سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا شتر به عنوان دیه لحاظ شده است؟

در اسلام علاوه بر صد شتر، موارد دیگری هم مطرح شده اند که عبارتند از: صد گاو، هزار گوسفند، دویست حلّه، هزار دینار و ده هزار درهم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،یکی از سوالات مطرح در فقه اینکه چه اصراری هست که در زمان حاضر همان شتر به عنوان دیه باشد و نه چیز دیگری؟

پاسخ

اولا: در اسلام علاوه بر صد شتر، موارد دیگری هم مطرح شده اند که عبارتند از: صد گاو، هزار گوسفند، دویست حلّه، هزار دینار و ده هزار درهم.

فرد جانی، که دیه را پرداخت می کند، اختیار دارد که هر یک از این موارد را انتخاب نماید، همچنین اگر طرفین با هم توافق کنند، می تواند قیمت مورد انتخاب شده را بپردازد.

ثانیا: تعیین این موارد باعث می شود که ارزش دیه با بالا و پایین رفتن تورم، کم و زیاد نشود در صورتیکه اگر مبنای محاسبه دیه پول رایج قرار داده شود، سال به سال ارزش دیه کم می شود. اما ارزش گاو و شتر و حله و طلا و نقره با پایین و بالا رفتن ارزش پول کم و زیاد نمی شود.
البته ممکن است سابقه تاریخی مثل جریان حضرت عبدالمطلب هم باشد، بنابراین شاید بتوان گفت تعیین مواردی مثل گاو و شتر و ... در محاسبه دیه، بر اساس یک کار کارشناسی اقتصادی بوده است و یکی از قوانین پیشرفته اسلام است که امروزه ارزش و معنی آن فهمیده می شود.
منبع: جام نیوز
برچسب ها: شتر ، دیه ، لحاظ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.