سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شاکری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

در انتخاب مستقیم شهرداران آسیب‌ شناسی صورت نپذیرفته است/ همزمانی انتخابات مشارکت مردم را به حداقل خواهد رساند

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در لایحه اخیر دولت در خصوص انتخاب مستقیم شهرداران آسیب شناسی صورت نپذیرفته است.

مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی و نامگذاری شورای شهر تهران در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، انتخاب شهرداران بر اساس طرح مجلس را بسیار سست عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با شوراها و نیز مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی را هر دوره تضعیف مشارکت مردم در یکی از انتخابات به دنبال داشته است به طوری که رای حداکثری مردم در مجلس خبرگان رهبری به نوعی سبب انتخاب حداقلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است.

وی تصریح کرد: در واقع انحراف ذهن مردم به انتخابات مهم‌تر و معرفی فرد اصلح جهت خبرگان رهبری مانع از صرف زمان مناسب جهت شناسایی تمام نمایندگان مجلس شده و در نتیجه منجر به کاهش انتخاب تعداد افراد اصلح جهت تصدی مجلس شورای اسلامی علی رغم برخورداری از حق انتخاب بیشتر خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بابیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری نیز در انتخابات شوراها بی‌تاثیر نبوده است، افزود: در واقع باید از مسئولان پرسید که با چه آسیب شناسی انتخاب شهردار به این انتخابات افزوده شده است چرا که این مسئله ضمن صرف هزینه بیشتر، مشارکت مردم را به حداقل خواهد رساند به طوری که مطابق آمار، حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی 50 درصد بوده در حالیکه تنها 20 درصد از همین افراد علی رغم حضور در پای صندوق‌های رای در انتخابات شوراها شرکت کرده‌اند و این به خوبی بیانگر مشقت همان مردمی است که کفایت دار شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

شاکری با عنوان اینکه مطابق اظهارات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در قم، انتخابات ریاست جمهوری از طریق پارلمان نیز جای تفکر دارد، گفت: در واقع انتخاب پارلمانی رئیس جمهوری به معنای تعامل حداکثری میان دولت و مجلس خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه از انتخاب مستقیم مردم استفاده درستی نمی‌شود به نقص‌های دیگر این طرح نظیر استیضاح شهردار اشاره کرد و افزود: چرا که مطابق این طرح،ْ هیئت حل اختلاف 3 نفره پس از استیضاح شهردار توسط شورا ملزم به تایید تداوم فعالیت و یا عدم فعالیت شهردار خواهد شد و اینجاست که باید پرسید این چه منطقی است که 31 نفر، کفایت شهردار را رد کرده و سه نفر آن را تایید می‌کنند؟

رئیس کمیته فرهنگی و نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید دوباره بر کاهش حضور مردم بدلیل همزمانی انتخابات، اظهار داشت: در واقع باید گفت انتخاب مستقیم نه تنها خدمت به مشارکت مردم نیست بلکه مطابق موارد ذکر شده به معنای سخت کردن کار برای آنان است.

شاکری با اشاره به اینکه انتخابات مجلس با شورا و ریاست جمهوری با شهردار را نباید با یکدیگر مقایسه کرد، خاطرنشان کرد: کار شورا با مجلس متفاوت است و در مجلس بر خلاف شورا و با توجه به حضور 300 نماینده، احتمال عدم تصویب یک موضوع به دلیل یک رای بسیار دور است در حالیکه در شورا یک رای در بسیاری از موارد تعیین کننده است که از آن جمله انتخاب قالیباف و یا مسجد جامعی در سال نخست فعالیت شورای چهارم است.

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.