سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضا سراج در همایش "منطق عاشورایی":

فرهنگ انقلاب اسلامی منتج از فرهنگ عاشورایی است/ ما از این فرهنگ، ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی آموخته‌ایم

استاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: ما از فرهنگ عاشورا سلطه‌ناپذیری، ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، امر به معروف و نهی از منکر و کمک به مستضعفین را یاد گرفتیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "رضا سراج" استاد دانشگاه امام حسین (ع) با حضور در همایش "منطق عاشورایی" که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: عامل انقلاب اسلامی فرهنگ عاشورایی بوده است که با گذر زمان ثابت شد که عامل بقا و گسترش انقلاب اسلامی تمسک، پیگیری و پیاده‌سازی فرهنگ عاشورایی بوده است که ما از فرهنگ عاشورا سلطه‌ناپذیری، ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، امر به معروف و نهی از منکر و کمک به مستضعفین را یاد گرفتیم.

وی ادامه داد: در کنار سیل عظیم دشمنی‌ها علیه انقلاب اسلامی از جمله جنگ‌های نامنظم و تجزیه‌طلب، کودتا، جنگ 8 ساله تحمیلی، انقلاب ما توانست مانند شجره طیبه ایستادگی کرده و رشد کند. ما با فرهنگ عاشورایی توانستیم در مقابل تهاجمات مختلف مقاومت کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به گسترش فرهنگ عاشورایی در جهان گفت: موفقیت دیگر انقلاب اسلامی این است که فرهنگ عاشورایی را در چارچوب مقاومت به فراتر از مرزهای خود منتقل کرده است، به صورتی که امروز ما فرهنگ مقاومت را از سواحل دریای مدیترانه تا سواحل دریای سرخ مشاهده می‌کنیم.

سراج تصریح کرد: دشمنان ما تلاش می‌کنند جلوی گسترش فرهنگ و جغرافیای مقاومت را با ایجاد فتنه‌های مذهبی بگیرند که طراحی این مهار در اتاق فکر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها شکل می‌گیرد و اجرای آن به دست بعضی کشورهای منطقه سپرده شده است.

وی با اشاره به اقدامات دشمن در داخل کشور گفت: دشمن در حوزه داخلی ما تلاش می‌کند تا ما را از استراتژی ملی‌مان منحرف کند و تسری گفتمان برآمده از این استراتژی ملی را کاهش دهد و گفتمان بدلی و انحرافی را در برابر آن به وجود آورد تا زمینه مهار داخلی انقلاب صورت گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: مهار منطقه‌ای و داخلی انقلاب اسلامی تؤامان با هم در حال پیگیری است، استراتژی ملی ما که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است، پیشرفت درون‌زاست اما ما مشاهده می‌کنیم در مقابل آن، استراتژی دیگری را به عنوان استراتژی جایگزین با نام "توسعه تعامل‌گرا"اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ما می‌دانیم که استراتژی‌های ملی گفتمان‌ساز می‌شود و ما باید استراتژی پیشرفت درون‌زا را با هویت دینی و انقلابی‌مان به گفتمان ملی تبدیل کنیم.

سراج خاطرنشان کرد: دشمنان استراتژی ملی غلطی را جا می‌اندازند و ذیل آن گفتمان انحرافی تولید می‌کنند تا به وسیله آن به گفتمان اصلی تاخت و تاز کنند و ناکارآمدی استراتژی و گفتمان اصلی را القا کنند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشت: دشمن برای مهار انقلاب اسلامی تحریم‌های شدیدی علیه ایران تحمیل می‌کند تا نگرش مردم ایران را تغییر دهد تا شرایط برای جابجایی قدرت فراهم شود. در این شرایط بازیگران جدید قدرت با ریل‌گذاری‌هایی که دشمن برایشان انجام می‌دهد در راستای اهداف دشمن که همان مهار داخلی انقلاب اسلامی است، حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید مقابل این جریان خزنده هوشیار بود، گفت: تحریف سیره ائمه یک گاف لفظی نیست بلکه قطعه‌ای حساب شده از یک پازل کلی است. در همین راستا تحریف اندیشه‌های امام راحل، توهین به مقدسات و ورود به عرصه‌های هنر و فرهنگ برای تهاجم به بنیادهای فرهنگ عاشورایی در حال برنامه‌ریزی است و نقطه کانونی مهار نیز فرهنگ برآمده از عاشوراست و ما هر زمان نسبت به اقدامات آنان حساس شده‌ایم کار را متوقف کرده یا عقب نشینی کرده‌اند.

سراج در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا در چند روز اخیر شاهد بودیم که پدیده اجتماعی اسیدپاشی را به مسئله فرهنگی و سیاسی تبدیل کردند. این در حالی است که در انگلیس سالانه شاهد وقوع بیش از هزار مورد اسیدپاشی هستیم اما رسانه‌ها به آن توجه نمی‌کنند،  آنان با پدیده اجتماعی اسیدپاشی به امر معروف و نهی از منکر و به نیروهای ارزشی تاختند. این همان برنامه‌ای است که برای تغییر نگرش جامعه در دستور کار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ترکیه ، اهمیت ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.