سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شورای امنیت چهار قاضی دیوان کیفری دادگستری را برای یک دوره نه ساله انتخاب کرد

شورای امنیت همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل چهار قاضی دیوان کیفری دادگستری را برای یک دوره نه ساله که از شش فوریه 2015 آغاز می شود، انتخاب کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، شورای امنیت همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل چهار قاضی دیوان کیفری دادگستری را برای یک دوره نه ساله که از شش فوریه 2015 آغاز می شود، انتخاب کرد.

دو قاضی به نام‌های جیمز ریچارد کراوفورد از استرالیا با 12 رأی، کریل گئورگیان از فدراسیون روسیه با 15 رأی به عنوان قضات جدید انتخاب شدند و محمد بن‌نونا از مغرب و جوآن دونوگو از آمریکا هر کدام با 14 رأی در سمت خود ابقا شدند.

چهار دور رأی گیری در شورای امنیت و مجمع عمومی برای انتخاب این چهار قاضی از بین هشت نامزد انجام شد. کناره‌گیری نهمین نامزد کمی پیش از رأی گیری اعلام شد.

یک نامزد برای انتخاب شدن باید اکثریت مطلق آرا را هم در مجمع عمومی و هم در شورای امنیت به دست بیاورد. اکثریت مطلق اعضای شورای امنیت هشت رأی است و هیچ فرقی بین رأی اعضای دائم و اعضای غیر دائم وجود ندارد. در مجمع عمومی اکثریت مطلق 97 رأی است.

دیوان بین المللی دادگستری که ژوئن 1945 بر اساس منشور سازمان ملل تأسیس شد نهاد قضایی اصلی این سازمان است. مقر این دیوان و نهاد اداری آن موسوم به گرف Greffe، در کاخ صلح در لاهه هلند است.

دیوان بین المللی دادگستری که تنها نهاد قضایی بین المللی با صلاحیت عمومی است، به رسیدگی به اختلافات حقوقی بین کشورها اختصاص دارد. این دیوان همچنین نهادها یا مؤسسات سازمان ملل که اجازه دارند به آن مراجعه کنند در مورد مسائل حقوقی نظر مشورتی می دهد.

 یک سوم 15 قاضی دیوان بین المللی دادگستری هر سه سال یک بار با رأی گیری در شورای امنیت و مجمع عمومی عوض می شوند البته این امکان وجود دارد که اعضای قبلی در مقام خود ابقا شوند.

اعضای جدید شش فوریه سال بعد از انتخاب شروع به کار می کنند. پس از آن دیوان با رأی‌گیری مخفی یک رئیس و یک معاون رئیس را برای سه سال آینده انتخاب می کند.

شورای امنیت و مجمع عمومی همزمان روز جمعه هفت نوامبر ساعت 10 برای انتخاب پنجمین قاضی تشکیل نشست دادند اما نتیجه آن هنوز اعلام نشده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: بین الملل ، شورا ، امنیت ، قاضی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.