای فرهنگ کشور مشخص کرده‌اند.  وزارت ارشاد خود را موظف به اجرای این سیاست‌ها می‌داند.
 
نوش آبادی همچنین اظهار داشت: مسئولیت اجرای سیاست‌های رسمی نظام جمهوری اسلامی در زمینه‌‌ی فرهنگ بر عهده‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در راستای اعتلای آگاهی‌های عمومی و سیانت‌ از اخلاق فرهنگی کوشش می‌کند.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: بدیهی است که چنین نهادی نیازمند روشنگری صحیح و شفاف و کامل و به موقع است و باید پاسخگوی ابهامات و جو سازی‌های رسانه‌ای نیز باشد. تجربه نشان می‌دهد که عدم انعکاس به موقع اطلاعات و اخبار، زمینه‌ی سوء استفاده‌ها و بسترسازی‌ها را فراهم می‌کند.
 
وی با بیان اینکه مجلس تصویب کرده که وزارت ارشاد از تمام امکانات رسانه‌ای برای تبیین اطلاعات استفاده می‌کند گفت: ما در نظر داریم تعامل مداوم، مثبت و سازنده‌ای با اهالی رسانه داشته باشیم.
 
وی در خصوص محدودیت‌های اقتصادی و بودجه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه با توجه به محدودیت‌های اعتباری و مالی قصد جلوگیری از ریخت و پاش‌های غیر ضروری را دارد و عوامل خود را به اهداف مهمتر تشویق می‌کند.
 
نوش آبادی در خصوص سفرهای استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سفرهای استانی که در این مدت بیش از 50 مورد اتفاق افتاده، نشان دهنده‌ی توجه وزارت ارشاد به استان‌ها و وضعیت فرهنگی مناطق مختلف کشور است.
 
در ادامه،‌ وزارت ارشاد به منظور تعامل با مجلس شورای اسلامی بیش از 200 مرتبه ملاقات فردی و گروهی داشته است؛ از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تا کنون، وزارت ارشاد همچنین به بیش از هفت هزار نامه و به تذکرات کتبی و شفاهی مجلس پاسخ داده است.
 
وی در خصوص حمایت وزارت ارشاد از صاحبان اثر گفت: در این وزارتخانه در شش ماهه‌ی اول تعداد زیادی کتاب از ناشران خریداری کرده و به منظور حمایت از اهل قلم به چاپ رسانده است.
 
نوش آبادی در خصوص مسئله‌ی ممیزی در وزارت ارشاد گفت: در حوزه‌ی ممیزی 21 نفر از متخصصین که صلاحیت آن‌ها به تایید رسیده است و به عنوان اعضای نظارت بر چاپ انتخاب شده‌اند، بر چاپ و نشر کتاب نظارت می‌کنند و این ممیزی قبل از چاپ کتاب صورت می‌گیرد.
 
سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص برگزاری مراسم فرهنگی،‌ از جمله جشنواره فیلم فجر گفت: در بهمن ماه سال گذشته شاهد برگزاری باشکوه جشنواره فیلم فجر و انتخاب فیلم‌های فاخری چون "چ"، "شیار 143" و "رستاخیز" بوده‌ایم. همچنین وزارت ارشاد با حمایت از بخش خصوصی در حوزه‌ی هنر، رایزنی با مسئولان فرهنگی خارج از کشور و تامین بودجه برای احیای ارکستر سمفونیک ملی اقداماتی انجام داده است.
 
وی در خصوص موضوع قرآن و عترت به برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه رمضان اشاره کرد و ادامه داد: در جریان برگزاری نمایشگاه قرآن 120 نشست تخصصی قرآن در دانشکده‌ها،‌ کمک به 1200 محافل قرآنی و جمع آوری قرآن‌های مستعمل و اهدای قرآن‌های نو به متقاضیان انجام شده است.
 
نوش آبادی همچنین اظهار داشت: در بخش تکریم هنرمندان پیشکسوت اقداماتی از جمله پرداخت کمک هزینه‌ی ماهیانه به هنرمندان پیشکسوت،‌ پرداخت کمک هزینه‌ی مسکن، اعطای وام بلا عوض، برگزاری مراسم نکوداشت و بزرگداشت و همچنین برگزاری مراسم جشن تولد به صورت ماهیانه برای هنرمندان پیشکسوت انجام شد. همچنین تولید فیلم‌های مستند از زندگی‌نامه‌ی این هنرمندان و کمک‌ هزینه‌ی پزشکی و دندان پزشکی برای پیشکسوتان عرصه هنر در نظر گرفته شده است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص صدور مجوز برای کتاب، فیلم و موسیقی گفت: صدور مجوز طی مراحل و تشریفات قانونی انجام می‌گیرد و اگر از نظر مراحل قانونی تایید شده باشد، مشکلی برای نشر و اکران نخواهند داشت. اگر تولید و ساخت فیلم با فیلم نامه‌ی تایید شده انجام بپذیرد، مشکلی برای اکران نخواهد بود.
 
