سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقام کاخ سفید:

ایران به تعهدات خود عمل کرده است/ دولت و کنگره آمریکا درباره مسئله تحریم‌های ایران همکاری می‌کنند

رئیس کارکنان کاخ سفید گفت دولت و کنگره آمریکا از نزدیک درباره مسئله هسته ای ایران و مبارزه با داعش با یکدیگر همکاری می کنند ضمن آنکه ایرانیها به تعهدات خود در دوره توافقنامه موقت عمل کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه بلومبرگ، "دنیس مک دانو"، رئیس کارکنان کاخ سفید در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی درباره ضیافت ناهار و نشست روز یکشنبه با حضور رؤسای کنگره در کاخ سفید گفت: نشست خوبی داشتیم و مایه دلگرمی است که رؤسای کنگره بعد از مبارزه دشوار انتخاباتی دوباره کنار یکدیگر گرد آمده‌اند. بدیهی است که مردم آمریکا نیز بعد از فصل طولانی تبلیغات انتخاباتی خسته شده اند. با وجود این، گفتگوها همان طور که پیش بینی می شد صادقانه و مفید بود و درباره طیف گسترده ای از مسائل که رسانه ها نیز درباره آن گزارش پخش می کنند، بحث و تبادل نظر شد. از جمله مسائل مطرح شده می توان به ابولا و درخواست کمک های بیشتر برای مهار آن و تلاش های ادامه دار در این زمینه در خارج و داخل آمریکا، ادامه اقدامات ما بر ضد داعش اشاره کرد و نهایتاً تمرکز ما بر اقداماتی معطوف شد که کنگره فعلی، هم اکنون و قبل از روی کار آمدن نمایندگان جدید کنگره می تواند در حوزه هایی نظیر مهاجرت انجام دهد. 

دنیس مک دانو همچنین گفتگوها درباره مسائل داعش و مهار بیماری ابولا را بسیار بامحتوا دانست و افزود همه درباره جدی بودن تهدید داعش و بزرگ بودن چالش ها برای مهار ابولا توافق داشتند؛ ما چیز خاصی را خارج از چارچوب نشست درخواست نکردیم؛ روشن است که در زمینه تأمین بودجه نه تنها برای ابولا، بلکه برای اقدامات بیشتر در زمینه آموزش، مشاوره و تجهیز نیروهای عراقی به یاری کنگره نیاز داریم. 

رئیس کارکنان کاخ سفید در ادامه اظهارتش گفت دولت و نمایندگان کنگره آمریکا درباره مسائل مختلف دیگر نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند؛ ایران یکی از مسائلی بود که در گفتگوها مطرح شد و ما نیز به همکاری با یکدیگر در این زمینه ادامه می دهیم و همان طور که اشاره کردم عراق نیز موضوع دیگری بود که عنوان شد. 

دنیس مک دونا در ادامه اظهارات خود به مسئله ایران اشاره و خاطرنشان کرد با نزدیک شدن به پایان دوره توافقنامه موقت (هسته ای) در روز بیست و چهارم ماه نوامبر، کنگره و مردم در سراسر کشور سؤالات بسیاری می پرسند از جمله اینکه چه خواهد شد، آیا توافق جامعی در کار خواهد بود یا نه؟ مهم تر  اینکه نقش کنگره در هر یک از این دو حالت، دستیابی به توافق یا حاصل نشدن توافق، چه خواهد بود. رئیس جمهور نیز صادقانه به همکاران خود در کنگره گفت ما در هر شرایطی، از نزدیک با کنگره درباره برداشتن گام های بعدی مشورت خواهیم کرد. ما و شرکای بین المللی ما در مذاکرات از جمله روسیه و چین که از نزدیک همراه ما بوده اند، صراحتاً به ایرانی ها گفته ایم که از آنها برای اینکه بتوانند دوباره به جامعه کشورها بازگردند، چه انتظاراتی داریم. هنوز روشن نیست که آیا ایرانی ها گام های لازم را برمی دارند یا نه، زیرا این برای ایرانی ها دشوار خواهد بود؛ اگر ایرانی ها گام ها را بردارند، ما نیز بدون تردید با کنگره همکاری های لازم را خواهیم داشت و اگر ایرانی ها این کار را نکنند، دوباره از نزدیک با کنگره همکاری خواهیم داشت. 

