سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت الله سید "عباس حسینی قائم مقامی" در "هفت":

سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی نجابت و شخصیت گرفت/ انقلاب اسلامی به سینمای ایران سوژه،مضمون و شخصیت داد

آیت الله سید "عباس حسینی قائم مقامی" در هفت گفت:سینمای ایران و جهان از پرداختن به جنبه‌های مختلف واقعه‌ی عاشورا غافل بوده‌اند، پیش بینی می‌کنم سینمای غرب در به نمایش کشیدن مفاهیم عاشورا از ما سبقت بگیرد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ 240امین برنامه هفت در حالی روی آنتن رفت که "محمود گبرلو" تهیه کننده و مجری این برنامه پس از عرض سلام و تسلیت ایام محرم به مخاطبانش گفت: یکی از مهمترین نقش‌های سینما تاثیر گذاری آن بر فرهنگ و سبک زندگی خانواده ها است؛ در روزهایی که سینمای غرب به دنبال تزریق عقاید و آیین‌های خود به جهانیان است، سینماگران ایرانی می توانند با برقراری ارتباط با اقشار مختلف جامعه نگاه ها را به سمت و سوی خود خیره کنند.

وی در ادامه افزود: فیلم‌سازان ایرانی بارها ثابت کرده‌اند که می‌توانند با به نمایش در آوردن عشق، رشادت و ایثار فیلم هایی متناسب با نیازهای جامعه در ژانرهای مختلف بسازند اما وحدت بین آنها سبب می‌شود آثار تصویری برجسته‌ای در ایت زمینه تولید شود.

بنابر این گزارش؛ پس از نمایش موزیک تصویری از تمام آثار حوزه عاشورا و دفاع مقدس مجری برنامه اظهار داشت: حضور "تهمینه میلانی" در برنامه هفته‌ی گذشته بازتاب‌های متفاوتی در فضای مجازی داشت. نقدی که در آن انصاف و عدالت رعایت شود خوب است، در غیر این صورت کاری ناپسند به حساب می‌آید؛ خبرگزاری فارس از سخنان میلانی درباره دشمن و اعتقادات مذهبی برداشت نادرستی کرده بود و حاضر به گفتگوی رو در رو با میلانی در برنامه هفت نشد.

وی ادامه داد: همه‌ی ما باید نقد پذیر باشیم و بدانیم تنها گفتگو مشکلاتمان را حل می‌کند و بحث و جدل حاصلی جز زیان برای سینما و جوانان سینما دوست ندارد.

بعد از نمایش قسمت هایی از پشت صحنه ی فیلم "تا آمدن احمد" به کارگردانی "صادق صادق دقیقی"، "گبرلو" وارد گفتگو با آیت الله سید "عباس حسینی قائم مقامی" استاد دانشگاه و مدرس حوزه علمیه پیرامون رابطه ی دین و سینما شد.

* سینما زبانی است که برای گفتن سخن حق به کار می رود

آیت الله قائم مقامی گفت: فرهنگ غرب دین را مقوله ای هم تراز و در کنار بقیه ی مفاهیم می داند اما اسلام دین را ماهیتی که جامع تمام ژانرها و موضوعات است تعریف می کند. سینما نیز همچون زبانی قوی برای بیان سخن حق به کار می رود.

وی در ادامه افزود:سینما ابزاری است که متناسب با نیاز جامعه در خدمت تمام مسائل قرار می گیرد و با داشتن سخنی نیرومند حق مطلب را ادا می‌کند.
 
* سینمای ایران و جهان از مضامین دینی فاصله گرفته اند

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اسلام با محدودیت‌های خود به هنرمندان ساختار و سوژه می‌دهد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم در سینمای ایران به یک نجابت و شخصیت خاصی دست پیدا کرده ایم.

وی ادامه داد: مضامین دینی به هنرمندان مضمون و سوژه می دهند و سبب آزادسازی افکار و اندیشه های آنها می شود؛ زبان سینما زبانی جذاب و دوست داشتنی است که در هر ژانری باید حق مدارانه و هدفمند باشد و به پیشروی دین در جامعه کمک کند. در حالت کلی یک فیلم قابل قبول فیلمی است که بتواند فضیلت‌های اخلاقی را پر رنگ و تجدید و رذیلت‌ها را کم رنگ کند، زیرا کار هنرمند سرکوب ناهنجاری‌ها است.

* در بیان حقایق تاریخی نباید از عنصر تخیل استفاده کرد

آیت الله قائم مقامی خاطر نشان کرد: زمانی که فردی به یک حقیقت پیرامون خداوند دست می‌یابد باید آن را به دیگران منتقل کند و سینما بهترین وسیله برای این امر است.

وی ادامه داد: جامع ترین موضوعاتی که پوشش  آنها خالی از لطف نیست داستان زندگی انبیا و مستبدان است و شکل بیان در این امر اهمیت ویژه ای دارد.

* سینما ی ایران و جهان به عمق محتوای عاشورا دست نیافته اند

آیت الله "قائم مقامی" گفت: حقایق تاریخی را نباید با زبان تخیل به تصویر کشید و غرب به خوبی در این راستا حرکت کرده است.

وی در ادامه افزود: عاشورا موضوعی است که سینما ی ایران و جهان محتوای آن‌را درک نکرده‌اند و قادر به ساخت حتی گوشه ای از آن نبوده‌اند؛ پیش بینی من سبقت گرفتن سینمای غرب از ما در موضوع عاشورا است.

مدرس حوزه علمیه اظهار داشت: متاسفانه در سینمای ما ارتباط کمی بین روحانیون و سینماگران وجود دارد که سبب تولید نشدن آثار فاخری چون "یوسف پیامبر" سلحشور یا "ملک سلیمان" بحرانی می‌شود. موفقیت سینما در گرو فهمیدن جایگاه کلام در آن است و کربلا و عاشورا حرف‌هایی هستند که باید در سینما زده شوند.

وی تصریح کرد: گریه‌ی جمعی به نشانه‌ی اعتراض به استبدادهای جهانی نیاز اساسی این روزهای سینما است امیدوارم با نزدیک شدن روحانیان و سینماگران و همفکری آنها شاهد اتفاقات مثبت تری در سینمای مذهبی باشیم.
 
گفتنی است؛ در پایان فیلم آتش بس 2 با اختصاص نزدیک به 27 در د آرا به خود تاثیرگذارترین فیلم خانوادگی امسال از میان 6 فیلم شناخته شد.
 

انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.