وی در خصوص حواشی سفر معاون هنری به آمریکا گفت: حضور معاون هنری وزارت ارشاد در آمریکا توسط بخش خصوصی و NGO ‌های فرهنگی انجام شده و دولتی و رسمی نیست. علی رغم اینکه آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها مخالف حضور ایران در این اجلاس بودند، اما با تایید اکثریت اعضا، ایران به این اجلاس دعوت شد.
 
لازم به ذکر است که مقامات ایرانی هیچ ملاقات رسمی و غیر رسمی با آمریکایی‌ها نداشته‌اند.
 
نوش آبادی با اعلام این خبر که لایحه‌ی نظام جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری در حمایت از صاحب اثر به مجلس ارائه شده، گفت: در صورت تصویب این لایحه توسط مجلس، این حقوق به عنوان حقوق مالکیت ادبی و هنری به اهل قلم اعطا خواهد شد.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد فیلم‌های حوزه‌ی مقاومت و دفاع مقدس گفت: تولید و ساخت این آثار همیشه مورد تایید وزارت ارشاد بوده است و با توجه به شرایط، با ساخت و اکران آن‌ها موافقت خواهد شد.
 
وی همچنین در خصوص سیاست واگذاری بخش‌های مختلف حوزه‌ی هنری و فرهنگی به بخش خصوصی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست واگذاری یا واسپاری بخش‌های قابل واگذاری حوزه‌ی فرهنگ و هنر را به بخش خصوصی در نظر دارد و تلاش می‌کند که تصدی گری خود را در حوزه‌های قابل واگذاری به افراد توانمند و موسسات متخصص در این زمینه واگذار کند.
 
وی در خصوص فیلم "روال کلنل" نوشته‌ی "محمود دولت آبادی" گفت: ما مجوز را به اشخاص نمی‌دهیم، بلکه این مجوز به محتوا داده خواهد شد. این کتاب به دلیل اشکالات و نواقص محتوایی مجوز دریافت نکرده و در صورت رفع اشکالات مورد نظر، مجوز صادر خواهد شد.
 
نوش آبادی در خصوص ارکستر سمفونیک ملی گفت: ما طبق سیاست‌هایی که داریم، می‌توانیم اجرای آن را به افراد توانمند و موسسات بسپاریم اما نظارت بر آن به عهده‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد است. سیاست ما جلوگیری از فربه شدن دولت است، ما باید بخش‌های قابل واگذاری را به بخش خصوصی و موسسات واگذار کنیم تا این نهاد‌ها در حوزه‌ی فرهنگ و هنر دولت را یاری کنند.
 
وی همچنین با وعده‌ی اینکه هر فیلمی بتواند در این دولت و زمان وزارت ارشاد دولت یازدهم مجوز ساخت بگیرد، اکران خواهد شد، گفت:‌ همانطور که گفتم مجوز ساخت "عصبانی نیستم" در دولت سابق داده شده و ما قصد موافقت با اکران در صورت تغییرات مورد نظر را داشتیم.
 
نوش آبادی در خصوص پیشنهاد استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد توسط برخی از نمایندگان مجلس گفت: ما همیشه اعتقاد داریم که باید آماده‌ی پاسخگویی به مجلس باشیم. با پاسخگویی‌های ما ممکن است اقناع صورت گرفته باشد، یا نشده باشد، اما ما پاسخگویی خود را داشته‌ایم. اصرار برخی از نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد وجود دارد اما این موضوع از سوی تمام نمایندگان اعلام نشده،‌ اما اگر شرایطی پیش بیاید که ایشان طبق قوانین استیضاح شوند، مسلما در آن‌جا حاضر خواهد شد.
 
وی در خصوص هفته‌ی کتاب گفت: هفته‌ی کتاب امسال با رویکرد جدید و نگاه عمیق‌تر و در قالب ملی، استانی،‌ روستایی و شهری برگزار می‌شود. امیدواریم امسال هفته‌ی کتاب پربارتری را داشته باشیم.
 
نوش‌آبادی همچنین در مورد جایزه‌ی جلال آل احمد گفت: اگر اثری واجد شرایط دریافت این جایزه باشد، مسلما آن را اعطا می‌کنیم.
 
وی در پایان با اعلام اینکه در طول این یک سال و اندی 65 هزار عنوان کتاب مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: تعداد کتاب‌هایی که مجوز ندارند انگشت شمار است،‌ اما متاسفانه خدمات وزارت ارشاد به چشم نمی‌آید و باید بگویم که خطوط قرمز قانونی که مطابق نظر مقام معظم رهبری است برای ما پذیرفته شده و خطوط قرمز احزاب و گروه‌ها برای ما مردود است.
 
انتساب سمت سخنگو برای این وزارت خانه به معنی مصاحبه نکردن باقی مسئولان نیست و از بین 10 فیلمی که مورد بحث برای اخذ مجوز برای اکران بوده‌اند، دو فیلم "عصبانی نیستم" و "قصه‌ها" مورد بحث است و باقی فیلم‌ها هیچ درخواستی برای اکران نداشته‌اند.
 
از حواشی نشست خبری اولین سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد، درگیری لفظی یکی از خبرنگاران با مسئول برگزاری نشست خبری بود.
 
انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.