رئیس کارکنان کاخ سفید گفت: باید بگویم ما در چند سال گذشته کوشیده‌ایم با ایرانی‌ها ارتباط برقرار کنیم و می خواهیم این مسائل را برای متحدان عرب‌مان روشن کنیم: با حضور نیروهای ما در منطقه نباید به روشن بودن اهداف ما تردید کنند. می خواهیم مطمئن شویم آنها تصور نکنند می توانند از پیامدهای تلاش برای تهدید مردم ما مصون باشند. همچنین گفته ایم چیزی مانند توافق هسته ای را از آنها انتظار داریم. دوباره خاطرنشان می کنم که نمی خواهم به مسئله نامه نگاری اشاره کنم و صادقانه بگویم به هر شکل، چیز زیادی وجود ندارد که بخواهیم درباره آنها با ایرانی ها هماهنگی داشته باشیم؛ اما اگر بخواهیم پیامی را برای آنها بفرستیم، این خواهد بود که ما کاملاً درباره منافع خود صراحت داریم. 

رئیس کارکنان کاخ سفید گفت: ضرب الاجل ها باعث تمرکز می شود و هدف از مهلت تعیین شده نیز همین است؛ رئیس جمهور نیز علناً گفت که ما پیشرفت های خوبی داشته ایم و ایرانی ها نیز تاکنون به تعهدات خود در دوره توافقنامه موقت عمل کرده اند و ما نیز عملاً شاهد بودیم که برنامه (هسته ای) آنها متوقف و در بسیاری جنبه های مهم به عقب رانده شد. این نیز بدون تردید، به سود ما است. ما هیچ شواهدی نداریم که نشان دهد آنها تقلب کرده اند و معتقدیم آنها تقلب نکرده اند. هیچ یک از دوستان ما نیز باور ندارند که تقلبی صورت گرفته است. ملاحظه دیگر اینکه ما هنوز درباره برخی مسائل مهم با یکدیگر فاصله زیادی داریم؛ بنابراین دو هفته و چند روز، زمان زیادی نیست؛ اما ما می دانیم که در این راه چه چیزی اهمیت دارد. 

دنیس مک دانو افزود من درباره دستیابی به توافق، خوش بین یا بدبین نیستم، بلکه کاملاً واقع بین هستم و ما می خواهیم ببینیم که آنها حاضرند روی کاغذ (با امضای توافق) نیز چنین کاری کنند. 

دنیس مک دانو پاسخ داد نحوه برداشته شدن تحریم ها، بخش مهمی از هر گونه توافق احتمالی است. نباید فراموش کنیم که ما  از یک سو، تحریم های چند جانبه داریم که (لغو آنها) مستلزم اقدامات چند جانبه در (مقر سازمان ملل) در نیویورک است و از سوی دیگر نیز تحریم های دو جانبه ای وجود دارد که به مرور زمان و با همکاری کنگره شکل گرفته است. نهایتاً اگر در جایگاهی قرار بگیریم که ایرانی ها کار درست را انجام دهند، ما برای لغو این تحریم های دو جانبه به یاری کنگره نیاز خواهیم داشت. درباره توالی کارها نیز از نزدیک با کنگره همکاری خواهیم داشت، اما نهایتاً ما به مشارکت کامل کنگره در این راه نیاز داریم. نمی خواهم هیچ گونه ذهنیتی برای شما ایجاد شود که ما دقیقاً می دانیم ابتدا چه گام هایی باید برداریم و سپس چه مراحلی صورت می گیرد؛ این یکی از مسائل مطرح در مذاکرات ادامه دار است. هر گونه توافقی باید قابلیت راستی آزمایی داشته باشد. کاهش تحریم ها نیز زمانی رخ می دهد که پایبندی ایرانی ها به توافق از طریق راستی آزمایی برای ما محرز شده باشد.



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.