سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشای فایل صوتی از روابط متشنج "ریگان و بگین" در زمان جنگ اول لبنان

نوار مکالمات "بگین" و "ریگان" نشان می دهد نخست وزیر اسرائیل با اجتناب از رد مستقیم خواسته رئیس جمهور آمریکا با پیشنهاد وی موافقت نمی‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه جروزالم پست، این نوار را که مربوط به سال 1983 است ویلیام دویل، یک مورخ پیدا و نیویورک پست منتشر کرده است.  

در این نوار رونالد ریگان، رئیس جمهور آمریکا از مناخیم بگین، نخست وزیر اسرائیل می‌خواهد خروج نیروهای اسرائیلی از بخش هایی از لبنان را به تاخیر اندازد تا امکان جایگزین کردن نیروهای لبنانی وجود داشته باشد. 

در این مکالمه به نظر می رسد بگین تمایلی به رد کردن خواسته ریگان به طور مستقیم ندارد اما می گوید: من با وزیر امور خارجه(وزیر جنگ وقت)، صحبت کردم. او از لبنان بازگشته است. می دانم که قرار است عملیات تخلیه امشب آغاز شود. 

وی در این مکالمه تلفنی می‌افزاید: آنچه می‌خواهم بگویم این است که دو تاخیر قبلی برای عقب نشینی را هم ما فقط به خاطر درخواست شما پذیرفتیم و می دانم که این مسئله باعث دلخوری می شود اما براساس تجربه گذشته واقعا امیدوارم که دیگر تاخیری نداشته باشیم. 

گفته می شود نوار مکالمات ریگان با مارگارت تاچر نخست وزیر انگلیس و محمد ضیاءالحق رئیس جمهور پاکستان هم پیدا شده اند. 

به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل این نوار مکالمه نشان دهنده روابط متشنج بین سران آمریکا و اسرائیل در زمان جنگ اول لبنان است. 

دراین مکالمه بگین که به دنبال انتقاد ریگان از شیوه های نظامی اسرائیل در دوران جنگ به شدت با او درگیری پیدا کرده بود، از دادن پاسخ مستقیم به خواسته رئیس جمهور آمریکا خودداری می کند و برای رد درخواست او مبنی بر به تاخیر انداختن عقب نشینی از لبنان به موشه آرنز، وزیر جنگ وقت اسرائیل متوسل می‌شود.



انتهای پیام./
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.